O
Demmpa Demmpa skrev:
Ja nätverkskort 2 går till en switch.
Ja det går att surfa trådlöst genom att koppla in en/flera AP till switchen.

Det går även att bestycka datorn (mjukvaruroutern) med ett trådlöst nätverkskort som agerar AP.
Hej igen Vad är syftet med sfp i en pc??
Funkar det då som en router och
Vilken mjukvara behövs?
 
O
Demmpa Demmpa skrev:
Ja nätverkskort 2 går till en switch.
Ja det går att surfa trådlöst genom att koppla in en/flera AP till switchen.

Det går även att bestycka datorn (mjukvaruroutern) med ett trådlöst nätverkskort som agerar AP.
Hej vilken nytta har sfp i en dator
Fungerar den som en router
Och behövs en mjukvara för sånt?
 
För hemanvändaren tillför SFP inget på det egna LANet, mot nätägaren så slipper man extern fiber-ethernet-konverter.

Med routermjukvara i datorn så kommer datorn aggera router,
Här är några länkar i ämnet,
https://www.geckoandfly.com/24015/router-os-enterprise-network-switch/
http://www.practicallynetworked.com/networking/convert_old_pc_to_new_router.htm
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_router_and_firewall_distributions
https://www.techradar.com/news/best-free-linux-firewall
 
  • Gilla
Oliverios77
  • Laddar…
Driver ts med oss, för frågorna är mycket konstiga och merparten har redan besvarats.
Redigerat; såg nu i en annan tråd en fråga från ts och ts driver definitivt med forumet.
 
  • Gilla
alfista och 1 till
  • Laddar…
O
Demmpa Demmpa skrev:
För hemanvändaren tillför SFP inget på det egna LANet, mot nätägaren så slipper man extern fiber-ethernet-konverter.

Med routermjukvara i datorn så kommer datorn aggera router,
Här är några länkar i ämnet,
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Det är min tanke och slippa medieconverter
Helt riktigt!
Jag vet bara en router som klarar av 10Gbit
Men den kostar skjortan
Fiberroutern kostar 18000
Finns det något billigare alternativ?
 
O
O Oliverios77 skrev:
Hej igen Vad är syftet med sfp i en pc??
Funkar det då som en router och
Vilken mjukvara behövs?
Demmpa Demmpa skrev:
För hemanvändaren tillför SFP inget på det egna LANet, mot nätägaren så slipper man extern fiber-ethernet-konverter.

Med routermjukvara i datorn så kommer datorn aggera router,
Här är några länkar i ämnet,
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Men vad är då poängen med sfp om man inte kan använda den i hus?
 
Mitt förslag är att du börjar med att hålla dig till en tråd och inte hoppa runt i flera olika.
Och sedan läsa på ordentligt om hur ett nätverk funkar.
Det kommer va mycket lättare för alla att hjälpa dig när allt hamnar på samma ställe och kan även hjälpa andra i framtiden.
 
O
snuttjulle snuttjulle skrev:
Mitt förslag är att du börjar med att hålla dig till en tråd och inte hoppa runt i flera olika.
Och sedan läsa på ordentligt om hur ett nätverk funkar.
Det kommer va mycket lättare för alla att hjälpa dig när allt hamnar på samma ställe och kan även hjälpa andra i framtiden.
Jag vet hur vanligt nätverk funkar inga
Problem
Men vill lära mig hur fiber funkar
Därför ställer jag frågor kring sfp
Ursäkta ska skärpa mig
 
O
O Oliverios77 skrev:
Jag vet hur vanligt nätverk funkar inga
Problem
Men vill lära mig hur fiber funkar
Därför ställer jag frågor kring sfp
Ursäkta ska skärpa mig
Hur klättrar man upp i nivåer?
 
O Oliverios77 skrev:
Hur klättrar man upp i nivåer?
Menar du nivåer här på Byggahus.se?
Man är aktiv på forumet. Så vitt jag vet så ger dubbelpostningar, svar utan att man skrivit någon text mm oxå poäng, men är mest störande.
Om du råkar dubbelposta av misstag kan du radera inläggen själv. Genom att trycka på de 3 punkterna nere till höger får du upp en meny.
 
