Jag fick en gammal kompressor som jag kopplade in, och den fungerar fint. Men jag är osäker om den går åt rätt håll, eller det kanske inte spelar någon roll? Den heter Greiff G83 och är från 1953. Jag kan inte hitta någon pil med rotationsriktning.

DSC_0689.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fläkten på remskivan ska väl blåsa luften på kompressorblocket.
Ibland sitter pilen på kompressorhuset, ibland på remskivan, ibland saknas pilen.

Det är viktigt att det finns olja och kylning om motorn/kompressorn går helatiden.

Är det en sådan kompressor som motorn går på hela tiden?
Dvs. när kompressorn kommit upp i fullt tryck, så går den i avlastat läge. (det blir att annat ljud)
Antar att det är Y-D start då det går in två kablar till motorn
Ser lite så ut manuell Y-D start om jag kikar på vredet.

Off topic.

Kompresorer är inte billiga att köra,
den modellen som går hela tiden är ännu dyrare att köra.
Går att bygga om men man måste ha en automatisk y-d start, + tryckströmbrytare med avlastning eller en magnetventil som avlastar vid start. det kostar endel...

Men allt beror på hur ofta / mycket man använder kompressorn.
 
Den är bara på 5hk, då den startar snällt i d-koppling. Vad beträffar det övriga är jag medveten om detta. Men spelar det någon roll för kompressorn om den går åt ena eller andra hållet? Finns det någon oljepump, eller är det bara stänksmörjning?
 
Som tidigare påpekats, kylningen blir sämre om fläkten inte blåser mot blocket.
Och kolla upp tanken så att den inte är rostangripen i botten.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fläkten i kompressorns remskiva ska blåsa luften mot kompressorblocket, som tidigare sagts.
Tex kan smörjningen vara sämre/utebli om den går åt fel håll, även om den pumpar luft, och kylningen blir sämre om fläkten blåser luften åt fel håll.
 
Och kolla så att inte tanken är upprostad!
Det blior en rejäl smäll som skickar kompressorn in i nästa socken om den går i luften!
 
I
Fläktbladen är lite svartare, slitna, på insidan. Det får jag till att den sugit luften, de brukar bli slitna på sugsidan. Det skulle då innebära att elmotorn går med standard rotations riktning. http://www.atlascopco.se/images/compressed_air_manual_tcm44-1249312.pdf
5,5kW_B3_rotpil.gif
Men i så fall borde eventuell axelbult vara vänstergängad på motorn och högergängad på kompressorn så att de inte lossnar.
Den kan vara stänksmord men också trycksmord. De mindre rören på toppen, vad har de för funktion? Är de möjligen för cylindersmörjning?
Jag vill säga att inte något är säkert utan att kollat upp den noggrannare.
 
Jag har stött på en kompressor från 50-talet som hade oljepump. Den tyckte inte om att gå åt fel håll. På din är det enkelt att se åt vilket håll den skall gå då fläktbladen som sagt skall blåsa mot blocket.
 
I
Avemo skrev:
Jag har stött på en kompressor från 50-talet som hade oljepump. Den tyckte inte om att gå åt fel håll. På din är det enkelt att se åt vilket håll den skall gå då fläktbladen som sagt skall blåsa mot blocket.
Ja det är bra om du är säker då, om den har oljepump.;)
För min del vågar jag inte säga varken eller med säkerhet.
Finns det ingen pil någonstans på vevhuset? Jag slängde en oanvänd atlas encylindrig i somras, trasigt vevhus, den hade pil för rotationsriktning.
 
ion skrev:
Fläktbladen är lite svartare, slitna, på insidan. Det får jag till att den sugit luften, de brukar bli slitna på sugsidan. Det skulle då innebära att elmotorn går med standard rotations riktning. [länk]
[bild]
Men i så fall borde eventuell axelbult vara vänstergängad på motorn och högergängad på kompressorn så att de inte lossnar.
Den kan vara stänksmord men också trycksmord. De mindre rören på toppen, vad har de för funktion? Är de möjligen för cylindersmörjning?
Jag vill säga att inte något är säkert utan att kollat upp den noggrannare.
De små rören på toppen är till för att avlasta kompressorn när trycket är uppnått.
Det man gör då är att lite luft går till rören från tryckregulatorn , och den luften håller insugsventilerna i öppet läge. Men insugsventilerna öppna kan inget högre tryck byggas upp.
Där med en avlastad kompressor, som ger ett annat ljud när den avlastas jämfört med när den bygger tryck.

Vet ej om den har oljepump. troligtvis inte. finns det någon lucka du kan öppna enkelt för att kika in i vevhuset. på endel kompressorer är det en pigg eller en fjäder som sitter på nedre änden av vevstaken, den går ner i oljan och får med sej lite olja upp varje varv & fixar stänksmörjningen.
 
Redigerat:
Fläkten är avsedd att rotera åt ett håll.
Om den roteras baklänges blåser det nästan ingenting medans om den roterar åt rätt håll så blåser det rejält. Om man skall ha fläkten att blåsa i motsatt riktning måste man montera den åt andra hållet. Men i det här fallet är det bara att prova om det blåser mycket eller lite.
 
LaRy99 LaRy99 skrev:
Fläkten är avsedd att rotera åt ett håll.
Om den roteras baklänges blåser det nästan ingenting medans om den roterar åt rätt håll så blåser det rejält. Om man skall ha fläkten att blåsa i motsatt riktning måste man montera den åt andra hållet. Men i det här fallet är det bara att prova om det blåser mycket eller lite.
Förhoppningsvis har han nog lyckats lista ut hållet vid det här laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.