Vi ska renovera vårt sommarhus och vill försöka få en lite mer modern touch (huset är byggt 1989). Ska målas svart och lägga nytt plåttak (rött eller eller grått) samt bygga en veranda på kortsidan. Nu grubblar jag över farstukvisten, tänker att den borde bort om man ska få en mer modern känsla men tycker samtidigt att det är synd. Den är väldigt praktisk... Har vi någon stilexpert? ”Sabbar” vi möjligheten att få en modern känsla om vi behåller farstukvisten?
 
Åsa Lund
Ett foto hade underlättat...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Laddade upp en, undrar var den tog vägen, provar igen...
 
  • Rött trähus med svart tak och vita fönsterkarmar omgiven av träd och leksaker på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle i så fall bara behållit stolparna som sitter i var sin ände, bara haft ett mer modernt staket på var sin sida och bytt ytterdörren.
Sedan skulle jag målat allt i samma färg.

Det finns en del attefallshus med "modernt" utseende som har farstukvist. Du kan ju pröva att titta på t.ex. Jabo och se om det är något där som tilltalar dig.

En annan sak som du säkert redan tänkt på är att ta bort all spröjs. Bara det skulle få huset att se flera år yngre ut.

Mvh

Andreas
 
Redigerat:
Suck, jag som tycker att huset är fint som det är :thinking:
Jag skulle i stället måla knutbrädorna och kanske också fönsterfodren vita, och helst lagt tegelrött tak.
Och farstukvisten är praktisk att ha för att ställa badkassar, träskor och leriga stövlar i.
(Skall just till att bygga farstukvist på vårt hus som byggdes 2010)

Välkommen till forumet Sirken!
Var ligger stugan, och hur ser omgivande bebyggelse ut.
Man vill ju ofta hålla en någorlunda enhetlig stil.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Behåll stolparna, men ta bort staketet, och gör ett vanligt skärmtak. Bygg ut golvet åt ena hållet och eventuellt även framåt så att det blir ett trädäck med plats för ett litet bord och 2-4 stolar. Och spröjsen skriker 80-tal.
 
Tack för bra inspel! Har också funderat på skärmtak istället och kanske skippa staketet helt på sidorna. Och sen bygga altanen på kortsidan i samma stil fast då större.
 
Åsa Lund
Undrar varför taket ska bytas?
Kombinera färgsättning a la träknackare med stil enligt Anna så blir det nog bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.