Hej,

Jag ska bygga en liten gäststuga med 95mm tjocka väggar. Jag är lite fundersam på hur jag ska göra hörnen för att både kunna fästa panel på utsida och gips på insida. För att slippa isolera en 45mm remsa är det bästa jag kommit på att ha fyra reglar i varje hörn, men spontant känns det som väldigt mycket.

Tänker jag rätt eller finns det något annat sätt att lösa det på?
 
Vid ett tidigare garagebygge gjordes hörnen så här.. Handritad skiss som visar hörnkonstruktionen vid ett garagebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, det var ett av alternativen jag hade men då måste jag skära en 45mm remsa med isolering. Hade det varit tjockare väggar håller jag med dig om lösningen.
 
Jag hade 120 reglar.
Kör på 45 isolering och kapa i 100 breda längder eller använd drevremsa .
 
Redigerat:
Sätt en 50mm plåtvinkel i innerhörnet så har du nått att skruva i. Finns upp till 2500mm långa
 
Varför inte den här gamla standardlösningen från 1960-talet …

Schematisk ritning av ett hus med typisk 1960-talsdesign.
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla tips. Jag körde på min ursprungliga lösning med fyra reglar eftersom jag ville bygga väggarna på marken och sedan resa dem.
 
Gör något av ovan om du vill ha dåligt isolerade hörn å mycket onödiga reglar.
Annars rekommenderar jag detta.
Skär 95x95mm långa bitar och isolera hörnet. (Gör detta innan du reser väggar om du spikat klart panelen annars kommer du ej åt sen) Om du ska ha stående panel (liggande 45a på utsida) drar du förbi 45 regeln 95mm.
 
  • Enkel illustration av hur man skär och placerar 95x95 mm reglar för isolering i hörn vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mlkjhr och 1 till
  • Laddar…
Jo för stående panel är ovanstående en utmärkt lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.