A
Det finns inga fläktar att köpa. Jag kan få denna gamla AC av en kompis .
Får man koppla in dom själv?
Är dom värda ngt?
Jag tror den behöver vatten anslutning.

Jag vet att det finns gamla typer av ac som kallas ngt annat som kopplas till vatten och är väldigt dyra.

Bifogar bilder.
Vet inte så mycket mer.
 
  • Gammal AC-enhet i källare med synliga rör och anslutningar, står på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en äldre AC-enhet med tekniska specifikationer och smutsiga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om den har hela kylmaskinen samlad i delen som syns så att du inte behöver dela kylkretsen för att koppla in den får du koppla in den själv. Det är inte så de brukar vara uppbyggda, men om den använder vatten för att få in värmen eller kylan är det kanske inte omöjligt. Texten "Refrigerant R22" talar om att den är gammal. Om det behöver fyllas på kylmedel får inte ens en kyltekniker fylla på med R22.
 
A
Är dom värda ngt?
 
På dekalen står tydligt: "Split type air condition".

"Split" betyder att den har en inomhusdel och en utomhusdel, och att rören däremellan innehåller kylslabbet, i det här fallet R22, tekniskt sett jättebra, men av miljöskäl förbjudet att ens underhålla, utom i Kina där det används fullt ut.

Det kan tänkas att en duktig kyltekniker kan suga hem mediat, givet att maskinen är hel och allt media finns kvar i den, skruva isär och flytta maskinen till Dig, därefter skruva ihop / anpassa rören, vacuumsuga och slutligen släppa lös kylmediet. Jag är inte säker på att ens det är lagligt, men tekniskt görbart. Efteråt skall den troligen anmälas och underkastas reglementerad årlig kontroll.

Nuvarande ägaren skall annars anlita kylfirman för att tomsuga och betala in R22-t för destruktion, en tydlig kostnad för honom som Du skulle överta...

Så värdet skulle jag säga är negativt - Du borde få med en slant om Du tar hand om den.

Smartare att köpa en ny luft-luft värmepump som kan AC också, men även kan hjälpa Dig att värma huset när det behövs.
 
Rör den inte......
 
hsd
Kolla värmepumpsforum
Det var någon där som beskrev hur man pumpar in media i pumpdelen för att kunna demontera utan läckage
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.