Hej!
Har frågor angående nytt golv i källare.

Tänkte lägga nytt parkettgolv i gillestugan men läste lite i en grupp i Facebook att levande material är det sista man ska lägga. Men då jag redan idag har levande material på både golv och vägg så borde det väl inte vara ngt problem?

Detta golv har jag idag:
Delvis uppbrutet parkettgolv visas med ett synligt frigolitskikt ovanpå en betongplatta i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På en vad jag tror oisolerad platta. Verkar ligga ett lager frigolit under.

1. Kan jag lägga nya golvet direkt på med en duk under som man brukar lägga?

2. Då jag tagit bort stenmuren och öppna spisen så är det ju inget golv där, hur ska jag göra då? Lägga i ett lager frigolit sen bygga upp med (tex spånskiva) så det blir lika högt som standard golvet?
Se bild:

Renoveringsarbete i källare med befintligt trägolv och borttagen öppen spis samt stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade jag varit du och haft möjlighet så hade jag passat på att titta på ett nivell-system. Det innebär att du har cirkulerande luft under golvet. Naturligtvis kanonbra i en källare!
 
K
Jag tycker du skall kärnborra betonggolvet på ett ställe och ta reda på vad du har under och sedan gjuta igen hålet och klura på vilken lösning som passar dig bäst.
 
Det är ett fint golv du har i fd gillestugan.

Hur gammalt är huset/golvet?
Min gissning är 60-/70-/80-tal, och om det inte finns några fuktproblem idag efter 30-50 år med denna lösning så är den förmodligen ok.
Egentligen skulle hela golvet behöva plockas bort så att plattan, frigoliten och golvplanken kan inspekteras efter främst fukt/mögel, men då förstörs golvplanken då det ser ut att vara ett flytande golv med ihoplimmade plank.

Som nämnts ovan är gamla källargolv alltid osäkra kort, och tyvärr kan förhållandena ändras med renoveringar och nya användningssätt. Dräneringar kan bli dåliga, stuprör/ledningar springa läck etc.
Det är alltid en riskvärdering, där risk ställs mot omfattning av jobb/kostnad. Håller man konstruktionen enkel och rättfram så att det är lätt att riva/byta/ändra så kan man köra på det som hittills har fungerat i många år, men då vara beredd på att riva upp och göra om, om det visar sig inte fungera senare.
Det är också skillnad på konsekvenserna av risker beroende på användning. Ska rummet användas som sovrum så vill man kanske inte chansa lika mkt pga hälsorisker jämfört med t ex en gillestuga eller hobbyrum som man inte vistas lika länge i och som man har lättare att avvara.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det är ett fint golv du har i fd gillestugan.

Hur gammalt är huset/golvet?
Min gissning är 60-/70-/80-tal, och om det inte finns några fuktproblem idag efter 30-50 år med denna lösning så är den förmodligen ok.
Egentligen skulle hela golvet behöva plockas bort så att plattan, frigoliten och golvplanken kan inspekteras efter främst fukt/mögel, men då förstörs golvplanken då det ser ut att vara ett flytande golv med ihoplimmade plank.

Som nämnts ovan är gamla källargolv alltid osäkra kort, och tyvärr kan förhållandena ändras med renoveringar och nya användningssätt. Dräneringar kan bli dåliga, stuprör/ledningar springa läck etc.
Det är alltid en riskvärdering, där risk ställs mot omfattning av jobb/kostnad. Håller man konstruktionen enkel och rättfram så att det är lätt att riva/byta/ändra så kan man köra på det som hittills har fungerat i många år, men då vara beredd på att riva upp och göra om, om det visar sig inte fungera senare.
Det är också skillnad på konsekvenserna av risker beroende på användning. Ska rummet användas som sovrum så vill man kanske inte chansa lika mkt pga hälsorisker jämfört med t ex en gillestuga eller hobbyrum som man inte vistas lika länge i och som man har lättare att avvara.

Huset är från 1976 och golvet är desamma.

Nej tror inte det är några fuktproblem där då detta område är ca 20mm jord sen är det bara sand i marken. Känner inte heller någon fuktlukt i gillestuga.

Tanken är att det ska bli ett tv rum så kommer spenderas mycket tid här.
 
Redigerat:
Jag hade lagt klinkers för att inte ha organiska material
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.