Hej!
Det här har ingenting med att bygga hus att göra men hoppas på hjälp ändå.
Jag bor i en lägenhet, högst upp på tredje våningen. Det finns en spricka mellan vägg och tak där det nyss regnade in för att det vräkte ner regn. Det är första gången det har hänt för när det regnar "normalt" så regnar det inte in. Jag förstår dock inte hur det kan göra. Betyder det att det är fel på byggnadens tak? Finns det något jag kan göra nu på en gång?

Tack på förhand,
Tommy
 
  • Vattenskada på vit vägg i hörnet där tak möter vägg, med mörkare fläck och sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan även lägga till att jag självklart kommer ringa professionell hjälp på måndag men tänkte om det finns någon vänlig själ där ute som kunde lugna ner mig lite just nu :)
 
Hej!
Det här har ingenting med att bygga hus att göra men hoppas på hjälp ändå.
Jag bor i en lägenhet, högst upp på tredje våningen. Det finns en spricka mellan vägg och tak där det nyss regnade in för att det vräkte ner regn. Det är första gången det har hänt för när det regnar "normalt" så regnar det inte in. Jag förstår dock inte hur det kan göra. Betyder det att det är fel på byggnadens tak? Finns det något jag kan göra nu på en gång? Fuktskadan som syns på bilden fanns inte igår så jag antar att det inte är så farligt ännu, eller har jag fel? Kan jag täcka igen sprickan med något och sen be bostadsrättsföreningen titta på byggnadens tak?

Jag kommer självklart ringa efter professionell hjälp på måndag men hoppas att det finns någon vänlig själ där ute som kan komma med lugnande besked nu på en gång.

Tack på förhand,
Tommy
 
  • Fuktskada i takhörn med spricka där nyss regnade in, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar vara bra om man bara startar en tråd med en specifik fråga...
 
Fulkemisten
Troligen är det något fel på taket ja. Det kan ju även vara så att det rinner in till dig via vinden. Men eftersom du bor i lägenhet så är ju inte det ditt ansvar oavsett om det gäller bostadsrätt eller hyresrätt. Ring styrelsen eller hyresvärden och ta det lugnt.
 
Ring ordförande i föreningen direkt. Föreningen ansvarar ju för tex att taket är tätt. Sen kan ju orsaken till en vattenläcka vara svår att lokalisera.
 
A A.G skrev:
Ring ordförande i föreningen direkt. Föreningen ansvarar ju för tex att taket är tätt. Sen kan ju orsaken till en vattenläcka vara svår att lokalisera.
Tack så jättemycket för svar! Jag har ringt och lämnat meddelande så förhoppningsvis ringer hon upp mig snart. Fuktskadan som syns på bilden borde väl inte vara så farlig ännu med tanke på att den är sprillans ny, eller har jag fel?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Troligen är det något fel på taket ja. Det kan ju även vara så att det rinner in till dig via vinden. Men eftersom du bor i lägenhet så är ju inte det ditt ansvar oavsett om det gäller bostadsrätt eller hyresrätt. Ring styrelsen eller hyresvärden och ta det lugnt.
Tack så jättemycket för svar! Jag är mest orolig för fuktskadan på mitt tak men det kanske inte är så farligt än med tanke på att fuktskadan är sprillans ny? Var ej där igår. Jag har ringt ordförande och lämnat meddelande så hon ringer förhoppningsvis upp snart.
 
Fulkemisten
Jag minns inte reglerna helt så någon annan får rätta mig om jag har fel. Jag tror dock att det är så att föreningen är ansvarig för skador uppkomma av saker som skett så att säga utifrån lägenheten.
Hur som helst är folk onödigt rädda för fuktskador. Det är ju inte den som är skadlig utan orsaken bakom. Själva skadan kan man torka upp och eftersom du nu upptäckt den så är ju saken löst.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag minns inte reglerna helt så någon annan får rätta mig om jag har fel. Jag tror dock att det är så att föreningen är ansvarig för skador uppkomma av saker som skett så att säga utifrån lägenheten.
Hur som helst är folk onödigt rädda för fuktskador. Det är ju inte den som är skadlig utan orsaken bakom. Själva skadan kan man torka upp och eftersom du nu upptäckt den så är ju saken löst.
Okej, tack för lugnande besked :) Det känns bättre nu men jag blev jävligt skraj när jag vaknade av att det "regnar" inomhus hehe. Jag har noll koll på såna här saker så om du bara visste vilka sjuka tankar som cirkulerade i mitt huvud först.
 
Kan tyvärr vara så att det är massa vatten ovanför tex plasten och i isoleringen om det har pågått länge.
 
Som sagt, orsaken till skadan skall åtgärdas av föreningen. Även eventuella skador inne i tak och väggar.

Däremot så ligger det på den enskilde medlemmen att åtgärda skadorna på ytskikt i den egna lägenheten, även om de skadats pgas. en läcka som föreningen ansvarar för.

Men det vi ser på bilderna är ju inte så farligt. Eventuellt får du måla om taket när väl läckan lokaliserats och åtgärdats. Det är dessutom inte helt ovanligt att föreningen tar även kostnaden för återställande i lägenheterna inom ramen för reparationen av taket. Men det är föreningen inte skyldig att göra.

Den här typen av läckor kan vara rätt svåra att lokalisera. Så det finns risk att man tror det är åtgärdat, men så vid nästa skyfall, med vind från "rätt" håll, så läcker det igen osv.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, orsaken till skadan skall åtgärdas av föreningen. Även eventuella skador inne i tak och väggar.

Däremot så ligger det på den enskilde medlemmen att åtgärda skadorna på ytskikt i den egna lägenheten, även om de skadats pgas. en läcka som föreningen ansvarar för.

Men det vi ser på bilderna är ju inte så farligt. Eventuellt får du måla om taket när väl läckan lokaliserats och åtgärdats. Det är dessutom inte helt ovanligt att föreningen tar även kostnaden för återställande i lägenheterna inom ramen för reparationen av taket. Men det är föreningen inte skyldig att göra.

Den här typen av läckor kan vara rätt svåra att lokalisera. Så det finns risk att man tror det är åtgärdat, men så vid nästa skyfall, med vind från "rätt" håll, så läcker det igen osv.
Tack så mycket för svar! Har precis pratat med ordförande och tydligen så var det problem för flera år sedan innan jag flyttade in så vi antar att det är samma problem som uppstått igen. Det skulle ju vara positivt i så fall för då har vi ju lokaliserat läckan.
 
Hur har det gått? Är problemet åtgärdat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.