Hej!
Har ett 1,5 plans hus från 74

Nu på sommaren med all värme avslagen så har jag ändå toppar på ca 0,6kWh se bifogad bild

I bildens ser man timförbrukning en dag vi var borta efter kl 8
Det jag vet är påslaget är en dator med lite tillbehör som drar cirka 70w, en frånluftsfläkt på tak som enligt spec max ska dra 50w
Lite tv apparater osv i standby

Vad är det som förbrukar? Kyl, frys, vv-beredare?
Vad är topparna tror ni? Har en teori om att vv-beredaren går men vad tror ni?
 
  • Stapeldiagram som visar timvis elanvändning för ett hus den 25 juli 2018 med energitoppar runt 0,6kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara kyl/frys tillsammans med vvb, kanske. Om det är hela timmen som något kör är det ju bara 600 W... Ni kokar inte kaffe regelbundet?

Edit: ni hade ju inte varit hemma då, nä... Vattenpump som lyfter trycket?
 
kashieda kashieda skrev:
Kan vara kyl/frys tillsammans med vvb, kanske. Om det är hela timmen som något kör är det ju bara 600 W... Ni kokar inte kaffe regelbundet?

Edit: ni hade ju inte varit hemma då, nä... Vattenpump som lyfter trycket?
Glömde nämna att huset är uppvärmt av direktverkande el med luft-luft värmepump. All värme avslaget också! Eller vad för vattenpump menar du?
 
Gissar på att det är VVB som kickar in.
 
E etompau skrev:
Gissar på att det är VVB som kickar in.
Det har varit min teori också. Topparna kommer ju med jämna mellanrum.
Är det normal förbrukning för en vvb?
 
Ni har kommunalt vatten och inte egen brunn? Tänkte om det var den som jobbar...
 
kashieda kashieda skrev:
Ni har kommunalt vatten och inte egen brunn? Tänkte om det var den som jobbar...
Ja förlåt. Inser att jag glömt nämna lite detaljer. Men ja, vi har kommunalt VA
 
Det är därför vi gissar vilt först :)

Prova att stänga av VVB en gång och se om det gör skillnaden.
 
K kungcoopa skrev:
Det har varit min teori också. Topparna kommer ju med jämna mellanrum.
Är det normal förbrukning för en vvb?
Säg att den drar ca 3000 W och går i 15 minuter=0,75 kWh.

Vill du ha bättre koll på momentan förbrukning så skaffa dig en trådlös energidisplay. Då ser du direkt hur förbrukningen ändrar sig vid aktivering av elprylar/utrustning.
 
jag vet inte vad som är normalt men vi har ca 300-400 watt i viloläge när inget synligt går. Det är 100watt för BV CP som behövs vara igång för vi har solfångare, ca 50 watt på sol CP samt golvvärme CP, sen är det ca 100 watt för FT ventilationen. Sen tillkommer kyl och frys på ca 50.

Jag har fått intrycket av att 300 watt bara det är mycket.
 
Vi har 54W som försvinner i standby för garageportar (10W) och inaktiva inkopplade grejer (kyl, frys, ugn, spis, mikro, en jäkla massa fjärrströmbrytare), mobilladdare och en klockradio. Sen tillkommer frånluft ca 50W och fjärrvärmecentral ca 10-50w beroende på antal aktiva ställdon och cirkpumpar (har köpt såna moderna som drar 8-10W efter injustering).
Kyl och frys jobbar så klart då o då vilket tillkommer också.

Instämmer med tidigare tips! Skaffa en energidisplay och hitta dina konstanta bakgrundsförbrukare som drar konstant 24/7. Sen kan du kolla hur mkt sånt som slår av/på drar (kyl, frys, vvb mm) och fundera på om det finns anledning att göra något eller om det är normalt. Säkert har du nån pryl som inte är modern, det är dessa som kan stå o ta 10W fast de är inaktiva. Moderna grejer har "ingen" stand-by förbrukning längre.

Själv tycker jag det är onödigt att underhållsvärma en VVB om man är bortrest tex.
 
En annan pryl som snabbt smyger upp förbrukningen är luftavfuktare. Så om ni har sådan så blir det lätt några hundra watt när den går. (Om inte så lägger jag också min röst på VV-beredaren).
 
VVB är ju den uppenbara källan. Jag tror man skall ta staplarna med en nypa salt. Summerar du alla staplarna så blir det rejält mer än de 8 kWh som står i rubriken
 
H hempularen skrev:
VVB är ju den uppenbara källan. Jag tror man skall ta staplarna med en nypa salt. Summerar du alla staplarna så blir det rejält mer än de 8 kWh som står i rubriken
När jag räknar ihop får jag det till att stämma ganska bra med rubrik?
 
K kungcoopa skrev:
När jag räknar ihop får jag det till att stämma ganska bra med rubrik?
Du har rätt, jag gjorde en dålig överslagsräkning.
 
  • Gilla
kungcoopa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.