Fulkemisten
Ja. Lätt värt det. Köp!
 
F fsn skrev:
Lätt värt 300kr för 5Ah enligt mig.
jo blir det den modellen blir det med 5Ah, fast svart är snyggt :)
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Lätt värt det. Köp!
Menar du 482rtj? :)
 
Fulkemisten
I ILCapitano skrev:
Menar du 482rtj? :)
Ja. Tvåochfem är vad ett batteripack med 2 x 5 Ah + dubbla snabbladdaren kan kosta. Nu får du visserligen bara enkla snabbladdaren men en skruvdragare på köpet.
 
  • Gilla
ILCapitano
  • Laddar…
F
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Tvåochfem är vad ett batteripack med 2 x 5 Ah + dubbla snabbladdaren kan kosta. Nu får du visserligen bara enkla snabbladdaren men en skruvdragare på köpet.
Köpte samma till frun för ett år sen fast med tre 4Ah batterier och samma enkelladdare för 2400kr. Mycket maskin och batteri för pengarna.
 
Ja den verkar ju vara ett bra köp, stör mig bara på att den inte är kolborstfri då det är det man ska nu :) Man får ju en Dewalt dcd790 med 4Ah batterier för ca 2400:-. överväger den också.....
 
Fulkemisten
R Robert-san01 skrev:
Kollat utomlands?

Jag köpte ett Makita jubileumskit med två brushless maskiner och 5Ah packar för under 3000kr ink frakt och moms. (nu slutsåld)
[länk]
Vet att det ibland kan vara problem med att skeppa batterier pga brandrisk. I alla fall från amazon. Men de kanske knappast gäller alla försäljningställen?
 
F
R Robert-san01 skrev:
Kollat utomlands?

Jag köpte ett Makita jubileumskit med två brushless maskiner och 5Ah packar för under 3000kr ink frakt och moms. (nu slutsåld)

[länk]
Vad heter kittet och vilka maskiner är det? Vita eller svarta maskiner?

Det närmaste man hittar är väl denna med klassiska maskiner, inte helt fel pris på den heller förvisso men hittar man borstfritt för samma pengar är ju valet lätt. https://www.ffx.co.uk/tools/product...-2X5.0Ah-Li-Ion-Lxt-Combi-And-Impact-Twin-Kit
 
K-rauta i Karlstad säljer detta 10.8 V kombokit från Makita för 2500:- just nu, normalpris 6000:-
De drar 99% av alla skruvar man behöver skruva hemma, 6x120 mm är inga problem.
Mutterknackaren använder jag till hjulbultarna på bilen (nåja, efter använding av skaft..)
Sticksåg och cirkelsåg är också fina, även om cirkelsågen bara tar 25 mm nånting.
Det är bara tigersågen som har dålig prestanda.
88381624169
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/combokit-makita-10-8-v-dk1476
 
F
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
K-rauta i Karlstad säljer detta 10.8 V kombokit från Makita för 2500:- just nu, normalpris 6000:-
De drar 99% av alla skruvar man behöver skruva hemma, 6x120 mm är inga problem.
Mutterknackaren använder jag till hjulbultarna på bilen (nåja, efter använding av skaft..)
Sticksåg och cirkelsåg är också fina, även om cirkelsågen bara tar 25 mm nånting.
Det är bara tigersågen som har dålig prestanda.
[bild]
[länk]
Jag trodde inte Makitas gamla 10,8V fanns kvar. Webpriset verkar vara 6000kr fortfarande, 2500kr är det absolut värt.

Jag har båda dom 10,8V dragarna och håller med om att dom fixar det mesta men på bekostnad av tid. Skall man driva 6x120mm skruv så får det bli med slagaren som förvisso levererar 130Nm men det går magsår-sakta den sista cm med så grov skruv, äter batteri gör det med. Skall man dra 4st är det inga problem men har man 70 st att dra behövs en större maskin tycker jag, det är en tidsfaktor på 4ggr ungefär.

Men jag skulle aldrig vilja vara utan mina 10,8V pga vikten och det smidiga formatet. Tycker att Makita har gjort en tabbe som gått över till dom klumpigare 10,8V med större batteri. Den maskinen kanske är mer allround?
 
Jaså, min dragare klarar 5x120 på högväxeln...nästan, inga som helst problem på lågväxeln. Fördelen med mutterknackaren tycker jag är att den inte sliter på handleden. Dragaren ger ett vridmoment som gör att man måste hålla emot ganska hårt medan mutterknackaren kan man hålla med två fingrar typ, man behöver bara vänta...

Ska man dra 70 st 6x120 skruv per dag i en månad kanske man vill ha en större maskin. Men jag drog ca 500 ankarskruv en dag i sommar här, givetvis på högväxeln, och det gick ju lika snabbt som med en större dragare. Vill minnas att det gick åt ca 4 batterier. Trall, spån, gips etc klarar den ju då också lika bra som större. Jag upplever batteritiden som mycket bra på dragarna.

Däremot käkar sågarna batteri snabbare är blixten. De beror dock på vad man sågar. Använde cirkelsågen senast till att kapa takspont, många korta kap utspritt över tid så batteriet fick vila mellan varje kap och där höll batteriet förvånansvärt länge. Utmärkt om man jobbar uppe på taket. Men om man står vid sågbocken och ska kapa 100 st takspont i ett svep då vill man ha en större maskin.
 
F fsn skrev:
Vad heter kittet och vilka maskiner är det? Vita eller svarta maskiner?

Det närmaste man hittar är väl denna med klassiska maskiner, inte helt fel pris på den heller förvisso men hittar man borstfritt för samma pengar är ju valet lätt. [länk]
DLX2221BT2

Makita DLX2221BT2 verktygskit med borrskruvdragare och slagmutterskruv på blå förvaringslåda utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På FFX är de slutsålda.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Vet att det ibland kan vara problem med att skeppa batterier pga brandrisk. I alla fall från amazon. Men de kanske knappast gäller alla försäljningställen?
Beror på speditör. DPD/PostNord tog med gaspatroner!
 
F
R Robert-san01 skrev:
DLX2221BT2

[bild]

På FFX är de slutsålda.
Nice! 273£ + frakt med två 5Ah batteri. Funderar på om jag eventuellt behöver det? Har 5 fullt fungerande 18V batterier 3-4Ah samt två st 3Ah som sjunger på sista versen men fortfarande hänger med och jag har tre 18V laddare. Hittar jag maskinerna nakna för rätt peng så slår jag nog till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.