Hej!

Har tagit in en firma som håller på att sätta in nytt badrum. Till mitt stora förtret upptäckte jag att golvbrunnen inte var centrerad i duschen (mellan två väggar). Jag påtalade detta för firman som sa att man kan lösa detta genom att sätta brunnsilen upp till tre centimeter offset så att det ser ut som att golvbrunnen är centrerad. Upptäckte nu, då brunnen varit täckt med papp att trots att man flyttat brunnsilen tre centimeter diffar det 2,5 centimeter från centrum. Är jag petig eller är det godtagbart? Det är ett BKR anslutet bolag.
 
  • Nyinstallerad dusch med golvbrunn som inte är centrerad mellan marmorerade väggar och mörka klinker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog säga att du är petig, man kan inte flytta runt den hur som helst och dom gjorde nog vad dom kunde.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Skulle nog säga att du är petig, man kan inte flytta runt den hur som helst och dom gjorde nog vad dom kunde.
Oj ser att jag inte varit tydlig men de har bilat fram och dragit nytt rör. Vi flyttade förra golvbrunnen en meter.
 
Tycker inte det är överdrivet petigt av dig, avvikelser från symmetri är väldigt störiga om det ”nästan är symmetriskt”. Hade det varit omöjligt att flytta golvbrunnen hade jag personligen flyttat blandaren så den satt rakt över brunnen. Extra irriterande när utföraren dessutom sa att det gick att lösa med klinkerramen. Men om hen sa att det går att korrigera 30 mm vore det ju ganska enkelt att kontrollera om det räcker eller om det ändå fattas 25 mm. Eller glömde de vad de tänkt och satte ramen mitt över brunnen ändå?

Det är dock knappast ett så allvarligt avsteg att det kan vara tal om att göra om. Möjligen kanske du kan få ett prisavdrag.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tycker inte det är överdrivet petigt av dig, avvikelser från symmetri är väldigt störiga om det ”nästan är symmetriskt”. Hade det varit omöjligt att flytta golvbrunnen hade jag personligen flyttat blandaren så den satt rakt över brunnen. Extra irriterande när utföraren dessutom sa att det gick att lösa med klinkerramen. Men om hen sa att det går att korrigera 30 mm vore det ju ganska enkelt att kontrollera om det räcker eller om det ändå fattas 25 mm. Eller glömde de vad de tänkt och satte ramen mitt över brunnen ändå?

Det är dock knappast ett så allvarligt avsteg att det kan vara tal om att göra om. Möjligen kanske du kan få ett prisavdrag.
Nej brunnsilen flyttade han till max men trots det räckte det inte. Vet inte om det är han som gjöt in golvbrunnen eller rörmokaren som mätt fel. Jag kan ju tycka att man borde sett detta innan man började med tätskiktet men det var tydligen när jag påtalade det som de såg att den var offset. Först sa de att den var 5,5 cm offset och la på två extra gipsskivor för att få det inom marginalen men tydligen måste det varit 8 cm fel då
 
Jag tycker att det ser ut som det gör för det mesta med en rektangulär ram, man mäter till centrum, inte till ramkanten.

Svårt att bedöma avståndet med din bild och klinkerstorleken.

Felmätningen är riktigt klumpigt gjort men reklamation är jag tveksam till, prisavdrag röstar jag på om det inte är några andra fel.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Jag tycker att det ser ut som det gör för det mesta med en rektangulär ram, man mäter till centrum, inte till ramkanten.

Svårt att bedöma avståndet med din bild och klinkerstorleken.

Felmätningen är riktigt klumpigt gjort men reklamation är jag tveksam till, prisavdrag röstar jag på om det inte är några andra fel.

Mvh P-A
Centrum på golvbrunnen blir 47.5 från höger sida till centrum och 53 från vänster. Ni som föreslår prisavdrag, vad är rimligt? Badrumsarbetet utan ytskikt går på 138 000 efter ROT.
 
S Soulistic skrev:
Centrum på golvbrunnen blir 47.5 från höger sida till centrum och 53 från vänster. Ni som föreslår prisavdrag, vad är rimligt? Badrumsarbetet utan ytskikt går på 138 000 efter ROT.[/QUOTE
Om man gör om ett badrum i syfte att sälja en fastighet så sänker ett estetiskt fel priset på objektet.
Att sia om hur mycket det sänker värdet är svårt, vet om en som fick närmare 30% i avdrag för ett mindre fel i ett relaxrum.

Åldersavdraget spelar in, så om ni har avsikt att bo i huset så sjunker troligtvis det belopp man kan försöka att få avdrag för.

Kom ihåg att rätt till avdrag inte sker per automatik, kan behövas flera åsikter om det, från besiktningsman, försäkringsbolag, bank som troligtvis har lånat ut till renoveringen.

Tyvärr så handlar det inte om några större summor, någonstans runt 1/20, så 5 - 8000 sekr, gissar jag på.

