Hej!
Jag undrar om någon vänlig själ som har en Hammer N4400(med trefas) skulle kunna ta en bild på hur elkontakten ser ut?
Elektrikern som ska installera trefas hos mig undrar nämligen och jag har inte lyckats hitta någon på nätet.
Tack på förhand
 
Bordsbandsåg i en verkstad med träbitar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
W Woodish skrev:
Hej!
Jag undrar om någon vänlig själ som har en Hammer N4400(med trefas) skulle kunna ta en bild på hur elkontakten ser ut?
Elektrikern som ska installera trefas hos mig undrar nämligen och jag har inte lyckats hitta någon på nätet.
Tack på förhand
Jag är inte hemma och kan fota men jag har starkt för mig att den ser ut så här. (Bild från nätet)
 
  • Gilla
Woodish
  • Laddar…
R
Det är ett vanlig 3-fas -intag 400V som du visar , då blir det ett 5 poligt 3-fas uttag på väggen och en skarvsladd mellan
 
Hur vet man att det är ett vanligt 3 fas intag?
 
R
Först ska du läsa på skylten till motorn . Det ska stå 230/400 (380) på den , då är det en 3 fasmotor
Är det en 3-fas så sitter det säkert ett intag på stommen till maskinen , ett uttag har hål och ett intag har pinnar i sig , du har säkert sett ett rött maskinuttag förut , den har hål och intag pinnar och skarvas
med en vanlig 3 -fas kabel till maskinen
 
Hej, tack för svaret. Saken är den att jag inte fått maskinen än, och elektrikern ville veta hur kontakten ser ut.
Så att det är en trefas maskin vet jag, för det har jag ju beställt. Men kan det finnas olika trefasuttag/trefaskontakter?
 
W Woodish skrev:
Hej, tack för svaret. Saken är den att jag inte fått maskinen än, och elektrikern ville veta hur kontakten ser ut.
Så att det är en trefas maskin vet jag, för det har jag ju beställt. Men kan det finnas olika trefasuttag/trefaskontakter?
Nja.
I Sverige finns det ett par gamla varianter som är mer eller mindre osäkra. Och sen den nya standarden som är på fiskbuggarens bild, troligen har du ett sånt (enda godkända för nyinstallation?). Men rimligtvis kan den som du köpt sågen upplysa dig? Sågen kan ju förstås komma utan kontakt också och så får man själv montera den hur man vill..
 
  • Gilla
Woodish
  • Laddar…
R
Svar nej , det finns inga olika för 3 fas 400V användbara i dag , dom gamla har utgått på nya maskiner , så den kommer nog att levereras med ett 3 fas intag monterat på maskinen , det ytterst sällan som det är en kabel direkt från maskinen med stickpropp på att koppla till ett uttag på en vägg , i olika utförande så ska maskinen ha en nolla med , men sätts en ren 400V fullkopplad på väggen och en kabel med 5 ledare så är det inga problem för dig
Det som kan vara är att den kan åt fel håll , det finns kablar med vändbar kontakt , man vrider 2 stift i den
mycket bra att ha om skarvsladden används till andra maskiner
 
  • Gilla
Woodish
  • Laddar…

Bästa svaret

Det sitter ett vanligt 16 A, 5-poligt CEE- intagsdon på maskinen. Jag tror att nollan behövs för motorbromsen, men vet inte säkert. Det är säkrast att inte ta några genvägar. Se till att uttaget blir fullkopplat med nolla. Intaget på min maskin har ingen fasvändare. Det kan vara bra att ha en anslutningskabel med fasvändare i handelen, så slipper du ringa ut elektrikern om maskinen skulle gå baklänges.
 
  • Gilla
Woodish
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.