Tips på hur man blir av med flugor (och då menar jag återväxten av dem; flugpapper och dito smällare kan jag redan)?

Huset är gammalt och står på landet - om än inte i närheten av någon djurhållning. Så långt är jag med, att det blir mer flugor då än inne i stan. Men finns det något sätt att minska på antalet - och framförallt minska på återväxten av dem - som jag inte tänkt på?

Vilka miljöer gillar de, som man kan... hehehe... förstöra för dem... moahahaha?? Till exempel.
 
Jag förmodar att du menar inomhus, och inte ute i fria luften.
  1. Myggnät för alla öppna fönster och dörrar: https://www.jula.se/search/?query=myggnät dörr
  2. Flysons Flywindow. Transparant plastfolie som man sätter i nederkanten på flugornas favoritfönster. Nästan osynligt och med klister som de små gynnarna fastnar i. Finns på bl.a. Blomsterlandet.
  3. Flugpenna. Som en tuschpenna, men med genomskinligt innehåll, som man drar ett streck med på t.ex. fönster eller speglar, behämpningsmedel kass 3. Också hos Blomsterlandet.
Själva bor vi mitt ute på bonnlandet bland hästar, kor, höns, rådjur och älgar, fast i ett ganska nytt hus.
Och vi har sällan flugor inne, dom är "utrotade".
Men det är otrevligt när man hälsar på folk och får sitta och vifta bort flugsvärmarna från tårtan och glassen vid fikabordet.
 
Hehe, javisst är det inomhus vi talar om.
Hur utrotade ni flugorna?
 
BirgitS
Om husfluga:
Inom en dag har larverna kläckts. De livnär sig vanligen av dött och förruttnande organiskt material, till exempel köksavfall och avföring.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Husfluga
För många år sen fick vi plötsligt väldigt mycket flugor i köket och det visade sig bero på att det hade ramlat ner en liten bit köttfärs på sidan eller bakom spisen som larverna hade tyckt varit mums.
 
  • Gilla
Martinik och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Hur utrotade ni flugorna?
Med de medel jag beskrev ovan.
Det gäller att vara konsekvent och noggrann, framför allt med myggnät, myggdörrar och annan avskärmning mot den vilda naturen.
Inga flugor inne hos oss idag :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.