Jag vill bygga en pool :p. Den behöver inte vara stor men inte heller föör liten.Jag vill inte ha en budgetpool över mark,men det behöver ju inte vara svindyr heller...Förslag någon? Samt ni som har ,hur stora är dom? Min syster har en stor tråkigt fyrkantig(fanns när dom köpte huset)Jag skulle gärna vilja ha en oval eller som en åtta. Vad kan det hamna på?
All schaktning kan min pappa göra så det blir ingen kostnad för mej när det gäller underarbete och så. Utan bara vad det kostar att köpa poolen med tillbehör. Samt vad kan det kosta att sätta in solfångare?För det är väl billigast att värma den med ? (Har bergvärme)
 
jessica skrev:
Jag vill bygga en pool :p. Den behöver inte vara stor men inte heller föör liten.Jag vill inte ha en budgetpool över mark,men det behöver ju inte vara svindyr heller...Förslag någon? Samt ni som har ,hur stora är dom? Min syster har en stor tråkigt fyrkantig(fanns när dom köpte huset)Jag skulle gärna vilja ha en oval eller som en åtta. Vad kan det hamna på?
All schaktning kan min pappa göra så det blir ingen kostnad för mej när det gäller underarbete och så. Utan bara vad det kostar att köpa poolen med tillbehör. Samt vad kan det kosta att sätta in solfångare?För det är väl billigast att värma den med ? (Har bergvärme)
Har också kollat en del på att bygga pool. Jag har kommit fram till följande.

Kostnaderna lär bli cirka 200 tkr när den är klar oavsett vilken typ av pool man väljer. (I normal storlek.)

En betongpool verkar vara klart bäst. Använd anläggningsbetong och armera ordentligt samt isolera under och på sidorna. Betongen värmer/håller värmen bäst när den väl är uppvärdm.

Värm upp poolen med hjälp av bergvärme verkar vara bäst ekonomi. I alla fall snyggast då solceller ser för djävligt ut, om Du inte har platt tak.

Glöm inte kostnaderna för överdraget. Se till att det är automatiserat. Problemet är att överdragen kostar skjortan och det är svårt att automatisera överdraget till ovanliga former. "Räls" mitt i gräsmatta och ett megastort överdrag är inte snyggt.

Glöm inte att ha snygg belysning i. Varför inte optisk fiber som byter färg? Kul på festen annars kan man använda vanligt vitt ljus bra.

Överdimensionera filtret och stoppa definitivt i UVC ljud för rening samt automatisera kring kemikalier och salt.

Skall Du ha djupdel, så bygg stort 10*5 och uppåt. Djupdelen tar bort mkt av möjigheterna med vattenpolo, etc. Ingen vill ju stå där det är 2.5 m djupt... ;-)

Ha alltid en trappa i poolen.

Lägg till en marginal om 100 tkr för att fixa till med altaner, etc runt om.

Bygg det ordentligt när Du väl gör det. Tänk på säkerheten avseende barn och djur.
 
OLHA skrev:
Kostnaderna lär bli cirka 200 tkr när den är klar oavsett vilken typ av pool man väljer. (I normal storlek.)
oj oj oj ska du bo i poolen? ;D man väljer ju själv hur mycket pengar man ska lägga ner, men jag håller mig till budgetstilen.

Poolkostnad 27000 för 7,3*3,6*1,32, ovanjordspool som grävts ner men ej motfyllts. Ska byggas trädäck ca kostnad 10.000 kr. Belysning tänkte jag sätta en slinga under sargen kostnad ca 600 kr. Solceller solklart billigast och då jag lägger dom där jag inte ser så bryr jag mig inte att dom inte är snygga, ca 15.00 kr.

Varför Automatöverdrag? Nej satsa på vanligt, ca 5.000.

Summa ca 60.000 kr.

Passar min plånbok och det kommer bli skitsnyggt!

Summa summarum
 
BESKT_AT_WORK skrev:
oj oj oj ska du bo i poolen?  ;D man väljer ju själv hur mycket pengar man ska lägga ner, men jag håller mig till budgetstilen.

Poolkostnad 27000 för 7,3*3,6*1,32, ovanjordspool som grävts ner men ej motfyllts. Ska byggas trädäck ca kostnad 10.000 kr. Belysning tänkte jag sätta en slinga under sargen kostnad ca 600 kr. Solceller solklart billigast och då jag lägger dom där jag inte ser så bryr jag mig inte att dom inte är snygga, ca 15.00 kr.

