Jag jobbar inom branschen (dock mer inriktad på yrkeskunder), och kan ange ett antal felkällor;

- Fel antal vid utcheckning, vissa varor säljes i en viss förpackningsstorlek, exempelvis stakkäppar. Vissa system reagerar automatiskt när man knappar in "1" och korrigerar till minsta antalet, t ex 25. Dock långt ifrån alla system fungerar så eller har den funktionen inlagd på aktuell vara.

- Felplock. Långt ifrån alla varor scannas, plockar kunden 3 st 2-m 110 rör är det lätt att slå in 2st 3-m :) fel blir det oavsett. VVS-prylar ska vi inte prata om...

- Felaktigt inlagda varor förekommer.

- Ett mycket stort problem att kapbara varor, dvs plankor, rör, slang etc. Kapar kunden på eget bevåg av 2 meter av en 50 m PEM-slang stämmer ju inte lagersaldot längre..

- Mänskliga faktorn, helt klart största problemet.

Hela branschen är under en enorm utveckling med system som ska lösa alla såna här problem, det är dock ett gigantiskt uppdrag. Vill man fördjupa sig finns Finfo- https://www2.finfo.se/branschen/var-branschstandard/
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Excel
Skulle köpa jord där idag, fanns enl lagersaldo flera hundra säckar. Personalen skiter i om det står fel, man bara konstaterar att det är fel och rycker på axlarna. Att kunden får åka i onödan skiter man i.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Anledningen till att det är olika priser i olika butiker är att Byggmax till skillnad från vissa andra bygghandlar inte är ett och samma företag, det är mer som en franchising kedja, med individuella konkurrerande butiker som sätter sina egna priser.

Att lagersaldo inte stämmer beror säkert på att personalen knappat in fel saker när de säljer nåt. De skannar ju inte saker man lastar själv.

Men på Byggmax stämmer åtminstone priserna som står på nätet eller på butikshyllan med vad man faktiskt får betala.

Jag har helt slutat handla på Beijer på grund av att saker alltid visar sig vara dyrare i kassan än vad som står på hyllan/internet.
Jo Byggmax är ett företag och äger alla butiker centralt.
 
@Daniel 109 har rätt angående Byggmax ägarstruktur.

Att de för olika prissättning för olika städer är bara att de följer den lokala marknaden.
 
R ramafred skrev:
@Daniel 109 har rätt angående Byggmax ägarstruktur.

Att de för olika prissättning för olika städer är bara att de följer den lokala marknaden.
Det är vad de säger, ja . Jag är rätt övertygad om att de är rätt nöjda med att det blir svårare att jämföra priser...
 
Trelleborg har en av de dyrare prisnivåerna medans Vellinge 15km motorväg bort är bland de billigare om jag inte missminner mig. Man anser väl att Vellinge ligger så nära Malmö att det är risk att man tappar kunder dit.

Själv håller jag tummarna för ett Hornbach lite närmare.
 
R
Kan nog också bli fel i lagersaldot pga av stöld.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Att det blir fel i lagersaldot kan väl hända alla, frågan är vad man gör för att se till att det rättas till så snabbt som möjligt, att rycka på axlarna känns inte som den bästa lösningen. :thinking:
 
Samma sak med Elgiganten. Och då man kommer dit och det man har är slut kan de inte ens ringa en annan butik åt en och kolla utan man får åka dit och kolla "för butikerna har inga direktnummer". Förstår inte varför funktionen lagersaldo ska finnas då det inte funkar? Det man kan göra föreslår de vidare är att reservera den vara man vill ha. Men vill man ha fem olika varor måste man reservera alla fem en åt gången, vänta några timmar och sen få beskedet att tre av dem finns och är reserverade. Men då jag vill ha alla fem är det inte möjligt att ringa och avboka de tre som fanns. Märkligt system.
 
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Trelleborg har en av de dyrare prisnivåerna medans Vellinge 15km motorväg bort är bland de billigare om jag inte missminner mig. Man anser väl att Vellinge ligger så nära Malmö att det är risk att man tappar kunder dit.

Själv håller jag tummarna för ett Hornbach lite närmare.
Klart att det är billigare i Vellinge än i Malmö, mindre svinn o skillnad på politiskt styre.
 
  • Gilla
freddan83
  • Laddar…
Varför skulle det vara så?:thinking:

Bara för att moderaterna styr blir väl inte byggvaror billigare?
 
Självklart. Där moderaterna styr är det ju bara Polacker och Balter som bygger saker. Då måste såklart Byggmax matcha Polska och Baltiska priser på byggvarorna.


Jag var ironisk...
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
R
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför skulle det vara så?:thinking:

Bara för att moderaterna styr blir väl inte byggvaror billigare?
Visst är det så, allt blir billigare när moderater styr jämfört med vänstern. Hade resten av landet haft samma utveckling som Malmö så hade vi varit styrda av IMF.
 
H hus520 skrev:
Det är inte bara byggmax som har problem med prismärkning. När jag handlade skruv senast som privatperson på Tools så stämnde inte priset på prislappen när jag skulle betala. Var mycket dyrare i verkligheten.

När jag frågade varför inte priset stämde svarde dom. "Det finns inget krav / ingen lag på att priset ska vara rätt, men vi måste ha en prislapp eftersom vi säljer till privatpersoner. Prislappen är flera år gammal"
De kanske ska ta och läsa Prisinformationslagen (2004:347) 10§ 1 st. "Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig...".
 
Excel Excel skrev:
Skulle köpa jord där idag, fanns enl lagersaldo flera hundra säckar. Personalen skiter i om det står fel, man bara konstaterar att det är fel och rycker på axlarna. Att kunden får åka i onödan skiter man i.
Tyvärr samma på den lokala Bauhaus hos mig skulle finnas 78 stycken av den brädan jag skulle ha fanns 0, killen gick och kollade i godsmottagningen antar jag men inget där heller, men skyllde på tjejerna i kassan "för de kan ju inget om dimensioner så där det blir fel" men skulle fixa saldo så det kom hem nya. Kollar två veckor senare på deras hemsida samma antal så beställer på hemsidan med upphämtning i butik och som misstänkt så kom det mail efter ett dygn att de fick annullera pga att det inte fanns i butiken....:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.