Jag bor i hus och i källaren finns en liten, äldre bastu som inryms i ett förråd. Jag tänkte nu riva ut denna bastu. Undrar om någon vet vad det är för något material på bifogad bild som den som byggde bastun har placerat mellan betongväggen och träpanelen. Kan det vara hälsofarligt att riva ut det, typ innehålla asbest?
/orutinerad rivare
 
  • Äldre isoleringsmaterial mellan träpanel och betongvägg i en bastu, möjlig hälsorisk vid rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre isoleringsmaterial mellan träpanel och betongvägg i en källarbaserad bastu, möjlig asbestfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som asfaboard.
 
Tack! Det kan nog stämma, man känner även en viss petroleumlukt inne i bastun, kanske bekräftar att det är asfaboard.
 
A academia skrev:
Skicka in en bit av materialet för analys, kostar 500 spänn ca. Det går inte att bedöma med ögat om det innehåller asbest.

Du bör dock vara mer försiktigt med röret/rören som syns på bilderna. Röret kan vara isolerat med asbest under väven [länk]

Tack för tipset. Ska skicka in en bit för säkerhets skull. Rören tänkte jag inte greja med.
 
Tycker inte det ser ut som asfaboard. Ser ut som ngn variant av pressad kork..
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Tycker inte det ser ut som asfaboard. Ser ut som ngn variant av pressad kork..
Ja, skulle försöka ta ett prov nu och det gick att skära i det med kniv, så lite korkaktigt.
 
Det verkar stämma! I så fall helt ofarligt att hantera så känns ju bra. Lite oklart när någon tidigare ägare byggt bastun men gissar 70- eller 80-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.