Vi har funderingar på att köpa ett nyckelfärdigt hus av Skidstahus. Undrar om någon som ska eller har byggt ett hus av dom, har det varit problemfritt osv.? ??? ???

Ha det så bra!! :D :D
 
Hej

Vi ska bygga med Skidstahus i Sundsvall. Vi är hittills mycket nöjda. Har dock inte kommit så långt i byggprocessen. De vi har pratat med som byggt med dem, är alla mycket nöjda!

Vi har dock läst på tidigare inlägg att det finns människor i Göteborgsområdet som är missnöjda med dem. (Se länken: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=234179). Vi har dock prata med Skidsta om detta och de säger att de inte har totalentreprenad hos dem, att de bara har köpt byggsatsen från dem, grunden har de köpt separat. Man kan ju förstå att Skidstahus inte tar på sig att återställa grunden om det inte är dom som gjort den.

Vi ska bygga en ombyggd mosippan. Vi kalkylerar med 2,1 miljoner. Vår tomt kostar 270 000.

Hus med våra tillval 860 000 kr
Byggmontering 260 000 kr
Grundmontering 130 000kr
El montering 70 000 kr
VVS montering 100 000 kr
Mattläggning 110 000 kr
Garage 130 000kr
Pantbrev 35 000 kr
Målning (utföres själv) 35 000 kr
Markarbeten - uppackning 100 000 kr

Var någonstans ska ni bygga? Vill ni ha tips och idéer på planlösning, mailar jag gärna vår.
 
HEJ maivan!

Vi ska bygga i Timrå.
Fick ett pris via telefon på "Rosentry" 1,3 milj. och det skulle vara nyckelfärdigt hus med trä golv samt klinkers i badrum. Nu vet jag inte om El/VVS montering ingår (när jag läser Er kalkyl) men det borde. Får offerten hem skickat imorgon så där ser man.
Vi funderar på Skidstahus eller LB-hus??
det är inte lätt att bestämma *suck*(snacka om "lyx" problem) ;D :D... hihi
Mosippan är ett fint hus men tyvärr så känns det för stort för oss. Vad har ni tänkt för kök inredning?
Lycka Till me huset!! :D
 
Vi ska träffa HTH-kök på lördag. Vi kommer att välja ett vit lucka (kvadrat). Vi har en halvöppen planlösning mot vardagsrum med en köksö. Det blir ett ganska stort och därmed lite dyrare kök om man utgår från katalogen.
Vi var också inne på LB-hus - ugglanserien. Vi var dock inte helt nöjda med planlösningen. Tycker att köket var för litet. Med Skidsta har vi möjlighet ändra och få det precis som vi vill utan att det kostar något extra.
Lycka till med ert husbygge!
 
Hej!

Kul med fler skidstabyggare. :) Vi väntar på ritning från dem nästa vecka. Vi har utgått från en egen ritning och det ska bli jättespännande. Vi har tänkt bygga 1-plan på ca 145 kvm, huset kommer att få en herrgårdsprägel eftersom vi bygger på landet.
Hittills har vi fått ett väldigt bra bemötande, vi får hoppas kalkylen håller sig inom rimliga gränser också.... ;)

Hur går det för er?
 
Hej,
vi är mycket nöjda än så länge. Har dock inte kommit så långt ännu, men jag hoppas och tror att det kommer att gå bra även i fortsättningen.
Här i Sundsvall där vi bygger är det vanligt med Skidstahus. Det har nyligen byggts ett område med ca 50 tomter, ca 7 av dessa är Skidstahus. I det område som vi bygger är det 51 tomter och hittills är det 5 Skidstahus byggda.
Vi hade möte med HTH idag. Gick mycket bra, känner mig väldigt nöjd. Blev dock lite dyrare än ursprunglig kalkyl. Vi känner att det är värt att lägga lite extra i köket.
Hoppetossa, lycka till med ert husbygge! Var bygger ni?
 
Hej!
Kul med köket maivan. :) Hur stort kök ska ni ha?
Vi ska också ha köksö o öppen planlösning.
Hur mycket extra fick ni betala för köket?
Kommer ni att välja bort något? Vilken standard kommer ni att ha i övriga huset?

Vi ska bygga i Ö-vik.

 
Vårt kök är 17,4 kvm, men då kommer vi inte att ha något köksbord i köket. Vårt matbord kommer att placeras i vardagsrummet. Däremot kan man sitta kring köksön.
Köket kostar 68 000:-, det blev 23 000:- dyrare än kalkyl (då är inte vitvaror inräknat). Vi tog de vitvaror som ingick, valde dock en annan fläkt. Vi valde en annan lucka, vit kvadrat, vilken inte är standard.
Vi har valt att måla själv, vi har flera målare i familjen.
Vi försöker välja att lägga pengar på sådant som är svårt att ändra på i framtiden tex spånskiva i innerväggarna dels för isolering och dels för att det ska gå lättare att hänga upp saker. Vi kommer däremot att välja billiga golv, tapeter, klinker och kakel för att hålla nere kostnaderna. Annars kommer vi nog att hålla oss till det som ingår.
De tillval som vi satsar på är centraldammsugare, öppen spis.
 
Har själv funderingar på att bygga Skidstahus, i Timrå faktiskt :)

De har som jag ser det en mycket stor fördel och det är att de är felxibla och man kan göra sin egen planlösning. Detta är helt avgörande för oss då vi vill ha enplans med 4 sovrum och inte alltför stort max 135 m2. Denna typ av hus är det inte så gott om bland husleverantörernas planlösningar. Att dessutom få ett personligt och egetritat hus är givetvis extra roligt.

Jag har två bekanta som bygger/byggt Skidstahus.

De som byggt klart sitt byggde modifierat Edelweiss och de bor i Småland. Den kvalitetsansvarige där som hade ansvar för flera hus i samma område sa att han gillade 2 hus i området av ett 20-tal och dessa var deras Skidstahus samt en annan mindre hustillverkare som jag inte minns namnet på. Där andra tillverkare slarvar, då trycket på hus är stort nu, så hade Skidsta fortfarande mycket hög kvalitet. Han tog tex snedkapningar av fasadvirket som exempel.

De som bygger just nu är så långt jag hört nöjda hittills. Jag ska diskutera det mer ingående med dem så fort jag får chansen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.