Varför Automatöverdrag? Nej satsa på vanligt, ca 5.000.

Summa ca 60.000 kr.

Passar min plånbok och det kommer bli skitsnyggt!

Summa summarum
Ett annat alternativ är ju att gräva ut en stor damm och bada i den. ;-)

Alla har vi ju lite olika krav och önskemål.
 
BESKT_AT_WORK skrev:
Poolkostnad 27000 för 7,3*3,6*1,32, ovanjordspool som grävts ner men ej motfyllts. Ska byggas trädäck ca kostnad 10.000 kr. Belysning tänkte jag sätta en slinga under sargen kostnad ca 600 kr. Solceller solklart billigast och då jag lägger dom där jag inte ser så bryr jag mig inte att dom inte är snygga, ca 15.00 kr.

Varför Automatöverdrag? Nej satsa på vanligt, ca 5.000.

Summa ca 60.000 kr.

Passar min plånbok och det kommer bli skitsnyggt!

Summa summarum
Det är denna prisklass vi också hittat en på och som vi princip också bestämt oss för.Vi bor precis vid havet så det är bara så man kan ta ett dopp när man känner för det.Ungarna är så stora så dom kilar ner o badar själva i havet. Vi hinner nog inte nu i sommar och fick tipset att köpa efter sommaren då man kan få ner priset lite till..
Tänkte sticka till Thailand i början av nästa år så det blir prio 1 efter det ;D
 
BESKT_AT_WORK skrev:
Poolkostnad 27000 för 7,3*3,6*1,32, ovanjordspool som grävts ner men ej motfyllts. Ska byggas trädäck ca kostnad 10.000 kr. Belysning tänkte jag sätta en slinga under sargen kostnad ca 600 kr. Solceller solklart billigast och då jag lägger dom där jag inte ser så bryr jag mig inte att dom inte är snygga, ca 15.00 kr.

Varför Automatöverdrag? Nej satsa på vanligt, ca 5.000.

Summa ca 60.000 kr.

Passar min plånbok och det kommer bli skitsnyggt!

Summa summarum
Vart köpte du din?
 
OLHA, kan du visa hur kalkylen ser ut med en gjuten betongpool med den utrustning du beskriver för 200tkr?

När vi tittade på poolbygge låg det du beskriver närmare 500tkr.

/Fredrik
 
Hej,

Jag har någon sammanställning men i det fallet byggde det på att jag inte behövde spränga, väggarna vara 25 cm och armerade på ett intelligent sätt´samt ett litet pumputrymme. Ingen mosaik eller liknande. Svartfärgad råbetong.

Enig med Dig om att 200 tkr är mkt lågt räknat. Överdraget var en mkt stor post i det hela.
 
Jessica vi köpte vår från jof.se
 
BESKT_AT_WORK skrev:
Jessica vi köpte vår från jof.se
Sorry jof.nu menar jag ju förståss..... ::)
 
BESKT_AT_WORK skrev:
Sorry jof.nu menar jag ju förståss..... ::)
Tack,skall kolla där också. Har annars fastnat för en på Poolkungen. Vart skall du sätta dina solceller då? känns inte så snyggt att sätta dom på huset och jag har inget garage och min vedbod står mer eller mindre i skugga hela dagen :(
 
Jessica vi köpte vår från jof.se
Funkar den bra? ÄR den lätt att montera? Sitter själv och klurar på en pool från jof. Verkar ha humana priser, men vill samtidigt inte köpa vad för något som helst.
 
Ska bara byta från slangar till plaströr i till och frånlopp. Slangarna som följer med känns osäkra, annars funkar den bra. Man får ju vad man betalar för så visst ser den inte ut som en gjuten pool, men funktionen är det ingen som kan klaga på och det är ju bada man vill!
 
Vad bra! Några slangar är ju lätt fixat, men hur var den att montera? Och givetvis får man vad man betalar för....
Är dock inte sugen på att lägga bort mot 200000:- för en pool man kan utnyttja under halva året. Har du trädäck runt din eller står den fritt ???
 
lätt att montera, men superviktigt att våga in den, kör med laser. Trädäck runt omkring, kommer det blir när det är färdigt någon gång...2007 :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.