Vi har en bergvärmepump som gått som en klocka sedan 2012. Igår när vi kom ned i tvättstugan där den står så närmast forsade det ut vatten. Plockade av fronten och kunde se att vatten kom ut någonstans bakom beredaren längst in.

Ringde firman som installerat, han sade direkt att det är beredaren, felet är tydligen inte ovanligt. Kom överens om reparation imorgon (jag är inte hemma idag).

Igår eftermiddag avtog läckaget, under någon timme läckte det inte alls, sedan började det igen. Men nu med täta droppar, det rann inte. Nu på morgonen läcker det inte alls.

Kan en läckande beredare verkligen uppföra sig så?

Det är helt klart att läckan är från varmvattendelen, matande kallvattenledning hade så mycket kondens, att det först var svårt att se vad som läckte, det droppade lite överallt från ledningar med kondens.
 
R
Fabrikat och modell ?
Det är då inte säkerhetsventilen som läcker , en del av VP kan rosta hål i svetsarna
( riktigt dåliga svetsar ) för anslutningarna för rören in KV och ut VV samt i skarvarna på topp , det är en konvex topp som svetsas på och där har det blivit porer i svetsen som ganska snabbt rostar igenom .
i bland kan det komma rost eller flagor i det lilla hålet och täta tillfälligt
Försök att med lampa och spegel lokalisera var , kan vara svårt om det är skumisolering , bara till att sprätta bort för att se
 
Thermia Optimum.

Det jag tycker är skumt är att läckan varierar mellan att rinna med oavbruten stråle till droppar eller ingen läcka.

Jag funderade också över säkerhetsventil, men det kan ju knappast finnas en med utlopp där bakom beredaren.

Får väl se vad reparatören kommer fram till imorgon, han verkade helt säker på att beredaren var kass. Vi har ju en försäkring som skall täcka allt (ingick i köpet för 5 år sedan).
 
R
Säken sitter utanför VP och det märks om den läcker , i manualen finns det hur man klär av VP
och tanken går att byta men ett stort jobb och dyyyyrt
 
Beredaren bytt. Nu återstår försäkringshanteringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.