Jag har en skorsten som är otät, och som behöver renoveras. Tanken är att jag ska laga skorstenen och sätta in en insats i öppna spisen.
Är det någon som kan berätta om det spelar någon roll vilken metod man väljer, sätta in ett syrafast rör eller glidgjuta skorstenen? Med tanke på funktion hållbarhet o pris.   ska man räkna med att det kostar 1000 kr/m att glidgjuta och 1000 kr/m för att köpa rör?
rekomendationer på skorstensrenoverare runt eskilstunatrakten tas tacksamt emot. Samt tips på vart man kan köpa rör till bra priser.
Som insats i öppna spisen har jag tänkt mig antingen en Keddy eller en handöl, vilken skulle du välja o varför  :) :-/
 
Samt tips på vart man kan köpa rör till bra priser.
Skotfirmorna har 1000-tals meter av bra rör till detta ändamål.
rogge
 
Själva valde vi att glidgjuta eftersom kanalen redan var ganska trång. Draget har faktiskt blivit bättre nu vilket gjutarna förklarade genom att kanalen fått jämnare yta och lite avrundade hörn.

Bor också i Sörmland och kan definitivt rekommendera Eldabutiken i Gnesta. Det är drygt fem mil från vårt ställe så det blev väl en del reskostnad. Men vi har inga som gör såna jobb där jag bor. Blev också dyrare än 1000 kr metern vilket berodde på att de fick ta upp ett extra hål i skorstensstocken för att komma åt.

Men de var proffsiga som sjutton, höll avtalad tid, lämnade en specad offert, var trevliga, höll offererat pris (de var ute först och kollade skorstenen med kamera), lämnade garanti på jobbet och provtryckte själva. Självklarheter kan tyckas men efter att ha haft myket med hantverkare att göra blir man nästan chockad när allt går som smort. Enda problemet var att jag fick vänta i fyra veckoer eftersom de hade massor att göra. Man kan dock förstå varför de har många kunder...
 
om man nu ska leta efter rör på skrotfirma. vad är det man ska fråga efter. Är det bara vanliga rostfria syrafasta rör som tål höga temperaturer , eller det kanske dom vet där om man berättar vad man letar efter. Tror du att sotaren kommer att ha några invändningar mot att röret är inköpt på skrot? Eller det kanske är precis likadana som skortensrenoverarna själva säljer?
 
Seriösa skrotfirmor host host vet vad du vill ha.
Tror du att sotaren kommer att ha några invändningar mot att röret är inköpt på skrot?
Nej, inte om du köpt ett friskt rör och det ser både du och sotaren rätt snabbt bara genom att titta på det. Det jag kommer att tänka på är att jag hört någonstans att syrafasta rör minst 2mm godstjocklek, rostfria 2,5 godstjocklek, cortentubrör minst 3,5mm godstjocklek. Du kan väl kontrollera här http://www.skorstensfejare.se/pub39.asp eller någon stans.
rogge
 
Varför inte ringa upp sotaren och kolla med honom direkt?

Sotare kan vara ganska lynniga - eller snarare verkar det som om olika sotarmästare tolkar regler och lagar på olika sätt/olika hårt. Vi har hamnat hos en ny sotare som utvidgat sitt distrikt eftersom det lokala distriktet upphörde. Plötsligt åker man på den ena anmärkningen efter den andra, saker som ingen sotare någonsin tidigare anmärkt på.
 
rogge_vvs skrev:
Seriösa skrotfirmor host host vet vad du vill ha.
Tror du att sotaren kommer att ha några invändningar mot att röret är inköpt på skrot?
Nej, inte om du köpt ett friskt rör och det ser både du och sotaren rätt snabbt bara genom att titta på det. Det jag kommer att tänka på är att jag hört någonstans att syrafasta rör minst 2mm godstjocklek, rostfria 2,5 godstjocklek, cortentubrör minst 3,5mm godstjocklek. Du kan väl kontrollera här [länk] eller någon stans.
rogge
Så tjocka rör tror jag inte att man behöver. Min nya godkända rostfria skorsten är 1mm tjock, det finns även rostfria godkända skorstensrör som är 0.6mm tjocka.
 
Kasch skrev:
Varför inte ringa upp sotaren och kolla med honom direkt?

Sotare kan vara ganska lynniga - eller snarare verkar det som om olika sotarmästare tolkar regler och lagar på olika sätt/olika hårt. Vi har hamnat hos en ny sotare som utvidgat sitt distrikt eftersom det lokala distriktet upphörde. Plötsligt åker man på den ena anmärkningen efter den andra, saker som ingen sotare någonsin tidigare anmärkt på.

Finns inga disktrikt längre-fri etableringsrätt...
 
C
Fotografen skrev:
Finns inga disktrikt längre-fri etableringsrätt...
Jaså? Sen när då?
 
Finns inga disktrikt längre-fri etableringsrätt...
Japp, stämmer bra det. Men det fungerar bara i teorin tyvärr - det råder ju fortfarande något slags regionala monopol. Fri etableringsrätt men ingen konkurrens (iallafall inte på landsbygden). Enda chansen för oss att komma undan vore att ansöka om rätt att själv få sota (gå en liten kurs osv). Risken är väl bara att sotaren tar igen det eftersom de ska komma på årliga inspektioner ändå.
 
Kasch skrev:
Finns inga disktrikt längre-fri etableringsrätt...
Japp, stämmer bra det. Men det fungerar bara i teorin tyvärr - det råder ju fortfarande något slags regionala monopol. Fri etableringsrätt men ingen konkurrens (iallafall inte på landsbygden). Enda chansen för oss att komma undan vore att ansöka om rätt att själv få sota (gå en liten kurs osv). Risken är väl bara att sotaren tar igen det eftersom de ska komma på årliga inspektioner ändå.
Ja tyvärr gör ju sotarna allt de kan för att kunna hålla kvar sina gamla distrikt. Det viktiga är att vanligt folk blir medvetna om att de är borta och vad sotarn har och inte har för befogenheter. Har hört horribla historier om folk som tex "tvingats" att byta dörrar till pannrum och liknande efter brandskyddskontroll, när de bara hade behövt hålla reda på att 1/ svensk bygglagstiftning inte är retroaktiv, 2/ sotarn har inget med pannrummet att göra och 3/ panna under 60 kW behöver inget pannrum...
Suck!
 
För att komma in i pannrummet fick sotaren passera ett rum jag använde som verkstad. Där hade jag några flaskor med 5-56 och liknande stående. Detta fick jag anmärkning för i protokollet. "Man får inte förvara sprayburkar under marknivån". Kan detta verkligen stämma?
 
C
andersmc skrev:
För att komma in i pannrummet fick sotaren passera ett rum jag använde som verkstad. Där hade jag några flaskor med 5-56 och liknande stående. Detta fick jag anmärkning för i protokollet. "Man får inte förvara sprayburkar under marknivån". Kan detta verkligen stämma?
http://www.srv.se/templates/SRV_Page____487.aspx :
"Så här får Du förvara utan tillstånd i enfamiljshus och fritidshus
...
Källare
I ventilerat utrymme, t.ex. hobbyrum,
brandfarlig vätska, sprayburkar och 1
gasolflaska."

Så det stämmer inte om utrymmet är ventilerat. Är det flerfamiljshus så gäller andra regler.
 
Kanske borde köpa ett riktigt rör och sätta direkt på kassetten?! Är inte så dyrt om man sätter dit det själv.
 
Vad är det för skillnad på syrafasta och rostfria rör? Vilka är bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.