nzsc
Ber på förhand om ursäkt om jag valt fel forum. I sådant fall får moderator ändra forumet.

Min sambo är på mig om att vi ska införskaffa en AC i hemmet.
Men mig veterligen inkluderar sådana frånluftsslang. Alltså borra hål i yttervägg, osv, vilket inte är ett alternativ.
Finns det några utan frånluft, d.v.s. återcirkulerande, ungefär som en luftrenare?
 
1) Koppla slangen till ett frånluftsdon.
2) Häng ut slangen genom ett fönster.
3) Köp en variant med fläkt och isblock.
 
nzsc
Nyfniken Nyfniken skrev:
1) Koppla slangen till ett frånluftsdon.
2) Häng ut slangen genom ett fönster.
3) Köp en variant med fläkt och isblock.
Tack för en snabb respons!
1) Har bara ett frånluftsdon och det är i köket. Placeringen tillåter dessvärre inte detta.
2) Har två vilda bengalkatter. Alltså inget alternativ.
3) Varianten med fläkt och isblock är snarare en s.k. luftkylare eller något sådant. Får dessvärre bli ett alternativ om det inte finns AC utan frånluftsslang.
 

Bästa svaret

nzsc nzsc skrev:
Tack för en snabb respons!
1) Har bara ett frånluftsdon och det är i köket. Placeringen tillåter dessvärre inte detta.
2) Har två vilda bengalkatter. Alltså inget alternativ.
3) Varianten med fläkt och isblock är snarare en s.k. luftkylare eller något sådant. Får dessvärre bli ett alternativ om det inte finns AC utan frånluftsslang.
Eftersom värmen måste transporteras bort/ut så finns det inga riktiga AC utan slang. Det är vad jag skulle kalla hittepågrejer

Edit: finns ju luftvärmepumpar som kan kyla, du får då en utedel och mkt mindre håltagning men hpl måste det till iaf
 
Eventuellt kan du bygga en passbit som passar i fönsteröppningen. Då hindrar du även eventuell varmluft från att komma in.
 
nzsc
Tackar för tips! Då får det bli blöt handduk över fläkten :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.