Hej alla husbyggare!
Har läst igenom alla möjliga trådar både i forum på Byggahus som andra, men är fortfarande lika förvirrad kring bästa alternativ. Om jag summerar de 20-tal trådar jag läst verkar fler gå på cellplast än minerallull, men då är över hälften av dessa marknära byggen (dvs regel precis ovan mark). Här finns uppenbara risker med markfukt vid användning av mineralull.

Kort och gott är frågeställningen följande: Ska jag använda minerallull eller cellplast?

Förutsättningar:
  1. Inglasning av befintligt trädäck ca 1m ovan mark på stolpar (fritt ventilerat utrymme under trädäcket)
  2. Trädäck i L-form runt husfasad. Den del som ska glasas in är I-delen i L-et
  3. Användning vår-sen höst plus möjlighet till punktuppvärmning om så behövs under vinter.
  4. Funderar på installera kamin som uppärmningskälla
  5. Kommer stå ouppvärmt de tider det inte används.
  6. Isoleringen måste ske underifrån då golvet är skruvat underifrån (osynliga skruvar)
Gällande valet så har båda sina för- och nackdelar:

Cellplast
:
+ Okänsligare mot väta/fukt dvs möglar ej.
- Svårt med tätning, i sidled mot balkar och längdsled mellab skarvar på längden
- Brandfarligheten ex om en kamin blir aktuell

Mineralull:
+ Lättare att täta (sidled och längsled)
- Fuktkänslighet


TVÄRSNITT:
Illustration av ett byggnadstvärssnitt med trall, vindduk, isolering, regel och trossbotten.

Tar tacksamt emot alla argument kring respektive alternativ!
mvh
Fredrik
 
Ingen som har gjort samma resa?
 
S
Såga bort trallen tycker jag och bygg som ett riktigt golv.
Hur ska du annars förhindra att regn- och smältvatten inte letar sig ner i isoleringen?
 
S sinuslinus skrev:
Såga bort trallen tycker jag och bygg som ett riktigt golv.
Hur ska du annars förhindra att regn- och smältvatten inte letar sig ner i isoleringen?
Den isolerade delen är bara den som är under tak. Blir en avdelning i skarven som skiljer ytorna åt. Ska vatten komma ner den vägen måste det först in via inglasningen och sen rinna ner i isoleringen.
 
Svaret är lite beroende på nivå och budget.
Jag skulle nog valt att såga till eps-skivor 50-100 mm och trycka upp (såga noga) kläm fast med takläkt (behöver ej vara impregnerat). Klä trossbotten med vindduk.
 
  • Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
Valet föll på EPS och kommer lägga en svart vindduk ovanpå för att undvika se den vita isoleringen genom springorna mellan golvbrädorna. Lite fundersam dock med tanke på brandrisk iom att isoleringen ligger så pass ”ytligt”... men hittar ingen bra lösning för det
 
Vira duken så du täcker undersidan för du vill inte få vinden upp i eps-skivorna. Hur gick det med kaminvalet? Jag valde bort kamin och det var nog bra. När vi dukar för drygt 10 gäster på 19 kom så blir det nog extremt varmt för de stackare närmast kaminen.
Elvärmen är lättare att reglera för bra komfort. Har ett gasolelement för startvärmen (och att kunna ha med i katastrofplanen för överlevnad utan el
....). Har man större så skulle kamin vara ett bra val. Sen är risken att det blir en väldigt hög skorsten beroende på hustakets höjd.
 
Tänkt sätta en tunn (4.5mm) cementbaserad trossbottenskiva under isoleringen för vindskyddets skull (blir 50mm + 70mm skivor).

Ja det där med skorstenens höjd är en av sakerna som fått mig att se över andra alternativ. Enligt en brandinspektör skulle det vara ok att installera en kamin om skorstenen gick över hängrännorna men skulle då innebära en 2m hög skorsten som inte blir så estetiskt tilltalande enligt min åsikt. Tittat även på att sätta ett elelement på den del av rummet som är byggt mot husfasaden men kollar även på en enklare luftvärmepump (skönt med kyla en sommar som denna...) eller som du har en gasolbrännare. Även hittat en elmatta som man kan ha under en vanlig matta så kan man få lite golvvärme under bordet om så önskas. Mao fortfarande inte spikat men behövs så göras för stommen är nu klar...
 
