HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Finns en hel del matnyttigt att läsa på :
[länk]
En hel del intressant men jag hittar inget om makro/mikro-systemen och hur de samverkar. Alltså, ungefär hur långt från en täkt behöver man vara för att inte påverka den om man tar vatten från egen brunn?
 
Om du kompletterar dina sökningar med "akvifer" och sen även tex "Darcys lag" kommer du vidare i att själv lite förstå och bedöma hur det funkar. Alltså utan att närmare känna förhållandena på en plats i stort omöjligt att säga något om avstånd mm i din första undran.

Precis samma som styr vid tex oljeutvinning vilket de mer ignoranta renlevnads "marknaden löser allt" individerna fatalt bortsett från.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Tillbaka till ursprungsfrågan. Jag har kollat runt lite på både bevattningspumpar och pumpautomater och båda två har anslutning till sugslang och tryckslang. När det gäller sugslangen skall den ha både backventil och filter. Det konstiga i sammanhanget är att varken Clas Olsson eller Biltema säljer sådana som tillval, vilket gör det lurigt att hitta en fungerande sugslang. Gardena har ju en sugslang som tillval, men den verkar vara slutsåld på de flesta ställen.
 
M Mad_Man skrev:
Tillbaka till ursprungsfrågan. Jag har kollat runt lite på både bevattningspumpar och pumpautomater och båda två har anslutning till sugslang och tryckslang. När det gäller sugslangen skall den ha både backventil och filter. Det konstiga i sammanhanget är att varken Clas Olsson eller Biltema säljer sådana som tillval, vilket gör det lurigt att hitta en fungerande sugslang. Gardena har ju en sugslang som tillval, men den verkar vara slutsåld på de flesta ställen.
Ja sorry för lite off topic. Exempelvis Jula har en sugslang med färdigmonterad bottenventil (=baclventil+sil. Tror kvaliteten är sådär. Hellre en PEM-slang och så köper du en lös bottenventil.

De pumpautomater och bevattningspumpar jag har stött på i ”konsumentbutiker” du nämner har nog alla haft entum anslutning på sugsidan så kopplingar ur standardsortiment passar. Eller vad tänkte du var lurigt med att hitta sugslang?
 
Tex Biltema har alla komponenter du behöver. Bara att kombinera lämplig sugslang, backventil, silkorg. Var själv där och skaffade de två sistnämnda för några veckor sen.
 
R RoBo skrev:
Var väl lite att ta i. I vår kommun har vi med egna brunnar en stark rekommendation att spara på vatten och inte vattna då det är problem med grundvattnet så det inte räcker på vissa ställen. Därför känndes det väldigt dumt att bara för man betalar för det kommunala istället vattna från en borrad brunn. Och troligtvis försämra grundvattnet.
Vi kunde inte vara enigare, förutom det där med förbudet mot att vattna med egen brunn, som inte finns.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
De pumpautomater och bevattningspumpar jag har stött på i ”konsumentbutiker” du nämner har nog alla haft entum anslutning på sugsidan så kopplingar ur standardsortiment passar. Eller vad tänkte du var lurigt med att hitta sugslang?
Jag blev bara lite misstänksam när sugslang och de tillbehören inte var listade som tillbehör eller som relaterade produkter.
 
Rinkaby har allt du behöver. En jetpump, PEM-slang, bottenventil och kopplingar. Som tumregel använd 32 mm slang till sugsidan, 25 till trycksidan.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Rinkaby har allt du behöver. En jetpump, PEM-slang, bottenventil och kopplingar. Som tumregel använd 32 mm slang till sugsidan, 25 till trycksidan.
Invändiga eller utvändiga mått?
 
Ibland tar saker och ting vändningar som man inte är beredd på... När jag kom hem från semestern så upptäckte jag att brunnen var tom, så det akuta behovet av sagda utrustning är flyttad på framtiden...

Dock så gav det mig möjligheten att fundera kring brunnen beskaffenhet som källa till bevattning, brunnen var nämligen bara fyra ringar djup. Av avlagringarna och spindelnäten så kan man dra slutsatsen att vattennivån oftast stog vid 2 ringar, vilket det också gjorde när jag kollade i början av semestern.

Mao, man kan anta att jag har volym av två ringar att tillgå till bevattning. Jag mätte ringarna och uppskattar dess volym till 300l, totalt 600l. Det motsvarar 6 mm vattendjup på en 10*10 m gräsmatta. 6 mm är inte speciellt mycket och och min gräsmatta är avsevärt större än 100 m2.

Så frågan är om min brunn duger som bevattningskälla till min gräsmatta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.