Hej
Ladugården på tomten är gammal och mellanbjäklaget behöver göras om. De läckte i många år in. Har tagit bort teglet och ersatt med 45x70 reglar och plåt.

Nu vill vi öppna upp en del för eventuellt göra stall.
Se bild på vilka pelare jag önskar få bort. Dom går ned i ett gammal foderbord.
Konstruktionen bär upp nocktimret och är skarvat där.

Förslag på att enkelt bära av stolparna?


20180729145903-213.66.158.214.jpg
 
R
Du har tagit bort flera ton av vikten på taket , hur är det utmed ytterväggarna som syns , är det stenväggar som brukligt på lador , finns det utrymme för nya pelare där , så kan det gå att göra nya takstolar som bär upp taket och vilar på ytterväggarna
 
Bilden är från vinden? Du vill göra stall under?
Du vet väl om att stall kräver väl tilltagen takhöjd.

Du kanske får göra som jag, sätt limträ mellan ytterväggarna och stötta taket från limträt.
Ytterväggarna måste tåla HELA takets vikt inkl snö.

Protte
 
Bilden är givetvis från vinden, är idag ca 2,4m på nedervåningen. Har god kunskap om regler för stall.
Ytterväggar murade, skullen har ca 1,2m panelvägg förankrat ned i den murade väggen.

Kan jag snedsträva från horisontell balken och ned i Väggen?
 
R
Som protypen säger , det är nog inget bra att snedsträva mot ytterväggarna , det kommer att bli ett tryck utåt på dessa väggar , så någon form av avlastning för befintliga stolpar som vilar på ytterväggarna är nog att fördra , limträ eller annat
Vad är det för mått på tvären över ?
 
Utvändigt ca 8m, hade hoppats på något förslag där jag inte behövde lägga något över tvären.
Men de kanske får bli så...
 
R
Är lite dålig på att beräkna hållfasthet , kanske det går att göra helt nya takstolar , men även dom ska vila på något , finns fler här på forumet som kan , ha is i magen och vänta ,kommer nog in någon
 
Snedsträvor i kombination med något som håller ihop väggarna borde funka. Min ladugård har ett hö loft med typ 8m takhöjd, jag tror inte att det fanns någon separat hölada. Dessutom är byggnaden klart större än ladugården. Så en byggnad kan ha flera funktioner.
 
Är inte det enklaste och rimligaste att rita in hästboxarna så att stolparna kan stå där de står? Jag förstår att det kanske inte är optimalt, men ska man bygga ett helt nytt stall inne i la’gård finns det rimligen fler saker att laborera med än den bärande konstruktionen.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Håller med... Men de hade gett mera frihet om någon hade en fiffig lösning att bidra med.

Bänge
 
Jag har raderat tjafs och off topic.
/Moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.