Jag upptäckte nu att även fast jag hade värmepumpen avstängd inatt så producerar den varmvatten ändå.
 
R rävlyan skrev:
Ja dom brukar det bli som ett brännmärke på om dom gett sig , det är relä 2 och 3 från vänster på kortet som styr kontaktorerna
Vart sitter dom reläna då? Är det dom 2 stora svarta som man kopplar om effekten på elpatronen?
 
  • Interiört av ett värmesystem med kablar, kretskort och två stora svarta relän.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R robertsund skrev:
Jag upptäckte nu att även fast jag hade värmepumpen avstängd inatt så producerar den varmvatten ändå.
Stängde du den med strömbrytaren på värmepumpen, eller med säkerhetsbrytaren på väggen?

Relä-kortet har du uppe till vänster på din senaste bild. Reläerna är de genomskinliga som sitter på en rad. Kontaktorerna är de två svarta i framkant.
Det kräver lite mätning för att hitta felet. Om du inte är helt säker på att mäta i spänningssatta kretsar, och har utrustning för det, så rekommenderar jag att du anlitar en servicetekniker eller en duktig elektriker som kan felsöka.
 
L lordi skrev:
Stängde du den med strömbrytaren på värmepumpen, eller med säkerhetsbrytaren på väggen?

Relä-kortet har du uppe till vänster på din senaste bild. Reläerna är de genomskinliga som sitter på en rad. Kontaktorerna är de två svarta i framkant.
Det kräver lite mätning för att hitta felet. Om du inte är helt säker på att mäta i spänningssatta kretsar, och har utrustning för det, så rekommenderar jag att du anlitar en servicetekniker eller en duktig elektriker som kan felsöka.
Med strömbrytaren på pumpen stängde jag av den. Ena av kontaktaktorerna var helt svart innuri och några fastbrända fjädrar. Kan detta vara orsaken? Vart köper man nytt sådant?
Felsökningen kan jag göra själv det är inga problem.
 
L lordi skrev:
Stängde du den med strömbrytaren på värmepumpen, eller med säkerhetsbrytaren på väggen?

Relä-kortet har du uppe till vänster på din senaste bild. Reläerna är de genomskinliga som sitter på en rad. Kontaktorerna är de två svarta i framkant.
Det kräver lite mätning för att hitta felet. Om du inte är helt säker på att mäta i spänningssatta kretsar, och har utrustning för det, så rekommenderar jag att du anlitar en servicetekniker eller en duktig elektriker som kan felsöka.
Det är kontaktor ”10”
 
  • Elektrisk kontaktor nummer 10 i ett trångt utrymme med kablar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R robertsund skrev:
Det är kontaktor ”10”
Där har vi ju boven i dramat. Du kan ersätta den med likvärdig kontaktor, med motsvarande spec som står på den. Du kanske får klippa bort kabelskorna och montera trådarna direkt i hissklämmorna på den nya kontaktorn. Det får man göra även om man beställer en ny från Nibe, för de har bytt till en modernare modell. Det ska vara en som går att fästa på DIN-skenan som håller fast dessa på luckan
Kolla med någon som säljer elmaterial. Conrad.se eller elbutik.se borde ha om du vill beställa online
 
L lordi skrev:
Där har vi ju boven i dramat. Du kan ersätta den med likvärdig kontaktor, med motsvarande spec som står på den. Du kanske får klippa bort kabelskorna och montera trådarna direkt i hissklämmorna på den nya kontaktorn. Det får man göra även om man beställer en ny från Nibe, för de har bytt till en modernare modell. Det ska vara en som går att fästa på DIN-skenan som håller fast dessa på luckan
Kolla med någon som säljer elmaterial. Conrad.se eller elbutik.se borde ha om du vill beställa online
Kul att man lyckades träffa rätt direkt! :) Jag såg att det var lite brunbrännt runt kontaktorn.
Har Kjell och company sånna detaljer tro?
 
R
Nej Kjell har inte , men alla EL grossitser har
 
R rävlyan skrev:
Nej Kjell har inte , men alla EL grossitser har
Okej. Som typ selga eller Ahlsell?
 
R
R robertsund skrev:
Okej. Som typ selga eller Ahlsell?
Precis , som synes så är det 230V på spolen och det räcker med en 10 amp kontaktor , 95 % av alla kontaktorer i dag går att snäppa dit
Kolla hur den gamla sitter , är det en liten skena där så snäpps dom dit , ibland lite svårt att hitta
låset på den gamla , men brukar sitta i underkant ( kan även vara i överkant ) mot den nedre delen som är mot plåten
 
R
E etompau skrev:
Clas Ohlson har en kontaktor som kanske kan passa?
Tänkte inte CO men den kommer att fungera bra :)
 
Jag var på Ahlsell och köpte en ny. Och som sagt fanns det inte med sånna stick proppar, fick klippa alla och skruva. Lite korta sladddar men de gick rätt bra när jag drog om dom. Precis startat pannan och får se hur det går :D
Dock så bubblar det rätt mycket nu när elpatronen starta, mer än förut! Men den kanske inte har gått på fullt kW alls så länge jag haft den :thinking:
 
  • Elektriska komponenter och kabeldragning inuti en panna, nyanslutna kablar och skruvterminaler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Megatron271
  • Laddar…
R
Drar kontaktorn direkt är du startar upp VP , även om det är varmt i tanken ?
Det med att det bubblar eller fräser i tanken är för att det kokar lite på el-patronen när den värmer
Håll koll på hur den bär sig åt , det kan vara ett av dom små reläna som styr kontaktorerna somhar bränt fast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.