Är det någon som har tips på bra elverk som kan användas vid strömavbrott till fritidshus. Jag tänkte be en elektriker bygga ett 3fas elintag på fasaden som kopplas in i ordinarie elcentral i huset. Till intaget tänker jag att jag kan rulla fram ett elverk och ansluta vid behov. Innan elverket startas så tänker jag mig att man slår om en brytare i elcentralen för att använda elverks-ström i stället för nät-ström. Jag tänker mig att elverket ska kunna leverera minst 10A men gärna 16A.
 
R
Måste du ha 3 fas , räcker det inte med 1 fas för kyl/frys , då blir det billigare , värma mat går att göra på grillen
Du får kolla blocket , ett El-verk 16 amp är rätt dyrt , sedan det med att mata huset förutsätter ett speciell kopplingsförfarande , det ska vara två strömbrytare s.k. reservkraftkoppling som måste finnas .
Men du säger en elektriker och då ska han veta vad som ska vara där
 
  • Gilla
Olle_75
  • Laddar…

Bästa svaret

tommib
Det måste också vara ett godkänt jordtag om det ska matas mer än en apparat. Inte raketforskning men ändå något som man inte kan förvänta sig att alla elektriker vet hur man utför.*

Det kräver också kontakt med nätägaren pga jordtaget och reservkraftbrytaren.

Här är en komplett sats, minus jordtaget och själva elverket. Prisnivån ligger ungefär där på prylarna, bara så du vet.

Här är en separat brytare, som monteras i centralen.

Som rävlyan säger, det är betydligt enklare att ha ett vanligt enfaselverk som du kopplar över kyl och frys till. Matlagning + värme görs med fördel med gasol eller annat bränsle. Att köra ett elverk för att använda till uppvärmning och matlagning är enormt ineffektivt. Elverk som klarar av att gå dygnet runt i flera dygn, vilket jag misstänker är ditt use case här, är helt andra djur än de du ser på byggvaruhusen och har följdaktligen en helt annan prislapp.


* man borde kunna förvänta sig att varje elfirma, eftersom den har minst en behörig, kan detta. Jag misstänker att verkligheten ser lite annorlunda ut.
 
  • Gilla
Olle_75
  • Laddar…
Tack för svar! Det ser ut att kunna bli rätt dyrt! Det jag framförallt behöver är att driva kyl, frys och vattenpumpen. Kanske räcker det med ett enfas-elverk och lite skarvsladdar.
 
R
Pumpen är det en 1-fas med stickpropp ?? Vad står det på pumpskylten , gärna ett foto
Då måste EL-verket klara av startströmmen för pumpen , dom flesta mindre verken klarar inte
stora startströmmar utan säckar och stänger av
En frys håller ca 12 timmar om man inte öppnar dörren
En kyl håller ca 6 timmar
Vatten blir annars med hink :)
 
  • Gilla
Olle_75
  • Laddar…
Har ni ofta strömavbrott ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni ofta strömavbrott ?
Senaste året minst tre lite längre strömavbrott (4 timmar typ) samt ett antal kortare störningar.
 
Inte farligt. Bor ni långt från stugan ? Eller kanske finns någon som kan se efter den om det blir kris? Ofta ser jag folk som söker lösningar som du men slutar nästan alltid med nada :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.