Hej alla.

Ska börja på att bygga en grind mellan parkeringen och huset. Behöver hjälp med hur jag ska gjuta fast stolparna så att inte grindarna slår sig.
Rejäla grindstolpar är tanken, helst i murad tegel alternativt i trä.
Skickar med en skiss på hur tanken är.
Yttermått från stolpe till stolpe är ca 4 meter.

Mvh
Skiss hållen i hand av grind med fyra meter mellan murade eller trästolpar för parkering till hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Se till att det blir stabilt!
[länk]
Läste tråden, fruktansvärt hemskt.
Frågan är bara hur man gör det så stabilt som möjligt utan att rucka på grindstolparna?
 
Fulkemisten
Jag hade gjort som så att jag gjutit en armerad bottenbalk som gick mellan grindstolparnas fundament under marken. På så vis kan de inte röra sig inbördes. Förslagsvis låter man sedan armeringsjärn sticka upp där stolparna ska stå och gjuter stolparna alternativt murar runt dessa järn. För grindstolpar i trä rekommenderas rejäla ingjutna plintjärn och inte vanliga stolpskor. Det blir för klent.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag hade gjort som så att jag gjutit en armerad bottenbalk som gick mellan grindstolparnas fundament under marken. På så vis kan de inte röra sig inbördes. Förslagsvis låter man sedan armeringsjärn sticka upp där stolparna ska stå och gjuter stolparna alternativt murar runt dessa järn. För grindstolpar i trä rekommenderas rejäla ingjutna plintjärn och inte vanliga stolpskor. Det blir för klent.
Tack för svar.
Här fick jag lite nya idéer. :D
M.a.o blanda en jäkla massa betong i skottkärran :cool::crysmile:
 
Om man gjuter en bottenbalk och gjuter med 3 st papprör till stolparba som går upp ca 1m från marken. Sen murar man runt detta. När man murat färdigt så kan man ju fylla med betong mellan papprör/Tegel.
Tror ni det skulle funka eller är jag helt ute och cyklar?
 
Men jag begriper inte riktigt.
Varför två grindar bredvid varandra?
Räcker det inte med en? För de är väl bara för gångtrafik ändå?
 
Fulkemisten
Ska du mura stolparna så kan du väl köra varje varv med 4 sten så att du får en halvstenskanal i mitten där armeringsjärnen sticker upp? Denna kanal kan efter avslutad murning fyllas med betong. Papprör ser jag ingen anledning till? Rätt smidigt också att fästa skivstaplarna till gångjärnen genomgående in i betongen under murning och innan gjutning.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men jag begriper inte riktigt.
Varför två grindar bredvid varandra?
Räcker det inte med en? För de är väl bara för gångtrafik ändå?
Stämmer! Men det ska bli lite snyggare så därför vill vi ha 2.:D
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ska du mura stolparna så kan du väl köra varje varv med 4 sten så att du får en halvstenskanal i mitten där armeringsjärnen sticker upp? Denna kanal kan efter avslutad murning fyllas med betong. Papprör ser jag ingen anledning till? Rätt smidigt också att fästa skivstaplarna till gångjärnen genomgående in i betongen under murning och innan gjutning.
Smart. Nä, papprören gör ju ingen nytta m.a.o men att skicka upp med armeringsjärn funkar ju.
Hur långt under mark bör den armerade liggande balken gå?
 
P Pappa1986 skrev:
Stämmer! Men det ska bli lite snyggare så därför vill vi ha 2.:D
Aha, det skall se slottsaktigt och pampigt ut :)
P Pappa1986 skrev:
Hur långt under mark bör den armerade liggande balken gå?
Under matjordslagret bara skulle jag säga.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Aha, det skall se slottsaktigt och pampigt ut :)

Under matjordslagret bara skulle jag säga.
Ja, lite åt det hållet :)

Perfekt! Tack för alla svar :D
 
Redigerat:
Fulkemisten
Balken eller vad vi ska kalla den behöver precis som KOW säger inte gå så himla djupt. Har själv gjutit en sådan konstruktion och den ligger bara under trampstenen ovan. Men du behöver tre rejäla plintar till dina tunga stolpar, även i mitten, så du kommer snarare att få två balkar. Ned på frostfritt djup, i med kapillärbrytande och sedan betong direkt i gropen som gärna får vara nästan lika bred som stolparna i diameter. Grindar är tunga och ger ifrån sig stora hävstångskrafter. Balken i sig behöver inte vara så tjock, 15-20 cm räcker. Gräv två diken mellan groparna och i med armering bara.
Läge att hyra en tombola eller åtminstone styra upp en blandarvisp då det här eländet nog landar på mellan 200 och 350 liter betong skulle jag säga.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Nu blir det istället en stor pergola som kommer avslutas med en grind.
Kommer planteras vildvin/humle som kryper längst pergolan.
Skulle ju bara bli ett litet projekt men vanligt spårar det.
Beror det på värmen tro?:crysmile::crysmile:
 
Fulkemisten
Nä. Det bara är så. Vi är många här på forat som borde fundera över vårat förhållande till begränsningar. Kör på bara!
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.