Demmpa Demmpa skrev:
Att tvänita för att en elektronisk tavla plötsligt tänder upp är inte trafiksäkert.
Genom att hålla säkert avstånd (3-sekundersregeln) till framförvarande fordon samt aktivt kör fordonet (inte göra andra saker) så minimeras många incidenter vid hastiga inbromsningar.
Jag har aldrig sett någon elektronisk tavla som plötsligt tänder upp. De brukar konstant visa hastigheten. Hastigheten ställs in efter rådande väder och väglag, är tanken iaf.
 
L lordi skrev:
Jag har aldrig sett någon elektronisk tavla som plötsligt tänder upp. De brukar konstant visa hastigheten. Hastigheten ställs in efter rådande väder och väglag, är tanken iaf.
Så fungerar dom elektroniska skyltarna som sitter på större vägar där hastigheten bara ändras när trafik kommer på anslutande väg och ska köra in på den större vägen. Då är tavlorna släckta och tidigare hastighetsskyltar gäller, när någon kommer på anslutande väg tänds skylten upp med t ex 60 som då blir gällande begränsning.
 
D Dub361 skrev:
Så fungerar dom elektroniska skyltarna som sitter på större vägar där hastigheten bara ändras när trafik kommer på anslutande väg och ska köra in på den större vägen. Då är tavlorna släckta och tidigare hastighetsskyltar gäller, när någon kommer på anslutande väg tänds skylten upp med t ex 60 som då blir gällande begränsning.
Ok. Har aldrig sett dessa, ändå har jag rest runt en del. Där ser man. Det verkar ju vara ytterligare en dåligt genomtänkt skrivbordsprodukt.
 
L lordi skrev:
Jag har aldrig sett någon elektronisk tavla som plötsligt tänder upp. De brukar konstant visa hastigheten. Hastigheten ställs in efter rådande väder och väglag, är tanken iaf.
Både dom på Ölandsbron (brofästena & ungefär mitt på) och dom vid Mönsterås bruk är normalt släckta.
Dom på bron är avskiljda ostlig-västlig riktning, ena kan vara tänd medan andra släckt, eller olika hastigheter.
Dom vid bruket kan ena vara tänd samtidigt som den andra är släckt, om fordon kommer norr ifrån och ska svänga in till bruket så tänds bara tavlan söder ifrån, ska någon svänga söder ut från bruket så tänds båda, även om någon ska ut från anslutningen mitt emot bruket så tänds båda upp.

Edit: ändrat ”öst-väst” till ”ostlig-västlig riktning”, så att det inte blir någon missuppfattning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dub361
  • Laddar…
F
D Dub361 skrev:
Funkar inte länken?
Brott mot lagen om skydd mot olyckor åtalas hon för iaf.
Det är en prenumerant-länk
 
F
D Dub361 skrev:
Vem sa nej till till gasspisen i husvagnen?

För övrigt så räknar man väl med att yrkesmän som genomgått utbildning i Heta Arbeten ska ha kunskap om brandvakt (inklusive kontroll under x timmar efter slutfört arbete), intäckning av arbetsplats för att förhindra spridning, tillgång till släckmedel osv...Grilla får ju normalt sett vem som helst göra oavsett vad som finns innanför pannbenet...
Nej, det är ju precis det vem som helst inte får göra. Men jag som har heta arbeten borde få göra det.

Det har fö utfärdats en hel del undantag mot grillflörbudet.
 
F fsn skrev:
Det är en prenumerant-länk
Skärmdump av en nyhetsartikel på barometern.se om en kvinna som grillade trots eldningsförbud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fsn skrev:
Nej, det är ju precis det vem som helst inte får göra. Men jag som har heta arbeten borde få göra det.

Det har fö utfärdats en hel del undantag mot grillflörbudet.
Och hur skulle alla andra veta att just du har certifikat/kunskap om det? ”Får han, får jag.....”
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dub361 skrev:
Vem sa nej till till gasspisen i husvagnen?

För övrigt så räknar man väl med att yrkesmän som genomgått utbildning i Heta Arbeten ska ha kunskap om brandvakt (inklusive kontroll under x timmar efter slutfört arbete), intäckning av arbetsplats för att förhindra spridning, tillgång till släckmedel osv...Grilla får ju normalt sett vem som helst göra oavsett vad som finns innanför pannbenet...
Brandskyddsansvarige på arbetsplatsen, där vi bor i husvagn = samma person som gav grönt ljua för vinkelslip och svets, med mindre än 50 meters avstånd, innanför samma staket ;)
 
Man tager vad man haver... Tur att man ändå preppar

köttet med sous vide så att man bara behöver bränna glazen lite
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
N Nicke_S skrev:
Brandskyddsansvarige på arbetsplatsen, där vi bor i husvagn = samma person som gav grönt ljua för vinkelslip och svets, med mindre än 50 meters avstånd, innanför samma staket ;)
Låter som hen borde fundera ett varv till på det, grillförbudet gäller utomhus, inte inne i husvagnar/husbilar
 
L lordi skrev:
Ok. Har aldrig sett dessa, ändå har jag rest runt en del. Där ser man. Det verkar ju vara ytterligare en dåligt genomtänkt skrivbordsprodukt.
Jag åkte förbi en sån i går på E20 strax öster om Kungsör. 100 i vanliga fall, men 60 om någon kommer från den anslutande vägen.
 
  • En vägskylt vid E20 nära Kungsör med hastighetsbegränsningar och riktning till Höksta och Kungsör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
D Dub361 skrev:
Och hur skulle alla andra veta att just du har certifikat/kunskap om det? ”Får han, får jag.....”
Otroligt dumt, är ju så man baxnar. Det åker runt väldigt många människor i bil med körkort. Tror du alla utan körkort resonerar får dom så får jag?
 
F fsn skrev:
Otroligt dumt, är ju så man baxnar. Det åker runt väldigt många människor i bil med körkort. Tror du alla utan körkort resonerar får dom så får jag?
Nej det tror jag inte, för att köra bil vet (nästan) alla att det krävs körkort för att köra bil. I fallet med grillning är det tvärtom, för att grilla krävs normalt inget mer än att ha tillgång till en grill.

Du får leta vidare efter mindre haltande exempel för att rättfärdiga att din grillning är så livsnödvändig för dig att du inte en gång under din livstid kan avstå från att grilla under kanske en halv sommar när kommuner/myndigheter säger åt dig att du inte får göra det så tillvida du inte får dispens från räddningstjänsten.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Man tager vad man haver... Tur att man ändå preppar[video]
köttet med sous vide så att man bara behöver bränna glazen lite
Ett tips i all välmening

 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.