Du sa att lägenheten / köket är helrenoverad, hur har ni dragit el till alla andra förbrukare?
Normalt sänker man taket i hall och i kök och drar nya VP-rör till alla förbrukare det uppgår normalt till 10 st olika.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Vi har renoverat köket det vill säga, bytt ut kök, bytt ut golv och ska tapetsera.
 
min gissning är att elektrikern kommer att be er köpa en enfas häll...gör inte det...enda skillnaden är att proppen kommer gå men ni lär er rätt fort vart begränsningarna är.
Tror inte elektriker använder spisar...
 
D DFYD123 skrev:
enda skillnaden är att proppen kommer gå men ni lär er rätt fort vart begränsningarna är
Min billiga IKEA-häll, som visserligen är kopplad på två faser, kopplar själv ner effekten om jag kör flera "plattor" på boost-effekt till exempel.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Min billiga IKEA-häll, som visserligen är kopplad på två faser, kopplar själv ner effekten om jag kör flera "plattor" på boost-effekt till exempel.
Ja det gör nog Siemens oxå iaf i boostläge. Sen finns det även hällar där man kan ställa in en effektbegränsning anpassad efter just dina förhållanden.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D DFYD123 skrev:
min gissning är att elektrikern kommer att be er köpa en enfas häll...gör inte det...enda skillnaden är att proppen kommer gå men ni lär er rätt fort vart begränsningarna är.
Tror inte elektriker använder spisar...
Har man något alternativ om man bara har en fas i lägenheten?
 
useless useless skrev:
Har man något alternativ om man bara har en fas i lägenheten?
Självklart!
Läs mitt inlägg #9
Koppla enligt något av dom två högra alternativen.
Då en häll består av två separata delar på 3700 Watt så säkrar man med 16A och 2,5 mm² både Fas och Nolla.

Är hällen med förmonterad kabel är den redan parallellt kopplad med 2x1,5 mm² = 3 mm².
Vid 2-Fas matning delar man på brun o svart och kopplas till var sin Fas.
 
Redigerat:
Ända alternativet enligt elektrikern var att byta ut min 16a säkring till 25a, eftersom det redan är draget 6mm2 kabel till centralen så var det bara att koppla det till ugn och häll.
 
I alla lägenheter i miljonprogrammen, säkrade man spisen med 20A så det blev en selektering mot huvudsäkringen i källaren som var på 25 A.
Det är Inga problem att ha en lägenhet med extra allt på 1 Fas.
Man måste ha viss disciplin och inte använda allt på en gång.
 
T Tobywankenobi skrev:
Ända alternativet enligt elektrikern var att byta ut min 16a säkring till 25a, eftersom det redan är draget 6mm2 kabel till centralen så var det bara att koppla det till ugn och häll.
Hur menar du nu? I tidigare inlägg står det att du hr 2,5 kvmm till bef. spis.

Du kan inte byta din 16A till 25A och sedan mata häll och ugn från det. Ugnen vill ofta ha en egen 16A ledning, med vanligt uttag/kontakt. Ett sådant uttag får inte vara inkopplat mot mer än 16A säkring.
 
I ett annat inlägg står det att det är 4 kvadrat. Vad är det egentligen?
 
useless useless skrev:
Har man något alternativ om man bara har en fas i lägenheten?
Ja...
 
useless useless skrev:
I ett annat inlägg står det att det är 4 kvadrat. Vad är det egentligen?
Vart står det?
 
H hempularen skrev:
Hur menar du nu? I tidigare inlägg står det att du hr 2,5 kvmm till bef. spis.

Du kan inte byta din 16A till 25A och sedan mata häll och ugn från det. Ugnen vill ofta ha en egen 16A ledning, med vanligt uttag/kontakt. Ett sådant uttag får inte vara inkopplat mot mer än 16A säkring.
Jag hade en hantverkare här som trodde det var 2.5mm2, så därför jag skrev så. Enligt elektrikern var det det ända alternativet.
Ugnen lär vara på 3800watt kanske? Det står inte på produktbeskrivningen. Och på 25a är 5875watt max va?
 
tommib
25 A x 230 V = 5750 W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.