Har viljat göra en tråd här sen jag köpte hus sommaren 2015 men har haft fullt upp med att titta på andras trådar! Mycket roligare, men ska försöka slänga in lite bilder nu när det händer lite (sakta men säkert)

Är ett Hultsfredshus från 1976. Enplansvilla med källare, gillestuga.

Har gjort lite renoveringar som jag varit dålig på att fota med ska se över telefonen och se vad jag har.

Som det ser ut idag så har jag i rätt ordning målat 99% av all furu i huset (cred åt sambo och mor), bytt det gamla eternittaket till falsad plåt, renoverat sovrummet (golv kvar) nytt kök, installerat luft/vatten värme (lejt bort).

Just nu håller jag på i gillestugan, ingen större renovering men riktigt jobbigt!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Innan jag renoverade köket (förra sommaren) så var tv-rum och kök i samma rum.
Men då vi skulle ha ett större matsalsbord så fick inte soffan plats så vi bestämde oss för att ha den i källaren i gillestugan.

Så förra helgen var vi och beställde oss en soffa så då behövs det göras lite nere i gillestugan innan den kommer.
 
Här är en stenmur som jag aldrig gillat som jag tog bort förra helgen
 
  • En del av ett rum med vit vägg, trägolv och resterna av en borttagen stenmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Resterna av en borttagen stenmur med hög med småstenar och grus på ett trägolv inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken först var att bara ta bort den och lägga klinkers istället och sätta dit en TV-bänk.
Men efter lite tjatande så fick jag också riva öppna spisen som jag tycker är skitful. Så påbörjade det i fredags.
 
  • Delvis rivet öppet spis i sten vid trägolv och vägg, städutrustning på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis rivet murad öppen spis med tegelstenar och murbruk i en hög framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Nu ska jag försöka riva det sista, fick dock lite problem på vägen. Hela röret föll med ner :surprised:

Riven tegelvägg med rört nerdragen från tak, tegelstenar och damm på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade utsidan och ja, allt drogs ner. Trodde faktiskt det skulle sitta fast uppe på vinden och inte bara förlita sig på öppna spisen.
Rör som sitter fast på en skorsten på ett rött hus med plåttak, synbart lossnat och hänger ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänkte lägga nytt parkettgolv i gillestugan men läste lite i en grupp i Facebook att levande material är det sista man ska lägga. Men då jag redan idag har levande material på både golv och vägg så borde det väl inte vara ngt problem?

Detta golv har jag idag:
Närbild på korssektion av befintligt laminatgolv med frigolitisolering och betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På en vad jag tror oisolerad platta. Verkar ligga ett lager frigolit under.

1. Kan jag lägga nya golvet direkt på med en duk under som man brukar lägga?

2. Då jag tagit bort stenmuren och öppna spisen så är det ju inget golv där, hur ska jag göra då? Lägga i ett lager frigolit sen bygga upp med (tex spånskiva) så det blir lika högt som standard golvet?
Se bild:
Renoveringsarbete av golv med verktyg, delvis avlägsnat trägolv och synlig frigolitisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.