Hej, vad är detta för svarta fläckar på underlagstaket? Något jag behöver vara orolig för? Detta gäller ett nybygge under uppförande.

Nybyggda takstolar med underlagstak med svarta fläckar och skuggor från omgivningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Kanske lite svartmögel som beror på fukt i skivorna från de lämnade fabriken.
Jag skulle inte oroa mig, om vinden i övrigt är frisk och fin.

Gör som jag: Sätt upp en temp/fuktmätare på vinden (och en ute förstås) som du kan läsa av från inne-instrumentet, så har du bra koll på temperatur och fuktighet ute, på vinden, och inne.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske lite svartmögel som beror på fukt i skivorna från de lämnade fabriken.
Jag skulle inte oroa mig, om vinden i övrigt är frisk och fin.

Gör som jag: Sätt upp en temp/fuktmätare på vinden (och en ute förstås) som du kan läsa av från inne-instrumentet, så har du bra koll på temperatur och fuktighet ute, på vinden, och inne.
Det är ett nybygge, detta är helt nya skivor. Känns ju inte helt hundra?
 
Inga fler tankar?
 
En bekant tyckte inte alls det såg ut som mögel men impregneringsoljan som gått genom brädan. Låter rimligt, kan inte hitta en bild på mögel eller fukt som skulle se liknande ut.
 
Tycker inte det liknar mögel på nåt sätt.
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
Slutsats, som jag förstår det:
Njut av vädret. Kika upp på vinden en eller två gånger om året och se om något förändrar sig.
Hur är vinden för övrigt konstruerad?
Konventionellt med ventilation i takfoten, eller med begränsad uteluftventilation?
 
M maximm skrev:
En bekant tyckte inte alls det såg ut som mögel men impregneringsoljan som gått genom brädan. Låter rimligt, kan inte hitta en bild på mögel eller fukt som skulle se liknande ut.
Ngt sådant skulle jag också gissa på. Ser inte alls ut som mögel. Så det är lugnt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.