Slitna balkongdörrar med flagande linoljefärg på en solig balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Balkongdörrarna kanske måste fräschas upp. :) Masonit verkar funka ganska dåligt, eller har jag bara gjort fel? Är linoljemålad för 10-15 år sedan.

Tror ni en tunn plywood funkar bättre?
 
isch...
Nej, masonit är då rakt inget utomhusmaterial. Hellre plywood, alla gånger, korrekt målad.
 
Det finns många fasader med masonit och träribbor. Jag har en själv från 1955 som ser någorlunda ok ut förutom att den behöver lite målarfärg.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
4/7 mm furuplywwood finns ju, skulle funka (om jag grundar och målar som resten av dörren)?
 
Tror det är hugget som stucket mellan masonit och bättre sortens plywood.
Det MÅSTE målas för kommer det in vatten är det kört, speciellt plywood.
Sätt nu masonit, det är billigare och måla regelbundet.

Protte
 
Har tidigare hävdat att träfiberskivor är totalt förkastliga för utomhusbruk. Beställde en ny ytterdörr med speglar av ett lokalt litet snickeri. De lyckades övertala mig att pröva Tricoya MDF i speglarna. Visade upp en mindre bit som legat i vatten ett år tillsammans med en bit fukttrög MDF, Tricoyan var helt formstabil och obetydligt svälld, fukttrög MDF hade svällt till dubbel tjocklek och var i upplösning. Vi får väl se hur det går.
http://ceos.se/pub/media/pdf/medite_tricoya_Egenskaper_fordelar_sortiment_teknisk_specifikation.pdf
 
Rätt sorts masonit funkar fint, men den där fasaden kan väll inte ha renoverats för 15 år sedan?
 
Har renoverat en modern grovköksdörr från ca 1991 där nederdelen bestod av masonit.
Masonit ytterst och sedan en frigolitplatta som enkel isolering
Som sagt måla masoniten ett par gånger så håller det.
 
Vilken sorts masonit, oljehärdad?

Dörrarna var 15 år sedan, gjorde det själv. Snart dags igen... :)
 
M -MH- skrev:
Vilken sorts masonit, oljehärdad?

Dörrarna var 15 år sedan, gjorde det själv. Snart dags igen... :)
Köpte en skiva masonit på Byggmax. That's it.
 
Oljehärdad för utomhusbruk.
De är impregnerade med tallolja för att tåla fukt. Används som undertak. Finns i olika tjocklekar.
 
Tror det sitter oljehärdad nu.
 
Oljehärdad masonit tål att färgen är dålig, men det ser kanske inte så vackert ut.
Tror att problemet med dina dörrar är mer att spik/skruv inte har fäst tillräckligt bra i dörrens virke, eller att de varit för korta eller suttit för få, så att masoniten har kunnat krulla upp sig. Plus då att du nog borde ha målat om dem lite tidigare. :)
Men det är just detta som många av oss "råkar ut för". Det är svårt att konstant till alla delar sköta ett hus som ett spädbarn. Det finns ju så mkt annat i livet också. Då är det viktigt att materialen och konstruktionen är robust och tål en del misshandel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.