Hej,

Jag har en hus med en brunn som jag aldrig behövt använda på de 15 år jag bott här. Men i dessa tider av bevattningsrestrektioner så tänkte jag försöka kombinera att vara en god medborgare och samtidigt kunna vattna min gräsmatta.

Jag vill alltså kunna pumpa vatten från brunnen till vattenspridare som står ca 2 meter ovanför brunnens ovansida. Jag har försökt läsa på vad som skulle passa men blir inte klok på vad som kunde funka. Skall jag ha en dränkbar pump eller skall jag ha en pump som först pumpar upp vatten ur brunnen? Hur skall jag tänka på dimensioner på slangar över övergångar, det är ju en "vanlig", standard vattenspridare som jag vill koppla in. Dessutom vill jag inte ha en alltför dyr lösning, jag har ju faktiskt inte sett detta behovet på de 15 år jag bott här.

Tips och råd mottages tacksamt!
 
Vad är/blir det för skillnad mellan en pumpautomat och en bevattningspump? Förutom prisskillnaden...
 
Men om det är bevattningsförbud där du bor så är det ju det av en anledning - spara vatten. Om du tar vatten ut din brunn så tar du av grundvattnet - vilket vi ska vara försiktiga med...

Alltså kommer du inte runt problemet med din brunn.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Beror på varför det är bevattningsförbud, ofta är det för att man inte kan rena tillräckligt med vatten så att folk också kan vattna med det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Beror på varför det är bevattningsförbud, ofta är det för att man inte kan rena tillräckligt med vatten så att folk också kan vattna med det.
Skulle säga ibland - inte ofta.

Får TS vatten sitt vatten från magasin eller göra älv kan vi inte veta, men grundvattnet ska vi vara försiktiga om hur som helst.
 
M Mad_Man skrev:
Vad är/blir det för skillnad mellan en pumpautomat och en bevattningspump? Förutom prisskillnaden...
Ingen större skillnad. Med en pumpautomat, så stannar pumpen när du stänger av vattenspridaren p.g.a. att hydropressen fylls till maxtryck. Med en bevattningspump ( utan hydropress), så får du manuellt slå på och stänga av pumpen. Eftersom trycket sjunker till nära 0 vid avstängd pump, så kan backventilen vid intaget till sugslangen, läcka och då måste du fylla sugslanen vid varje start av pumpen. Slutsats : Bevattningspump är billig, men krångligare att handha, medan pumpautomaten är just en " automat" när den väl körts igång.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ingen större skillnad. Med en pumpautomat, så stannar pumpen när du stänger av vattenspridaren p.g.a. att hydropressen fylls till maxtryck. Med en bevattningspump ( utan hydropress), så får du manuellt slå på och stänga av pumpen. Eftersom trycket sjunker till nära 0 vid avstängd pump, så kan backventilen vid intaget till sugslangen, läcka och då måste du fylla sugslanen vid varje start av pumpen. Slutsats : Bevattningspump är billig, men krångligare att handha, medan pumpautomaten är just en " automat" när den väl körts igång.
Det torde inte var något problem, eftersom spridaren inte har någon egen på/av knapp. Mao, man sätter på och stänger av hela speleverket vid pumpen ändå?
 
Det är väl sämre att ta grundvatten än det kommunala. Vi som har egna brunnar har också bevattningsförbud. Och vi vill ha kvar vattnet till hushållet.
 
  • Gilla
SysterNett
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Vi som har egna brunnar har också bevattningsförbud. Och vi vill ha kvar vattnet till hushållet.
Nej, vi som har egen brunn kan vattna, om vi törs och vill och vattnet räcker. Själv gör jag det inte.
 
T TottoGBG skrev:
Nej, vi som har egen brunn kan vattna, om vi törs och vill och vattnet räcker. Själv gör jag det inte.
Var väl lite att ta i. I vår kommun har vi med egna brunnar en stark rekommendation att spara på vatten och inte vattna då det är problem med grundvattnet så det inte räcker på vissa ställen. Därför känndes det väldigt dumt att bara för man betalar för det kommunala istället vattna från en borrad brunn. Och troligtvis försämra grundvattnet.
 
Funderar på hur pass trög delningen av grundvatten egentligen är? Grundvattnet är ju ett slags världsligt gemensamt magasin men om jag pumpar vatten ur min brunn så syns det knappast genast på en mätsticka som en indonesisk bonde håller nere i sin brunn. Jag har också både kommunalt vatten och egen ”brunn” via bergvärmens borrhål. Jag vattnar lite rabatter och planteringslådor med det egna vattnet även om det skulle vara bevattningsförbud med det kommunala, men gör det sparsamt med tanke på grundvattennivå. Undrar hur dåligt samvete jag borde ha då? Hur snabbt påverkar ett vattenuttag från mitt borrhål nivån i kommunens täkt 20 km bort? Syns det dagen efter eller om ett halvår? Förstår att det beror på en lång rad omständigheter men är det någon som har en kommentar om hur det fungerar?
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Funderar på hur pass trög delningen av grundvatten egentligen är? Grundvattnet är ju ett slags världsligt gemensamt magasin men om jag pumpar vatten ur min brunn så syns det knappast genast på en mätsticka som en indonesisk bonde håller nere i sin brunn. Jag har också både kommunalt vatten och egen ”brunn” via bergvärmens borrhål. Jag vattnar lite rabatter och planteringslådor med det egna vattnet även om det skulle vara bevattningsförbud med det kommunala, men gör det sparsamt med tanke på grundvattennivå. Undrar hur dåligt samvete jag borde ha då? Hur snabbt påverkar ett vattenuttag från mitt borrhål nivån i kommunens täkt 20 km bort? Syns det dagen efter eller om ett halvår? Förstår att det beror på en lång rad omständigheter men är det någon som har en kommentar om hur det fungerar?
Finns en hel del matnyttigt att läsa på :
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grundvatten#Grundvattenbildning
 
I Indonesien påverkas det naturligtvis inte. Men innom avrinningsområdet påverkar det absolut. Hur det påverkar beror väldigt mycket på vad det är i backen.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.