manul skrev:
Hej,

ska renovera en liten skånelänga där vi ska göra ett badrum. Väggarna är i obränd tegel, så de håller en viss fuktighetshalt men ska inte bli för fuktiga eller för torra.

Jag hade tänkt putsa upp innerväggen först och sedan sätta kakel på den direkt utan någon fuktspärr då jag har fått för mig att lerteglet inte mår bra om det är en fuktspärr där. Jag har tänkt att ventilera väl och sätta in en duschkabin.

Vad tror ni om att detta att inte ha någon fuktspärr?

Mvh

Ulf

Hur ser innerväggen ut på andra sidan?
Om den kan ge och ta fukt där så ser jag inget problem med fuktspärra den på duschsidan.
 
TN skrev:
Hur ser innerväggen ut på andra sidan?
Om den kan ge och ta fukt där så ser jag inget problem med fuktspärra den på duschsidan.
Jag skrev nog lite otydligt där, tvä väggar är mot ytterväggar och en mot innervägg.

Men du har nog rätt att den som är mot innerväggen borde inte vara några större problem att fuktspärra då det inte kommer in så mycket fukt genom den som jämfört med ytterväggarna.
 
pleximaster skrev:
Modest duschande går nog bra men jag är lite hängsle-livrems människa.

Gaias invändning med utsidan är självklart relevant, men alla hus byggda av obränd lersten måste putsas, dessutom ventileras/blåser fukt snabbt bort utomhus. Men ett hus i utsatt läge med lersten håller inte länge. Gamla hus av lersten har ofta fått väggar i utsatta lägen ersatta av bränt tegel.

En annan sak är om man säljer huset eller får en skada så kan det bli diskussioner med försäkringsbolag och dylikt.

mvh plexi
Ja, råtegel är känsligt. Jag vet att på vissa ställen i huset så är det ubytt till vanligt tegel dock ej vid badrummet.

Frågan är bara hur mycket livrem och hängslen man behöver, jag kom på att jag nog inte ska ha så stor varmvattenberedare vilket betyder att man inte kan duscha för länge ;)
 
manul skrev:
Hej,

ska renovera en liten skånelänga där vi ska göra ett badrum. Väggarna är i obränd tegel, så de håller en viss fuktighetshalt men ska inte bli för fuktiga eller för torra.

Jag hade tänkt putsa upp innerväggen först och sedan sätta kakel på den direkt utan någon fuktspärr då jag har fått för mig att lerteglet inte mår bra om det är en fuktspärr där. Jag har tänkt att ventilera väl och sätta in en duschkabin.

Vad tror ni om att detta att inte ha någon fuktspärr?

Mvh

Ulf
Jag vill inte tro eller säga mig veta. Men frågar lite.

Du skriver att du skall ha duschkabin, tänkte du duscha i den eller utanför den?

Är det problem med att kakla väggarna utan fuskspärr när man skall ha dushkabin. Och även om du har ventilerade väggar(rum i rummet) hur stor skillnad skulle det innebära för den fukthalt du utsätter dina lertegelsväggar för, när du som du skriver kommer ha duschkabin och fläktventilation.

Och kommer vattnet ledas ned direkt i golvbrunn?
 
charta77 skrev:
Jag vill inte tro eller säga mig veta. Men frågar lite.

Du skriver att du skall ha duschkabin, tänkte du duscha i den eller utanför den?

Är det problem med att kakla väggarna utan fuskspärr när man skall ha dushkabin. Och även om du har ventilerade väggar(rum i rummet) hur stor skillnad skulle det innebära för den fukthalt du utsätter dina lertegelsväggar för, när du som du skriver kommer ha duschkabin och fläktventilation.

Och kommer vattnet ledas ned direkt i golvbrunn?
Jag hade planerat att duscha inut duschkabinen ;) Dvs jag kommer inte att duscha direkt mot kaklet.

Ja, det är frågan hur fuktigt det egentligen blir

Jag har tänkt leda vattnet ned i golvbrunnen direkt från duschkabinen
 
gaia>Det var ju frågan om att regla upp. Dubbelgipsen är för att väggen skall bli ett stablit underlag för att sätta kakel, enkelgips sviktar rätt duktigt oavsett vad ytterväggar är i för material.

/Kent
 
Satsa på minerit på stålreglar istället för gips. 'Moderna' besiktningsmän kommer kicka på gipskonstruktion vid en ev försäljning eller notera gips som riskkonstruktion i ett lertegelhus. Har precis stött på detta problem hos vänner som just säljer sitt renoverade skånska lertegelhus.
 
Snickarboden skrev:
gaia>Det var ju frågan om att regla upp. Dubbelgipsen är för att väggen skall bli ett stablit underlag för att sätta kakel, enkelgips sviktar rätt duktigt oavsett vad ytterväggar är i för material.

/Kent
Du har rätt om man nu skall regla en vägg .... jag tycker bara att en putsad tegelvägg är tillräckligt stabil som underlag för kakel .... så varför konstra till det? Enkla lösningar ger minst problem ;)
gaia
 
gaia>Ja men en lertegelvägg är synnerligen olämplig att sätta kakel på... här pratar vi om material som måste kunna andas och att sätta tätskikt på den lär ofelbart leda till problem.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
gaia>Ja men en lertegelvägg är synnerligen olämplig att sätta kakel på... här pratar vi om material som måste kunna andas och att sätta tätskikt på den lär ofelbart leda till problem.

