4 141 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Hur ventilera varmgarage? Tips önskas.
Har precis panelat om mitt garage och håller nu på att isolera.
Hur löser man ventilationen så att det blir rätt?
Garaget är 11 meter långt och 3,5 meter brett.
Jag har satt isolering, plast, gips.
Räcker det med friskluftsventiler?
Sätter man en pax eller dyl känns det som det bör dra in mycket kalluft.
Jättetacksam för tips!
Mvh Andreas
Hur löser man ventilationen så att det blir rätt?
Garaget är 11 meter långt och 3,5 meter brett.
Jag har satt isolering, plast, gips.
Räcker det med friskluftsventiler?
Sätter man en pax eller dyl känns det som det bör dra in mycket kalluft.
Jättetacksam för tips!
Mvh Andreas
Jag hade bara ventiler i bakväggen högt upp. Det blev inget bra. Fick komplettera med två ventiler vid portarna långt ner. Kör med 100mm rör. Möjligt att det bli lite värmeförlust men det är relativt torrt på vintern. Har ingen golvbrunn och ca 15-17°C.
Minimum skulle jag vilja påstå är ventil högt upp på en sida och lågt ner på andra sidan, så man får lite självpåtvingad konvektion.
Många garageportar har redan någon slags ventilöppning lågt nere, kolla det.
Sen kan man alltid utöka ambitionsnivån, mekanisk frånluft, något slags FTX-aggregat, luftsolvärmare osv.
Det finns flera byggprojekt av luftsolvärmare i forumet, det är bara att söka.
Det kan också finnas behov av mer vent än den allra mest grundläggande beroende på verksamheten i garaget. Hur många personer är där samtidigt i längre stunder? Blir det fukt som behöver torkas ur, blir det kemiska ämnen eller annat som behöver ventileras ur. Svetsar man eller löder man ska man ju helst ha kraftigt punktutsug, men minimum en mycket god luftväxling i lokalen.
Många garageportar har redan någon slags ventilöppning lågt nere, kolla det.
Sen kan man alltid utöka ambitionsnivån, mekanisk frånluft, något slags FTX-aggregat, luftsolvärmare osv.
Det finns flera byggprojekt av luftsolvärmare i forumet, det är bara att söka.
Det kan också finnas behov av mer vent än den allra mest grundläggande beroende på verksamheten i garaget. Hur många personer är där samtidigt i längre stunder? Blir det fukt som behöver torkas ur, blir det kemiska ämnen eller annat som behöver ventileras ur. Svetsar man eller löder man ska man ju helst ha kraftigt punktutsug, men minimum en mycket god luftväxling i lokalen.
Tackar så mycket för svaren!
Det blir ingen stor verksamhet i garaget.
Jag gör det mest för att kunna dämpa abstinensen på vintern och kunna sitta och skruva på lite motorcyklar.
Sen blir det fantastiskt skönt att kunna förvara vätskor mm som riskerar att frysa som idag flyttas in när det börjar bli minusgrader.
Nu har jag iaf lite koll på alternativ!
Det blir ingen stor verksamhet i garaget.
Jag gör det mest för att kunna dämpa abstinensen på vintern och kunna sitta och skruva på lite motorcyklar.
Sen blir det fantastiskt skönt att kunna förvara vätskor mm som riskerar att frysa som idag flyttas in när det börjar bli minusgrader.
Nu har jag iaf lite koll på alternativ!
Gjorde som du funderar på , satte friskluftsventiler högt och lågt två av varje ventilationen fungerade inte alls då frånluft ska rakt upp om det ska fungera optimalt så jag satte en paxfläkt .B berget80 skrev:Har precis panelat om mitt garage och håller nu på att isolera.
Hur löser man ventilationen så att det blir rätt?
Garaget är 11 meter långt och 3,5 meter brett.
Jag har satt isolering, plast, gips.
Räcker det med friskluftsventiler?
Sätter man en pax eller dyl känns det som det bör dra in mycket kalluft.
Jättetacksam för tips!
Mvh Andreas
Ska du bara skruva hojar funkar det nog kanske jag har bruksbilarna där och dom drar in bra med blöta på vintern
En fuktstyrd PAX-fläkt är kanske idealt om behovet av fläkten i huvudsak beror på blöta/snöiga bilar som ska torkas upp.
Sen mindre vent och energislöseri när det blivit torrt.
Eller svagare ventilation i kombination med en avfuktare.
Sen mindre vent och energislöseri när det blivit torrt.
Eller svagare ventilation i kombination med en avfuktare.