B brajt skrev:
Vira duken så du täcker undersidan för du vill inte få vinden upp i eps-skivorna. Hur gick det med kaminvalet? Jag valde bort kamin och det var nog bra. När vi dukar för drygt 10 gäster på 19 kom så blir det nog extremt varmt för de stackare närmast kaminen.
Elvärmen är lättare att reglera för bra komfort. Har ett gasolelement för startvärmen (och att kunna ha med i katastrofplanen för överlevnad utan el
....). Har man större så skulle kamin vara ett bra val. Sen är risken att det blir en väldigt hög skorsten beroende på hustakets höjd.
Hur länge har du haft uterummet? Har ni det frostfrittt under vintern och vet du i så fall ungefärlig uppvärmningskostnad ?
 
humla75 humla75 skrev:
Hur länge har du haft uterummet? Har ni det frostfrittt under vintern och vet du i så fall ungefärlig uppvärmningskostnad ?
Haft det en vinter med några uppvärmda kvällar. Har en gjuten platta med elvärmekabel, på ett källargarage. Täckt tak med 195 mm isolering och William garden wg50. Dörrpartierna har sådana köldbryggor så det har inte varit aktuellt att hålla frostfritt. På julafton var det 7 grader ute och det tog flera timmar att värma på plattan men sedan gick det bra. Stängde av på kvällen och på morgon var temperaturen samma som ute så då måste det vara bättre glaspartier om det ska gå och det blev ungefär 100k kronor till.
 
B brajt skrev:
Vira duken så du täcker undersidan för du vill inte få vinden upp i eps-skivorna. Hur gick det med kaminvalet? Jag valde bort kamin och det var nog bra. När vi dukar för drygt 10 gäster på 19 kom så blir det nog extremt varmt för de stackare närmast kaminen.
Elvärmen är lättare att reglera för bra komfort. Har ett gasolelement för startvärmen (och att kunna ha med i katastrofplanen för överlevnad utan el
....). Har man större så skulle kamin vara ett bra val. Sen är risken att det blir en väldigt hög skorsten beroende på hustakets höjd.
Hej. Har pågående uterumsbygge med i princip samma konstruktion. Tänkte lägga vindskyddsfolie typ denna från Byggmax ovanpå cellplasten.
https://www.byggmax.se/isolering/byggplast-och-vindskydd/vindskyddsfolie-p17052

Du nämnde att duken ska täcka undersidan för att inte få upp vinden. Är det ett stort problem om man bara kör vindskyddsfolie över cellplasten. Jag har ingen trossbottenskiva alls utan cellplasten hänger på smala reglar/plankor.

mvh
Tomas
 
Om du inte har en vindspärr underst riskerar du kall luft som blåser in i isoleringen vilket försämrar isolerförmågan.
Tänker att det är svårt att få tätt mellan cellplast o reglar o därmed extra viktigt att undvika få upp kall luft i detta utrymme
 
Är cellplast länpligt här? Jag tänker på brandrisken. Under mark, fär man normalt använder cellplast kan det ju inte brinna.

Det kan ju inte blåsa in i cellplast.
 
D Daniel 109 skrev:
Är cellplast länpligt här? Jag tänker på brandrisken. Under mark, fär man normalt använder cellplast kan det ju inte brinna.

Det kan ju inte blåsa in i cellplast.
Ja, det var där mina funderingar började, med mineralull vs cellplast. Just brandsäkerheten är i mina ögon den största nackdelen för cellplast samtidigt som den har en stor fördel gällande okänslighet mot fult.

Nej, det kommer ju aldrig blåsa in i själva isoleringen eftersom den har slutna celler, men tärningen mellan isoleringens sidor och golvreglarna är svårt att få bra. Läst vissa som använt fogskum både mot reglar och mellan skivornas kortsidor för att täta men känns väldigt klabbigt. Jag kommer välja att lägga två tunnare lager för att lättare kunna trycka upp dem tätt mot reglarna.
 
humla75 humla75 skrev:
Ja, det var där mina funderingar började, med mineralull vs cellplast. Just brandsäkerheten är i mina ögon den största nackdelen för cellplast samtidigt som den har en stor fördel gällande okänslighet mot fult.

Nej, det kommer ju aldrig blåsa in i själva isoleringen eftersom den har slutna celler, men tärningen mellan isoleringens sidor och golvreglarna är svårt att få bra. Läst vissa som använt fogskum både mot reglar och mellan skivornas kortsidor för att täta men känns väldigt klabbigt. Jag kommer välja att lägga två tunnare lager för att lättare kunna trycka upp dem tätt mot reglarna.
Vad landade du i?

Jag har gått i samma funderingar, och efter att ha frågat runt en del insett att det är olämpligt att använda cellplast utan ett skyddande lager ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.