/Kent
Håller fullständigt med dej! Jag har inte alls tänkt att föreslå tättsiktet.... Skulle aldrig komma på att fuktspärra en tegel/betong vägg med sådant "gegga" innan jag kaklar. Även obränt tegel har större chans att luftas genom kakelfogarna ( mosaik= stor fogyta) än när den blir penslat med en sorts membrann före kakling. Har ingen tilltro till en tunn vattentätt sikt som blir utsatt för mer eller mindre fukt från båda sidor. I sådan vägg behövs en buffert som kan hantera fukten i stället .... som fex en lager kalkputs som man sen kaklar på. Så tänkte ju manul göra och jag tycker han har rätt ;). Han har ju ingen trähus och ska helst inte använda sej av metoder som är tänkta för ett trähus :).

Dom föreslagna lösningar med dubbla ventilerade väggar litar jag inte på och min logik säger att det är en riskkonstruktion med en chans att lyckas ;).
Har ingen lagt kakel på puts utan tättsikt bakom ?????? Ju, i antika Rom.... och kaklet håller fortfarande :surprised:
gaia
 
Försäkringsbolagen uppskattar inte lösningar ifrån antiken, de har krav på tätskikt.

Jag skulle aldrig våga rekommendera någon att utsätta lertegel för fukt eftersom jag bor själv i ett hus med korsvirke och lertegel och vet hur ömtåligt det är.

Sen förstår jag inte var du ser för risker i att regla upp en vägg med luftspalt mot yttervägg?

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Sen förstår jag inte var du ser för risker i att regla upp en vägg med luftspalt mot yttervägg?

/Kent
Det kan ju bli för mycket eller för lite vädring där mellan väggarna om bara fläckvis. Gipsskivor tål inte hur mycket fukt som helst heller och är dom inte snustorra så känns dom kalla. Träreglar i den miljön är också en risk för mögel, plåtreglar kan rosta. Allt beror ju på hur mycket fukt paserar genom dom gamla väggarna och hur effektiv är vädringen. Ibland blir man överraskad att det blir så pass mycket när man begränsar fri andning och direkt uppvärmning av en gammal stenvägg. Den gamla ytan blir kanske kalare på grund av avskärmning och andningen/balansen rubbas? Områden längst golvet är oftast mest utsatta för skador. Det kräver att golv och golvlistor inte ligger tätt mot väggen heller.... Hur kan man lösa det snyggt och säkert? Kommer lufter att röra sej där bakom gipset med tillräcklig fart för att kunna vädra den fukt som kan finnas där i mellanrummet? Fungerar det lika bra på sommaren och på vintern då väggarna blir kallare? Kan det bli kondens i någon hörna välisolerad av möbler? Hur mycket varmare ska det vara i rummet för att väggen bakom kan andas som förr?
Skall man ha en fläkt ? Skall man ha permanent mättning av fukthalter i mellanrummet för att sova lugnt? Skador uppkommer sällan inom 1-2 år efter ändringar men så småningom kan det bli ett problem.
Oftast upptäcker man det för sent också ;).
Neeej, det är för mycket osäkerhet i dubbla väggar, enl. min bedömning. Oftast bygger man sådana i källarmiljö och det kan ju fungera... men om det inte gör det????
Hellre puts,klinker, kakel och silikatfärg än tillkonstrade lösningar i fuktiga miljöer ( som blir förkastade av försäkringsbolagen om ca 10-15 år som allt annat som var så rätt på 70-80 talet men ändå blev fel ;)). Då får man omvärdera dagens lösningar igen..... och jag tycker att dubbla väggar kommer att stå på vanliga fel - listan.
Det är inte många som håller med mej så man får hoppas jag har fel....
gaia
 
Håller med Gaia
 
KimBP skrev:
Håller med Gaia
Tackar för stödet! Ibland tycker jag att jag är för skeptisk mot all utveckling som sker.... ;)
gaia
 
Gaia>Vi kan diskutera detta i evighet och det som jag ser som ett problem är att äldre hus inte är ursprungligt byggda för ett boende såsom vi ser som standard idag.
En barnfamilj som duschar ger upphov till mycket fukt och när en del gamla hus byggdes så var det inte tal om permanent uppvärmning av det slag som vi har idag.

Jag tror inte att någon vill leva i ett museum bara för att folk levde så förr och det man kan göra är att försöka anpassa husen så att dess charm, traditioner mm bibehålls men ändå försöka anpassa detta till vår vardag. Det är faktiskt något som skett hela tiden, vedspisen t ex var ett framsteg när den kom men givetvis fanns det kritiska röster där pga avsaknaden av ljus ifrån den.
Det vi kan göra är att diskutera och lära oss mer av varandra, hur man anpassar de hus som _skall_ bevaras men kanske inte tro att bara för att man gjorde si och så på 1700-talet så är det lag. Hade en hantverkare på den tiden haft tillgång till moderna metoder så gissa om han hade använt dem. Att museum har speciella krav är en sak men det är just museum, inget annat...
Blev kanske lite offtopic men men...

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.