F fsn skrev:
Vad heter kittet och vilka maskiner är det? Vita eller svarta maskiner?
Vad är det för skillnad på vitt, svart och turkos i Makita-världen?
 
Ingen, förutom det rent uppenbara.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
K-rauta i Karlstad säljer detta 10.8 V kombokit från Makita för 2500:- just nu, normalpris 6000:-
De drar 99% av alla skruvar man behöver skruva hemma, 6x120 mm är inga problem.
Mutterknackaren använder jag till hjulbultarna på bilen (nåja, efter använding av skaft..)
Sticksåg och cirkelsåg är också fina, även om cirkelsågen bara tar 25 mm nånting.
Det är bara tigersågen som har dålig prestanda.
[bild]
[länk]
Nej det paketet är inte värt 2500
 
Jo det är det absolut.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det är det absolut.
Nej enligt mej så är det bara skruvdragarna som är något att ha, och dom är inte värda 2500kr och så är detta paket ganska gammalt.
 
Jo vi har förstått du ogillar de flesta fabrikat och modeller, men min rekommendation kvarstår. Det är ett utmärkt paket för hemmafixande.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo vi har förstått du ogillar de flesta fabrikat och modeller, men min rekommendation kvarstår. Det är ett utmärkt paket för hemmafixande.
Utmärkt och utmärkt... Beror väl helt på vad man skall göra med maskinerna. Jag vet en som byggde hela sitt tralldeck med en sådan skruvdragare så visst orkar den. Sågarnas kapacitet vet jag inget om men just sågning brukar inte vara små batteriers paradgren. Även 3Ah 18V packar får laddas rätt ofta när man kör dem i cirkeln.

Men det jag har emot dem är att de har så tjocka handtag pga att batteripacket sitter i handtaget och inte under. Det gör att jag inte få bra grepp om dem.
 
Tittat på Feins 12v-maskiner?. De har en 4-växlad med 40nm på lägsta växeln. Jag använder min 9 av 10 gånger. Älskar att den är så lätt och smidig. Avtagbar Chuck med så du kan snabbt som tusan byta mellan två bits /bits och borr.
 
F
R Robert-san01 skrev:
Utmärkt och utmärkt... Beror väl helt på vad man skall göra med maskinerna. Jag vet en som byggde hela sitt tralldeck med en sådan skruvdragare så visst orkar den. Sågarnas kapacitet vet jag inget om men just sågning brukar inte vara små batteriers paradgren. Även 3Ah 18V packar får laddas rätt ofta när man kör dem i cirkeln.

Men det jag har emot dem är att de har så tjocka handtag pga att batteripacket sitter i handtaget och inte under. Det gör att jag inte få bra grepp om dem.

Angående greppet så är det ett av dom bättre med batteriet i handtaget skulle jag säga. Har Makita och Bosch blå små 10,8V på jobbet samt Makita hemma och har provat Milw. och AEG och Makitas är enligt mig den bästa och jag har nävar som en 12-årig flicka.

Har sticksåg, vinkelslip och tigersåg i 18V och har haft cirkel samt har 10,8V tigersåg (helt meningslös till allt annat än vässa snickarpennan) och jag måste säga att jag har svårt att se nån direkt produktivitet på övriga maskiner om det inte är 18V.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Som jag skrev presterar både cirkelsåg och sticksåg bra för storleken, förutom just tigersågen.
Att de får plats i fickan är ett plus. Har aldrig tänkt på att handtaget skulle vara grovt.
 
När jag blev husägare köpte jag en Bosch 18V Li-2 med compact batterier.
Har inte varit med om att det andra batteriet inte varit fulladdat när man behöver byta. Så länge man själv hämtar material och skruvar räcker 1.2 Ah batterier för hemmafixare.
Finns inget mervärde att hålla på med en maskin med 5.0 Ah batterier när man jobbar över huvudet.

Batterimaskinerna är inte avsedda att använda utomhus när det regnar så det blev en ny Bosch C60 eftersom jag redan hade batterier.
Det är en hel annan maskin. Man kan inte tro att det andra var en Blå Bosch. Så stor är skillnaden när man arbetar med den.

Min fru var och hämtade en Milwaukee M18 för under 2000:- med väska/2.0 Ah batterier och laddare till sitt jobb. Blev väldigt överraskad av hur bra den var att använda. Klart mycket bättre än de Bosch och DeWalt 18V jag använt in den prisklassen.

En skruvdragare används mycket och då kan man fundera på om det inte är värt att lägga lite mera för att få en bra maskin som är roligare att jobba med.
Eftersom den håller länge för en hemmafixare blir det bara någon eller några 100:- mer per år jämfört med att köpa en billigare variant som visserligen gör sitt jobb men man retar sig på kvalitet, precision etc.

My two cents,
 
  • Gilla
ILCapitano
  • Laddar…
F
M Mikael St skrev:
När jag blev husägare köpte jag en Bosch 18V Li-2 med compact batterier.
Har inte varit med om att det andra batteriet inte varit fulladdat när man behöver byta. Så länge man själv hämtar material och skruvar räcker 1.2 Ah batterier för hemmafixare.
Finns inget mervärde att hålla på med en maskin med 5.0 Ah batterier när man jobbar över huvudet.

Batterimaskinerna är inte avsedda att använda utomhus när det regnar så det blev en ny Bosch C60 eftersom jag redan hade batterier.
Det är en hel annan maskin. Man kan inte tro att det andra var en Blå Bosch. Så stor är skillnaden när man arbetar med den.

Min fru var och hämtade en Milwaukee M18 för under 2000:- med väska/2.0 Ah batterier och laddare till sitt jobb. Blev väldigt överraskad av hur bra den var att använda. Klart mycket bättre än de Bosch och DeWalt 18V jag använt in den prisklassen.

En skruvdragare används mycket och då kan man fundera på om det inte är värt att lägga lite mera för att få en bra maskin som är roligare att jobba med.
Eftersom den håller länge för en hemmafixare blir det bara någon eller några 100:- mer per år jämfört med att köpa en billigare variant som visserligen gör sitt jobb men man retar sig på kvalitet, precision etc.

My two cents,
Fast inget av det som nämnts här kvalar in på kass kvalite rent generellt utan mer personliga preferenser. Det är kvalitetsprylar rakt igenom.
 
Är det bara jag som endast använder skruvdragaren till borrning? Tung skruvning använder jag slagskruvaren ,och 95% av övriga arbeten använder jag makitas ddf083.
 
Fulkemisten
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är det för skillnad på vitt, svart och turkos i Makita-världen?
Förr var väl de vita mer inriktade mot privatpersoner? Mindre batterier och lägre moment/hastigheter/prestanda jmf med de turkos proffsmaskinerna? Typ som grön/blå Bosch? Nu för tiden vet jag inte. De svarta har jag bara sett i jubileumsutgåvor.
 
Det finns massa färger, alla säljs inte här men i Japan. Ingen som helst skillnad på dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.