Hej alla byggkunniga!
Jag håller på med ett attefallshus med pulpettak, med lite oregelbunden form.
Det gör att jag söker lösningar till konstruktionen av vindskiveplåt i ett hörn som går inåt på huset. Se bifogad skiss. Hörnet är i ovanändan av pulpettaket, så vattenavrinningen går nedåt på skissen. Taket har 9° lutning.

Hur jag än söker på internet finner jag inget om hörn som går inåt.
Finns någon här som känner till ett sätt att göra det?
Tacksam för idéer!
 
  • Skiss av ett attefallshus med pulpettak och ett invändigt hörn markerat för vattenavrinning, ritat med blå penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är något som man normalt går till en plåtslagare för att få gjort. Det är inte helt enkelt att få det tätt om man gör det själv. Dessutom måste man ha verktygen och de är ganska dyra i inköp. Hittar du ingen plåtslagare som jobbar nu får du göra en provisorisk lösning så länge. Jag skulle kalla plåten för vattplåt eftersom den ersätter vattbrädor som man använde förr.
 
Tack för ditt svar Justus!
Jo, jag har frågat min lokala plåtslagare men han tyckte jag borde klara det själv. Jag ska nog göra en ny framstöt, med bifogade bilder (jag gissar att han inte hade tid just nu och heller inte kunde se framför sig hur jag menade); annars kanske göra något provisoriskt, som du skriver.
 
Med en köpt vattplåt och en plåtsax och en falstång kan du tillverka det du behöver själv, men till en onödigt hög kostnad och sämre resultat. Ligg på plåtslagaren istället.
 
Jag kom på det!
Jag tänkte inte på att jag måste vända på hur jag skär ut kilen för att vika ihop plåten, så att det blir motsatt sida som håller ihop, jämfört med ett ytterhörn.

Här är ett par bilder av hur det blev.
Nu slipper jag anlita plåtslagarn :)

Hälsningar,
Lars
 
  • Svartlackerad plåt vikt i en inåtgående hörnformation med utskurna kilformade snitt, monterad i ett skruvstäd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hembeskrivning av takkant där plåten är ihopvikt för att skapa ett motsatt ytterhörn, sett ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Viker du plåten över sig själv för att få en tät sömm eller hur gjorde du det? Kul när man hittar lösningar (y)
 
G ekaa88 skrev:
Viker du plåten över sig själv för att få en tät sömm eller hur gjorde du det? Kul när man hittar lösningar (y)
Ja, bättre en vikning för mycket än för lite, tänkte jag.
Till sist klämde jag även dit en liten plåtbit som jag vek över en springa som uppstod.
Se bilder nedan.
 
  • En nytillverkad vikt plåtbit som täcker en springa på en svart metallkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plåtbit vikt över en springa på en konstruktion med tydligt hantverksarbete i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en viken plåtbit över en springa på en byggkonstruktion, med synlig svetsning och fastklämd detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.