jonastroms
Jag bestämde mig för en motorgräsklippare förra året och det blev ev av märket Stiga men den klarar inte av den terräng som den går på det är små håligheter och den fastnar överallt. Det var ett dåligt val skulle valt en Husqvarna som jag såg hos kompisen den går på ställen min aldrig hade orkat upp.

Vad ska man göra? Sälja och köpa nytt? Jag avbetalar fortfarande på den jag har.

Nu har den inte behövt användas det finns inget gräs att klippa så lite tur har det varit nu är det ett annat fel på den.
 
Är det en vanlig motorklippare du menar eller en robotklippare?
Vad du ska göra kan nog bara du avgöra. Kanske pröjsa klart och sedan försöka sälja den nästa vår?
Du är nog inte den förste som har fått "krypa till korset" och inse att funktion och kvalité kostar en slant.
 
  • Gilla
Bumlersson
  • Laddar…
jonastroms
Det är en sån som går automatiskt på koppar tråd. Jag får krypa till korset jag med men jag har precis köpt den och inte betalat av den så det känns surt någon retur lär jag inte få.
 
Vad är problemet med den ?
Håligheter har alla problem med. Man får fylla ut och göra jämnare. Det är något som alla i princip får göra.
För svag ? Den har väl en spec som den klarar. Max lutning X grader. Om du har större lutning än X så har du köpt fel klippare. Om den inte klarar X, reklamera...
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Husqvarna har terränghjul som tillbehör och det kanske även finns till Stiga?
Terränghjulen är mycket kraftigare dubbade och klarar mycket svårare terräng och backar, utan att fastna. Men som @lagab sa, måste man fylla upp hål och ojämnheter som den kör fast i. Finns ingen robotklippare som klarar att komma upp från gropar!
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Husqvarna är nog inte bara bättre, de är dyrare också. Håller därför med övriga, lägg lite tid på att göra slänterna lite flackare och håligheterna lite grundare så klarar sig nog den klippare du har hyfsat.

För har du redan köpt en klippare på avbetalning känns det som kapitalförstöring att sälja den för halva(?) nypriset och låna till en ny om det finns andra lösningar – även om dessa innebär en del arbete.
 
Stiga’n har extrautrustning i form av terränghjul (ser ut större cykeldrev) som gör Stigan till en bergsklättrare (Montera samtidigt bort den lilla aluminium-skivan som handtaget sitter mot så ökar frigången ifall det är gropigt)

Alla (inkl Huqvarna-ägare) måste arbeta med att justera gräsmattan för att roboten inte skall fastna på olika ställen.
 
  • Gilla
jonastroms och 1 till
  • Laddar…
Det är lite meckigt att få en robotklippare att gå tillförlitligt. Kör 3:e året med min. I år har min fått för sig att gräva ner sig, köra slut på batteriet, fastna i häcken, fastna på små uppstickande rotskott("stubbar") från bla körsbär.
Man vill gärna lägga begränsningskabeln lite tajt vid kanter och det funkar bra ena året men nästa när det blivit lite körspår blir det stop.

Har du köpt Stigan över disk? Fått råd om att den skall "räcka till" för din gräsmatta?

Hur brant lutning har du?
Räcker inte antalet kvadratmeter enl spex?

Ett tips för att fixa små hålor i gräsmattan är att man gör ett jack men spaden under, från sidan, lyfter upp, puttar in lite jord. Så slipper man svarta fläckar...
 
J Jonas Lindholm skrev:
Alla (inkl Huqvarna-ägare) måste arbeta med att justera gräsmattan för att roboten inte skall fastna på olika ställen.
Finns det en plats där den kan fastna, kommer den att köra dit så fort den får en chans! :crysmile:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
I den övre (finträdgården) har jag en Stiga 527 som jag får hålla ett extra öga på. Bland annat har den fått för sig att den skall backa ut på grusparkeringen så att stenarna yr omkring.

Min förra maskin, en Lizard M4 (heter numer Stiga 520) hittade aldrig på några spratt då den klippte samma gräsytor.
Nu är Lizarden placerad på den nedre ruffiga tomten som den sköter till min fulla belåtenhet. Gropar och slänter är inga problem.
Man ställer ut den på våren och hämtar in den på hösten. Önskar bara att Stiga 527 skötte sig lika bra.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Finns det en plats där den kan fastna, kommer den att köra dit så fort den får en chans! :crysmile:
Självklart, Murphys lag
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
reklamera skiten
 
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
Har en Husqvarna 430x. Inga problem. Man får vad man betalar för.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
jonastroms
Den ska in till shoppen nu för koll i varje fall men det där med däcken fick mig att tänka, det är riktigt skitdäck det kan bero på dem till stor del den står och slirar.
 
jonastroms
Det handlar om däcken om jag har tur nu, det är hårdplast som bara slirar på gräsmattan vet inte hur de tänkte där? Vad som helst hade varit bättre. Hårdplast??? Gummi med dubb hade varit något.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.