Ofta brukar man erbjudas något extra istället för det man beställt, exklusivare glasväggar, blandare, handdukstork.....

Detta är bara mina personliga gissningar.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Om man gör om ett badrum i syfte att sälja en fastighet så sänker ett estetiskt fel priset på objektet.
Att sia om hur mycket det sänker värdet är svårt, vet om en som fick närmare 30% i avdrag för ett mindre fel i ett relaxrum.

Åldersavdraget spelar in, så om ni har avsikt att bo i huset så sjunker troligtvis det belopp man kan försöka att få avdrag för.

Kom ihåg att rätt till avdrag inte sker per automatik, kan behövas flera åsikter om det, från besiktningsman, försäkringsbolag, bank som troligtvis har lånat ut till renoveringen.

Tyvärr så handlar det inte om några större summor, någonstans runt 1/20, så 5 - 8000 sekr, gissar jag på.

Ofta brukar man erbjudas något extra istället för det man beställt, exklusivare glasväggar, blandare, handdukstork.....

Detta är bara mina personliga gissningar.

Mvh P-A
Tack för svaret! Laddar upp en till bild så syns det tydligare. Duschen är 100 cm bred och plattorna är 10*10. Räknar man plattorna ser man direkt att det är fel.
 
  • Duschhörna med vit marmormönstrad kakelvägg och mörka 10x10 cm plattor på golvet med en synlig avloppsränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nonchalant och/eller inkompetent.

Ser definitivt ut som plattorna kunnat läggas utan kapning med korrekt placerad brunn.
En av anledningarna att man anlitar ”proffs” är naturligtvis planering för att få ett estetiskt tilltalande resultat. Då ska man inte drabbas av utförare som varken har ögonmått eller förmår hantera tumstock.
Se till att få en rejäl rabatt!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
Ingen jättefara på utseendet tycker jag, men det kanske kunde vara lite snyggare om man kapade kaklet längs väggen.

Däremot ser det ut som mjukfog i mötet vägg-golv. Det ska det väl inte vara?
 
Erik_Hansson skrev:
Ingen jättefara på utseendet tycker jag, men det kanske kunde vara lite snyggare om man kapade kaklet längs väggen.

Däremot ser det ut som mjukfog i mötet vägg-golv. Det ska det väl inte vara?
Hantverkaren som är ansluten till BKR säger att det ska vara så. Jag frågade om det och han säger att det ska vara så eftersom vi har golvvärme.

Någon som har koll om han är ärlig eller om han gör fel?
 
K
Tycker det vore intressant att se hur bjälklaget ser ut, kanske inte gick att få till pga. exempelvis golvbjälkar eller att anslutningen av golvbrunnen till stammen inte skulle blivit bra/gått öht, eller fallet/nivån skulle blivit fel.

Det är ju klart att det estetiskt hade varit snyggare med brunnen centrerad, men så länge jobbet uppfyller gällande branschstandarder med minsta mått från vägg etc. och ni uttryckligen inte beställt annat så är det nog bara att gilla läget.
Att få dom att riva och göra om är nog bara att glömma, på sin höjd en ekonomisk kompensation som är av symbolisk storlek.
 
A
Från Byggkeraminrådets Branch regler för Våtrum, BBV:

Mjukfogning bör bland annat normalt utföras
• I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år
före plattsättning
• I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid vägg-
vinklar då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter skiv-
konstruktion
• Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrkarm/foder, fönsterkarm/foder,
och tröskel
• I tak/väggvinklar. I takvinkel får inte fog av silikon användas, då den försvårar
målningsarbeten
• I golv/väggvinkel då värmegolv är installerat.
Mjukfogning ska inte utföras
• I underkant keramisk väggbeklädnad som överlappar uppvik av plastmatta på golv
• Vid fog mellan keramiska golvplattor och klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn
• I normalfallet golv/väggvinkel, då värmegolv inte är installerat och ingen rörelse väntas
Det är en fördel om entreprenör och beställare går igenom och kommer överens
om var mjukfogar ska förekomma innan arbetet påbörjas.
 
K KjellTimell skrev:
Tycker det vore intressant att se hur bjälklaget ser ut, kanske inte gick att få till pga. exempelvis golvbjälkar eller att anslutningen av golvbrunnen till stammen inte skulle blivit bra/gått öht, eller fallet/nivån skulle blivit fel.

Det är ju klart att det estetiskt hade varit snyggare med brunnen centrerad, men så länge jobbet uppfyller gällande branschstandarder med minsta mått från vägg etc. och ni uttryckligen inte beställt annat så är det nog bara att gilla läget.
Att få dom att riva och göra om är nog bara att glömma, på sin höjd en ekonomisk kompensation som är av symbolisk storlek.
Det är platta på mark. Jag är inte direkt intresserad av att de river upp för att det är lite offset men däremot vill jag inte betala fullt pris. Vi hade kommit överens om att de skulle centrera brunnsilen när jag upptäckte att golvbrunnen var offset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.