nån som vet hur man kan ta bort silverfiskar. Finns det nåt man kan spruta där man vet att dom finns.
 
Firrarna gillar fukt & mörker. Om du har dem i en källare funkar det utmärkt med att tvätta ur utrymmet med klorin och detta brukar hålla upp till ngt halvår. Snällare medel kanske är lämpligare under ett badkar. Jag, som har ett gammalt hus, finner enstaka firrar under diskbänken ... lägger en indränkt tuss med ättika där ... inte dör firrarna ... dom gömmer sig så jag slipper se dem 8) 8) 8). Pedantisk rengöring gillar inte firrarna.
 
Jag har fått lära mig att de inte trivs där det är skitigt, så jag brukar tänka att det är lite bra när jag ser en, då är det rent! ;)
Men jag kanske ha lärt mig fel???
 
Vi har dom i köksöverskåpen där det är helt torrt. Visserligen lite mörkt men ändå...
 
FlitigaLisa skrev:
Jag har fått lära mig att de inte trivs där det är skitigt, så jag brukar tänka att det är lite bra när jag ser en, då är det rent!  ;)
Men jag kanske ha lärt mig fel???

I källaren här finns många firrar o där är Inte rent... ;)
 
  • Gilla
Staffan jonsson
  • Laddar…
Myrlådor funkar..

sånna där för svarta myror man har innomhus..

dom ligger sedan döda runt den lilla lådan.. dock måste man väll ha lådorna där ett bra tag.. men man slipper ju städa ;D

upptäckte det av en slump när myrorna flyttade in...
 
Jag har iofs hört att det ända sättet är att "städa bort dem", men har inga belägg för detta...
 
Att dom gillar mörka o fuktiga ställen typ badrum, källare, tvättstuga, under köksbänken har jag hört.

Men jag har oxå hört att det inte spelar någon roll om det är rent eller skitigt.

Fast när jag ser en så tänker jag att nu har vi slarvat med städningen.... Fast jag tror inte att det spelar någon roll
 
Dom käkar kvalster och annat som trivs i smuts. Städa! Avfukta! Tänd!

plexi
 
Bor man i nybyggt hus skulle jag kontakta Anticimex & tillsammans med dem spåra orsaken. Bor man i gammalt hus får man räkna med att sillarna hör till husdjuren och hålla dem i schack så mycket som möjligt.

Efter att jag klinkade min källare har sillarna i princip helt flyttat därifrån - efter att tidigare levt gott där nere.
 
Fredrik_J skrev:
Vi har dom i köksöverskåpen där det är helt torrt. Visserligen lite mörkt men ändå...
VA? Hur fanken kom dom dit?
Har bott i äldre hus ute på landet och vi hade silverfiskar i stora badrummet samt ute i groventrén.
Inte några på gäst-wc eller i källaren (fast där bodde stora, otäcka källarspindlar som kanske käkade upp dom).
Som tur var hade vi inte några större mängder utan snarare några enstaka. Vatten tyckte dom tydligen inte om och inte att mosas av hushållspapper heller.
Skulle annars tro som ngn tidigare skrev att det hör till i äldre hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.