Så länge man kan gå med förkontakterade fiber (patchar) så Jr det egentligen bra mycket lättare att dra fiber än koppar. Smäckra, ganska tåliga, liten böjradje, inget strul med kontakteringen osv. Man måste ha plats att slinga upp överskottet och där blir det ofta jobbigt i hemmiljö. Att kontraktera på plats är omständigare och kräver professionell utrustning.

För 10Gbit/s och uppåt är fiber dessutom relativt prisvärt. Twisted pair kräver dyra dsp på varje port i switch / dator. Sfp+är inte så dyr och över några meter är DAC prisvärdast.

Men, nu använder man fortfarande mest 1 Gbit/s och då är nog fortfarande vanlig TP billigast, så man bygger när med det Och när man har TP-nätet så fortsätter man använda det för 10 Gbit/s.

På jobbet är det fiber för 10Gbit/s och uppåt.
 
O
P petersv skrev:
Så länge man kan gå med förkontakterade fiber (patchar) så Jr det egentligen bra mycket lättare att dra fiber än koppar. Smäckra, ganska tåliga, liten böjradje, inget strul med kontakteringen osv. Man måste ha plats att slinga upp överskottet och där blir det ofta jobbigt i hemmiljö. Att kontraktera på plats är omständigare och kräver professionell utrustning.

För 10Gbit/s och uppåt är fiber dessutom relativt prisvärt. Twisted pair kräver dyra dsp på varje port i switch / dator. Sfp+är inte så dyr och över några meter är DAC prisvärdast.

Men, nu använder man fortfarande mest 1 Gbit/s och då är nog fortfarande vanlig TP billigast, så man bygger när med det Och när man har TP-nätet så fortsätter man använda det för 10 Gbit/s.

På jobbet är det fiber för 10Gbit/s och uppåt.
I vilken ordning sätter man i en SFP-modul?
Är det bara och trycka in den
 
O
P petersv skrev:
Så länge man kan gå med förkontakterade fiber (patchar) så Jr det egentligen bra mycket lättare att dra fiber än koppar. Smäckra, ganska tåliga, liten böjradje, inget strul med kontakteringen osv. Man måste ha plats att slinga upp överskottet och där blir det ofta jobbigt i hemmiljö. Att kontraktera på plats är omständigare och kräver professionell utrustning.

För 10Gbit/s och uppåt är fiber dessutom relativt prisvärt. Twisted pair kräver dyra dsp på varje port i switch / dator. Sfp+är inte så dyr och över några meter är DAC prisvärdast.

Men, nu använder man fortfarande mest 1 Gbit/s och då är nog fortfarande vanlig TP billigast, så man bygger när med det Och när man har TP-nätet så fortsätter man använda det för 10 Gbit/s.

På jobbet är det fiber för 10Gbit/s och uppåt.
Vad är patchpanel för något??
Hur funkar det?
 
O Oliverios77 skrev:
Men vad är då poängen med sfp om man inte kan använda den i hus?
Man använder SFP moduler, men man behöver bara en per hus för att terminera fiberanslutningen till huset.

Man kan väl oxå tänka sig att ansluta disk, NAS, tex Synology med extra 10Gb kort med SFP+ adapter, men kolla priserna på sånna grejer om du tyckte routern var dyr...
Kan vara motiverat om du har battteribackup/UPS, åskskydd och inte vill riskera dina filer vid ett åsknedslag.
Jag har, eller snarare åskan, knäckt 2 ethernetportar, men då hade jag ADSL.
 
Fast ska du ha 10Gbit/s så är sfp+-kort och switchportar billigare än 10GbaseT. I alla fall på jobbet. I och med att sfp+-modulerna jag gått ner så mycket i pris är det rätt överkomligt.

25, 40 och 100 Gbit/s är fortfarande lite väl dyrt för hemanvändning, men 10 Gbit/s är så man skulle kunna leva med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.