Vad är kostnaden för installation av tv-antenn på Älvsbyhus Höner? Eller för en tv-antenn i allmänhet. Det ingår tydligen inte i huspriset vilket jag trodde.......
 
Tv-antenn??
Allt från några kronor till ett antal hundra, beroende på vilka mottagningsförhållanden du har där du bor...
M.a.o. en tämligen liten kostnad jmfrt med huspriset :)
 
Inger.P. skrev:
Snarare några tusenlappar... 2 - 5.000 kr

Förutom en TV-antenn behövs ju kabeldragning och ett antal tv-jack.
Jo, det är ju riktigt, men min kommentar gällde bara själva antennen! :)

Vid parabol är det "smartaste" att använda en parabol med 4 eller fler lnb:er så att man kan välja kanaler oberoende av varandra i de olika rummen. En annan lösning kan vara att använda sig av en "smart-switch" som sätter en mottagare som master och den andra som slave vilket medför att slaven följer masterns LNB-val.
Stjärnnät lämpar sig för analogt/digitalt marksänt eller kabel-tv, ej parabol  ;)
 
Stjärnnät lämpar sig även för parabol, förutsatt man man har en s.k smartswitch och Quattro LNB:n
Finns hos välsorterade handlare, t.ex www.nettosat.nu
 
Tack så mycket för era svar=) God jul och gott nytt år till er alla=)

Mvh Ev
 
Apropå antenner, är det någon som har dragit antennkablar i ett nybygge någon gång?
Skulle behöva lite tips. I mitt hus finns plaströren dragna men utan antennkabel. På bottenvåningen finns ett TV-uttag och på ovanvåningen finns två. Rören utmynnar på vinden.
Undrar om man drar enskilda kablar från varje uttag eller sammanbinder dem på något sätt?
Jag avser använda vanlig analog antenn.
 
887_Triggerfish skrev:
Undrar om man drar enskilda kablar från varje uttag eller sammanbinder dem på något sätt?
Jag avser använda vanlig analog antenn.
Enskild kabel från varje uttag till antennen blir bäst. ;)
 
887_Triggerfish skrev:
Undrar om man drar enskilda kablar från varje uttag eller sammanbinder dem på något sätt?
Jag avser använda vanlig analog antenn.
Hallåjsan!

Du drar de tre kablarna separat och utnyttjar en "splitter" för att endast gå med en kabel från antennen till tre separata antenn-uttagen. Räkna med att tappa 1-3dB men det brukar inte vara några problem om du har en någorlunda stark signal...
 
Om man kör med en s.k smartswitch och Quattro LNB:n
måste man inte ha x antal mottagare (läs digitalbox) då?
 
Jo, hade jag haft ett quattro-lnb så hade jag valt att ansluta två digital-boxar i två skilda rum. Med en smart-switch kan du i.o.f.s dra nytta av vissa kanaler i ett tredje rum men då som slav och ej med samma utbud av kanaler...
Idag har jag kastat min smartswitch (ligger på vinden tror jag... ;D

Jag kör parabol i sovrummet (twin-lnb) samt digitalt markbundet i vardagsrummet, funkar ypperligt.

Dock är det som du tror, att slaven på smartswitchen kräver även den en digitalmottagare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.