Hej!
Precis köpt ett hus från 49 och är igång i källarem med att riva ut allt organiskt som har blivigt fuktigt och luktar. Den förra ägare har spikat och skruvat upp spånskivor i taket i källaren. När jag försöker bända bort dessa så försvinner/skadas taket ordentligt och kvar blir bara hönsnät och strå. Hur gör jag bäst i detta fallet? Ska jag strunta i hur rivningsresultatet blir och sedan putsa taket fint, hur då i så fall (vilka moment)? Eller ska jag vara försiktig för att bevara taket så att det blir lättare att fixa efteråt. Hur har ni gjort eller skulle ha gjort om ni var i mina kläder.

Tacksam för svar
/Sam
 
Vad finns ovanför hönsnät och vassmattorna? Jag antar att det är trä (träbjälklag)? Om det är trä så är ju det i högsta grad organiskt i sig. Om det är betong ovanför skulle jag riva bort allt till betongen. Och sen putsa/spackla. Jag har rivit ett sånt tak (puts, hönsnät, vassmatta, dvs en form av invändig revetering) med kofot, hammare och hovtång samt en del envishet. Sen gipsade jag, men i mitt fall var det bjälklaget mellan plan 1 och plan 2.
 
Tack för svar!
Jag vet inte än om det är betong eller trä ovanför men jag misstänker att det är trä, precis som i ditt fall. Men frågan är om jag ska använda gips i källaren då gips är täckt av organiskt papper?!

/Sam
 
Det torde spela liten roll om du kör med gips om du har trä i taket som är organiskt liksom. Kolla först om det är trä eller betong - spika/skriva/borra eller nåt upp i taket.
 
  • Gilla
patrik_bjorklund
  • Laddar…
Jag antar att du skall försöka få ner fuktnivån i källaren? I så fall är det väl inget problem att lägga på ett nytt gipstak. jag hade precis som du putsade tak som revs med framförallt kofot. Det dammade utav he....te! I taket drog jag all el, reglade ner med 22x45 och gipsade. Blev hur bra som helst.
 
Det bästa är att riva ned allt tills du kommer till träbjälklaget (jag är nästan säker på att det är ett träbjälklag). Därefter kan du spana in hur allt ser ut i trossbotten. Rör elledningar o annat skoj som finns där. När du har bytt allt som ska bytas i trossen så kan du lägga dit ny fin isolering o avsluta med ett trä eller gipstak - det blir bäl bra? 8)
 
Spade! Bästa verktyget för att få ner puts med hönsnät och vass. En grävspade med rak framkant. Börja med att lägga baksidan mot väggen och stöt upp mot taket, hugg bort några centimeter längs väggen så att man kommer åt hönsnätet och kan klippa det med en tång. Använd sedan spaden för att rulla ner hela puts/hönsnät/vass-paketet, stöt in spaden från sidan och bänd ner. 10 kvadrat tog 4 timmar, 1,5 att hugga runt och klippa hönsnät, 30 minuter att rulla ner resten och 2 timmar att bära ut allt i hinkar. Försök att ordna en kraftig fläkt som suger ut dammet som blir. Jag hadde tur med vinden och hade kraftigt korsdrag som tryckte ut dammet genom ett fönster i rummet.
 
Jo, så igår så börjarde jag riva putsen på innertaket i ena rummet. Jag insåg att jag aldrig skulle kunna putsa igen de hål som hade uppstått under rivningen samt att det inte skulle bli bra då den ny putsen skulle fastna i puts som redan var på väg ner.
Jag använde mig faktist av spade. Men bara för att få bort/krackelera den värsta putsen. Sedan hängde jag mig i hönsnätet och allt bara rasade i rasande takt ;). Så 10 kvm tog mindre än en timme. Dammigt som tusan blev det då jag varken hade korsdrag eller fläkt. Eftersom jag ska göra likadant i ett något större rum så får jag nog fixa en fläkt av något slag. Tips någon?

Sedan är frågan om jag verkligen ska gå upp i trossbotten eller om jag ska stanna där jag är vid plankorna innan trosbotten. De är i fint skick och att skruva upp en gipsskiva där blir inte svårt?!

/Sam
 
Du behöver ju inte riva allt till trossbotten, men ta bort ett par plankor, strategiskt placerade, för att inspektera trossbotten - du får aldrig en bättre möjlighet att åtgärda än nu.
 
Buddha, tack för tipset men nu har jag rivit allt tak. Fast eventuellt så behövs det också när jag ska bila i helgen. Ska kolla på stället där jag hyr maskinen ifrån ifall att de har en sådan luftrenare.

Förresten så harjag bestämt mig att inte gå upp i trossbotten. Plankorna som kom fram är fina och torra och även sågspånet. Dessutom så var bjälkarna inte så höga så att blotta dem som en snygg grej skulle generera väldigt lite extra takhöjd.

Frågan är bara hur man får in spottar i taket med eldragning etc.? någon som vet eller som har erfarenhet?
/Sam
 
Om du ska ha spottar i taket så måste du antingen göra kablarna synliga eller dra dem i trossbotten. Du kan faktiskt också sänka taket o lägga dragning där.

Jag tycker fortfarande att du upp till trossbotten - inspektera - ta bort allt sågspån - lägg dit ny effektivare isolering - dra kablar o annat skoj.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.