Hej!
Jag har börjat fundera på en pool i samband med ett garagebygge.
Jag såg av en slump på Facebook hur man kan konstruera ett poolskydd och började fundera i dessa banor istället för ett vanligt man köper hos pool-leverantören.
Poolen skall vara 3x6 m och skyddet är 2 st 3x3 m som man drar på banor och skydden möts på mitten.

https://www.youtube.com/watch?v=Yooe22GiTO8

Till min fråga: Vad behöver jag tillverka ramkonstruktionen i och hur kraftig bör den vara, Räcker det med 50x50 mm stålrör? Den skall hålla för barn i åldern 1-6 år.

Jag har skissat på hur jag tänker mig det. Se bilder nedan.

Konstruktion poolram.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pool detalj.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pool översikt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lovisa-64 och 1 till
  • Laddar…
Utmärkt idé, jag hade samma plan. Men hade inte plats på sidorna tyvärr. Kör på )
 
Detta projekt måste du dela bilder på. Kommer följas
 
Borde få plats lite frigolit mellan reglarna också för att bevara värmen.
 
Nu har de ju gått ett tag o väldigt nyfiken om du byggde nå poolskydd??

P Pistol skrev:
Hej!
Jag har börjat fundera på en pool i samband med ett garagebygge.
Jag såg av en slump på Facebook hur man kan konstruera ett poolskydd och började fundera i dessa banor istället för ett vanligt man köper hos pool-leverantören.
Poolen skall vara 3x6 m och skyddet är 2 st 3x3 m som man drar på banor och skydden möts på mitten.

[media]
Till min fråga: Vad behöver jag tillverka ramkonstruktionen i och hur kraftig bör den vara, Räcker det med 50x50 mm stålrör? Den skall hålla för barn i åldern 1-6 år.

Jag har skissat på hur jag tänker mig det. Se bilder nedan.

[bild]

[bild]

[bild]
 
Håller med. Ge oss en uppdatering =)
 
  • Gilla
Strommenpeter
  • Laddar…
Hur har projektet gått?!
 
Hej!
Tyvärr har jag inte gjort något vid detta. Mycket har kommit ivägen och planen är väl att bygga pool nästa år, och en snygg pooltak/altan givetvis :)
 
Hej!
Bidde det nåt?
Jag hittade det här nu, vi planerar att bygga pool och det där såg ju trevligt ut, som alternativ till ett pooltak för 100'...
De i youtubevideon hade en ram av aluminiumprofiler om jag fattade det rätt. Det finns väl regler för vad ett poolskydd måste tåla för att vara godkänt, men har inte riktigt koll på det (än).
Jag skulle helst vilja att båda halvorna dras undan åt samma håll och försvinner in under trädäcket, funderar över om man kan få den ena att hamna ovanpå den andra på nåt listigt sätt... Automatiskt och motordrivet helst...
 
T
Finns massor med bilder på liknande på pinterest.

Jag tror det kommer bli tungt och svårt att dra bort ett sånt skydd pgr av vikt och smuts efter ett par år.
Helst vill man även att det blir tätt mot trädäcket också så det inte kan blåsa in skit under vilket kan bli knepigt.
 
A alfons74 skrev:
Det finns färdiga att köpa, www.aqvisdeck.se
Det står ingen prislista. Något hum om cirkapris?
 
J Jespereno skrev:
Det står ingen prislista. Något hum om cirkapris?
Det beror nog på hur stor pool du har
När jag kollade till min 3x6 pool så kostade ett Aqvisdeck runt 80.000kr
 
A alfons74 skrev:
Det beror nog på hur stor pool du har
När jag kollade till min 3x6 pool så kostade ett Aqvisdeck runt 80.000kr
Misstänkte att det sprang iväg som fan. Får bygga något eget :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.