Mitt hus är från 1942. Se bild nedan för planlösningen för källaren. I våras dränerade vi om och satte Pordän på utsidan, det fann inga fuktproblem utan var en försiktighetsåtgärd. Tvättstuga och hallar är försedda med vattenburen golvvärme. I tvättstugan med 10 cms isolering, i hallar med 20 cm. Vi har bergvärme.

Nu ska vi göra om garage till två bostadsrum, ett sovrum och ett allrum. Och jag kan inte bestämma mig för hur uppvärmning ska ske – golvvärme eller element. Med tanke på funktionen i rummen är vi sugna på trägolv, inte klinker.

Vad talar emot golvvärme? Trägolv och golvvärme är väl en mindre bra kombination? Trots bergvärme har vi en energiförbrukning som är lite högre än beräknat och jag kan inte frigöra mig från tanken på att det kan ha med golvvärmen att göra. Lite trögt är det ju också när utetemperaturen ändras. Andra avskräckande synpunkter redovisade i http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=1894 och
www.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf.

Å andra sidan, ska vi lägga trägolv så bör man väl lägga det med isolering. Och vi har ganska lågt i tak. Så jag vill ogärna lägga det direkt på betonggolvet, som dessutom måste jämnas av först. Vi måste också bila upp en gammal golvbrunn. Så lik förbannat måste jag bila upp betongen och gräva mig ner en bit, lägga singel, isolera, gjuta, platonmatta och golv. Dvs. ungefär samma jobb och kostnad som om jag väljer golvvärme.

Jag är velig. Hjälp mig fatta beslut.
 
  • kllarevn_golvvrme.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte vill bestämma dig med en gång kan du väl göra golvvärmen färdig, men inte koppla in den. Alltså gjuta in slingorna i plattan. Om du ändrar dig senare så är det ju inte så stort jobb att få till det.
 
Hej!

Som jag tolkar dina länkar så är det ingen större fara i gamla hus heller med golvvärme förutsatt att man gräver upp och isolerar under och att man inte tätar till väggar och golv på insidan. Och det är ju gräva och isolera som oftast är det stora jobbet.

Jag vill gärna göra saker ordentligt, så vi har valt att gräva och isolera under vårt nya källargolv som det ska bli golvvärme i. Men det är jobbigt och tar lång tid, så är det bara. Det var ju ganska tydligt i länkarna att kombinationen golvvärme och lite isolering är sämst, så den skulle jag inte välja.

I ditt fall kanske en lösning med typ 1 eller 2 dm isolering (eftersom du ändå måste gräva) och vattenburna element är mer lagom ambitiös. Då liknar det ju också vad som är gjort i de andra delarna av källaren. Jag tror också att det är bra att acceptera att en källare är en källare och inreda med klinkers och silikatfärg. Vi tänker sätta träpanel i taken för att få någon yta utan sten och puts. Tänk på att det finns många snygga mysiga tjocka vanliga mattor som man kan lägga på golven för att få det mysigt som alternativ till trä på golven.


/pinebar
 
Som Pinebar konstaterar, så länge du isolerar är det inga problem med golvvärme. Jag tror du kommer ångra dig ordentligt om du inte värmer i golvet - det är svårt att få bort källarkänslan annars.

Trägolv och golvvärme är inte ett problem. Du får låta bli dom tjockaste massiva golven och vissa träslag, men annars fungerar det bra. Man brukar också hålla sig ifrån massiva golv i källaren eftersom dom inte vill läggas flytande. Parkett passar då bättre.
 
Vi tänkte ha golvvärme i ett rum i källaren. Det är ett äldre hus med oisolerad bottenplatta. Vi tänkte då lägga Platonmatta samt Ventitex närmast betongen, därefter blir det förmodligen golvspånskivor. På detta blir det sedan isolerskivor samt värme i form av folie. Längst upp blir det någon form av laminat. Genom att lägga isolerskivor under folien så skall värmen förhindras att gå nedåt i golvet och därmed hoppas vi att fuktproblem skall kunna undvikas. Dessutom blir det ju mer värme uppåt.

Om man lägger trä- eller laminat så skall inte temperaturen överstiga 27 grader i golvet, men det kan de flesta system klara av med termostater mm.
 
Måste du bila bort golvbrunn? Kan du inte bara sätta igen den?
 
Hej.
Har ett liknande projekt undrar om man inte kan lägga typ 5cm frigolit på befintlig platta och sen lägga laminat på det?
Det skulle ju vara sjukt lite jobb med det.
 
Du kan nog inte lägga frigolit direkt på betongen tror jag. Om man lägger frigolit på betongen och har betonggolv utan underliggande isolering så kommer betonggolvet att hållas kallt pga isoleringen. Därmed uppstår temperaturskillnader mellan rummet och golvet. Om du har ett varmt och fuktigt rum, vilket det kan vara på sommaren, så kommer därmed fukten i den varma luften att kondenseras på det kalla betonggolvet och då får man fukt- och ev. mögelproblem. Om du har ett betonggolv med underliggande isolering så skulle det kunna gå bra, men då finns det egentligen ingen anledning att ha isolering på insidan eftersom ett sånt betonggolv har ungefär samma temperatur som rummet, tror jag. En annan sak man måste göra är att skydda laminatet från fukt och därför ha någon typ av fuktskydd under laminatet. Kanske frigolit i sig räcker, jag vet inte.

Det bästa, tror jag, är att lägga en Platonmatta eller liknande på golvet. Denna tillåter en viss cirkulation och är även ett fuktskydd uppåt mot laminatet.

Vi hade i ett källarrum plastfilm direkt på betongplattan. Betongplattan har ingen underliggande isolering. Över detta var det frigolit och därefter furulaminat. Det var inga problem med laminatet pga plastfilmen, men under plastfilmen var det inte så trevligt. Mycket fukt och en otrevlig mögellukt.
 
Isola (Platon) rekommenderar följande (http://www.isola.se/pdf/Golvbroschyr konsument.pdf):

1. Parkett eller laminerad golvskiva
2. Platon Komfortskiva
3. System Platon Golv
4. Platon Ventitex (för att förhindra klapperljud)
5. Betongplatta

En fråga: är det skillnader på cellplast m a p förmåga att isolera? Vilken är mest effektiv (vilket skulle innebära att man kan använda en tunn version som bygger så lite som möjligt). Är t ex Isolas komfortskiva bättre än standardversionen av cellplast?

Apropå laminat (utan golvvärme): när vi byggde om på övervåningen/vinden så la jag laminat överallt. Tyvärr upplever jag det som kallt i förhållande till trä. Laminatet las på ett trägolv som definitivt kändes varmare - tyvärr var kvaliteten på trägolvet för dålig på det annars hade vi behållt det. Nästa gång blir det trä för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.