Jag har haft mitt trädäck ett år nu och tänker att det är dags för lite underhåll...

Jag har frågat runt lite i bygghandlarna och fått lite olika svar på vad som är bäst.

Jag vill uppnå en hållbar behandling som inte behöver upprepas ofta. Samtidigt tycker jag att det inte ska kosta en förmögenhet! Då kör jag hellre behandlingen en gång extra!

Jag har kikat lite på kiselbehandling.

Vad skulle ni som läst så här långt rekomendera?
Kanske någon som har erfarenhet av olika alternativ?

//Ola
 
Såpa.
 
Mugmaz wanegardh skrev:
Såpa.
Jag har hört såpa från någon.
Men i bygghandeln ser de väldigt skeptiska ut när man frågar om det.

Har du erfarenheter av det?
Hur gör du? Hur ofta? Hur blir resultatet?
 
Är det tryckt virke? Eller vilket träslag?
 
Beror lite på hur du vill att altanen ska vara.
Jag ville ha en viss färg så jag kör med en terass olja som jagkan få färgad
 
T Polos skrev:
Beror lite på hur du vill att altanen ska vara.
Jag ville ha en viss färg så jag kör med en terass olja som jagkan få färgad
Ja, färg kan man tydligen blanda i kiselbehandlingen också.

Men hur ofta behandlar du med terassoljan?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det tryckt virke? Eller vilket träslag?
Tryckt furu
 
Körde första gången för tre år sedan, det var året efter jag byggde altanen sen så körde jag en färglös i år då jag tyckte trät torkat.
 
Ok!
Någon speciell olja du använder?
...tänker på märke osv. Eller funkar vilken som?
Det är ju ganska stor prisskillnad på dem där!
 

Bästa svaret

Jag körde sioo-x för ett år sedan. Nu under sommaren när träet torkat har det känts mjukt och fint, snygg ljusgrå ton. Under vintern var jag ganska skeptisk, träfibrerna reste sig och träet såg ”lurvigt” ut. Rättade till sig sen.
Fick lite fågelbajs (sånt där blått vinbärsbajs...) som jag skubbade med skurborste, och då försvann den grå ytan.
Är jag nöjd? När jag går på ytan är den mjuk och fin, men verkar inte så stryktålig.
Kommer den att hålla de utlovade tolv åren? Nja.
Skulle jag köra samma igen?
Nja. Den kostade nästan lika mycket som trallen.
Jag har en annan trallyta som är ca 5 år, obehandlad men tvättad några gånger. Den är också gråskimrande men lite lätt sprickig, men inte så illa att man får stickor. Kan sioo göra att det inte spricker? Kanske, kanske inte.

Skulle jag göra om skulle jag nog ge såpan en chans. Lägga på sioo kan man ju göra senare om man vill. Eller byta ut trallen till samma kostnad + skruv och arbete...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ok!
Mm, känns som det lutar lite åt att testa såpa.
Är det någon speciell såpa man ska köra på?

Och hur gör man?
Tvätta med vatten/högtryck (med munstycke för trädäck), låta det torka sen såpa?

Ska man brassa på ordentligt eller köra på två gånger kanske?
 
Du ska använda gul såpa, den är ofärgad. Använder du grönsåpa är det risk att färgämnet färgar trallen något.

Högtryckstvätt är ett otyg, den ska inte användas eftersom den flisar upp trät (även med munstycke). Köp en ordentlig rotborste och ett skaft och tvätta av. Använd sedan rikligt med såpa i lite vatten och lägg ut.

Se även här:
 
  • Gilla
olahall
  • Laddar…
Super!
 
I stället för trädäck är det fördelaktigt att använda gummidäck. Dom har uppfunnits av en Mr. Dunlop från Skotland för ganska länge sedan och används av de flesta. Ger överlägsen komfort jämfört med trädäck.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du ska använda gul såpa, den är ofärgad. Använder du grönsåpa är det risk att färgämnet färgar trallen något.

Högtryckstvätt är ett otyg, den ska inte användas eftersom den flisar upp trät (även med munstycke). Köp en ordentlig rotborste och ett skaft och tvätta av. Använd sedan rikligt med såpa i lite vatten och lägg ut.

Se även här:
[media]

Har svårt att hitta gul såpa i några butiker! :/

Funkar detta?
https://www.harald-nyborg.se/natursapa-2-5-l-vit.html?___store=hn_default
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.