För några veckor sen blåste det här, grannens studsmatta med skydd runt drog iväg ut på en åker.
Idag hade vi ett riktigt lokalt oväder här på norra Färingsö (Ekerö kommun, Stockholm) det värsta jag sett i mitt liv, jag höll själv på att stryka med när jag hängde i min altanmarkis för att försöka rädda den, blixten slog ner i närheten och jag fick ström genom kroppen, sjönk i hop på altanen, men tog mig upp efter en stund, mår bra nu, om än lite matt.
Men det var inte det tråden skulle handla om, utan omkringflygande studsmattor.
Grannens matta för iväg även denna gång, men över tomter och slog sönder lite saker på sin väg, stannade i en skog och är bara skrot.
När stormen lagt sig gick jag ut, en annan
granne kom o berättade att hennes matta var skrot. Tog ett varv runt byn, Pizzan har en matta som även den var skrot, den hade man fått hämta borta vid affären, och även den hade röjt lite saker i sin väg.
Senaste timmen har jag fått höra om 4 andra mattor som dragit iväg.
Byn såg annars ut som ett slagfält.
Bifogar en liten film, notera att det blåser mer o mer ju längre filmen går, efter jag slutat filma och försökte rädda markisen blåste det på riktigt, långt värre än ni ser på filmen.

Med detta facit är frågan om det inte borde vara krav på att förankra en studsmatta, särskilt de med källskydd runt ??
 
S
Åfan. Åkte från landet idag, där vi har en sprillans två dagar gammal studsmatta, modell ungefär likadan som den på filmen... Jämfört med din film står vår matta väldigt skyddat, men lite orolig blir jag nog ändå. Borde nog montera något koppel på den när jag åker ut igen.
 
japp
 
Excel
Jag har bockat några armeringsjärn som jag bankat nex i gräsmattan med 30 graders lutning. Har inte vickat sedan dess.
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Har ett rep rund benen och ett träd.
Även vår studsmatta verkade vara skrot efter att den blåste i skogen och vek sig runt ett träd.
Slangklämma rund ett sprucket rörända och den funkar fint.
 
Excel
Ungefär så här
 
  • Närbild på del av svart metallstativ med markerade böjningar på benen.
  • Gilla
Dexter55 och 1 till
  • Laddar…
Var glad om studsmattan bara går sönder, sett skadorna på ett staket och en bil :crysmile: Tur inget av de var mitt.
 
Hittade våra studsmatta hos grannen. Det hade blåst men inte jätte mycket. Band fast den runt ett träd efter det. Vill dock inte ha den där med tanke på fågelbajs, frön m.m. Får slå ner ett par rejäla stolpar man kan binda fast den i istället.
 
Jag drog ner en markskruv från classes och förankrade mattan med ett spännband. Blev lite nojig efter en kollegas studsmatta flög iväg och demolerade hans sprillans nya bil.
 
Kraften på en vertikal yta är typ 100 till 140 kilo per kvadratmeter i storm med orkanbyar, så det blir väl ungefär som att hänga upp en bil i studsmattan och hoppas att den håller. I ett villakvarter tappar vinden ganska mycket av kraften, men själv vette tusan om jag velat ställa upp ett gigantiskt segel i trädgården när en storm nalkas.

Har förresten vindsurfat i storm. Häftigt. Det gick åt helvete. Väldigt fort. :)
 
Grannens studsmatta flög också iväg ca 60 meter över ett gärde. Har läst om olyckor där barn hoppat och studsmattan flugit iväg. Vi har ingen studsmatta men har förbjudit barnen att hoppa hos kompisar när det blåser.
 
S johd01 skrev:
Annars köpa ett förankringssett som denna.
Jag har dem och de är bra. Jag har tom lyckats spänna fast ett riktigt stort utetält med dem.

[länk]
Ah, det är ju samma som man kopplar hundar i på gräsmattan. Biltema eller Jula har sådana för 30:- stycket om jag ej minns fel. En sån vid varje ben och ett par buntband borde ju funka.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Ah, det är ju samma som man kopplar hundar i på gräsmattan. Biltema eller Jula har sådana för 30:- stycket om jag ej minns fel. En sån vid varje ben och ett par buntband borde ju funka.
:crysmile:
 
S johd01 skrev:
Annars köpa ett förankringssett som denna.
Jag har dem och de är bra. Jag har tom lyckats spänna fast ett riktigt stort utetält med dem.

[länk]


Vaaaaaaaa!? :O
390 svenska pengar för några snurrade metallpinnar...

Finns billigare med samma funktion på t ex biltema och Jula.
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.