En oxfilé-burgare med Chevré på en tallrik, innehållande lantbröd, tomat, sallad, karamelliserad lök och Bearnaisesås.
Burgare ala oxfilé med Chevré
Helstekt mitt bit av oxfilé i ugn.
Stek köttet i panna med mycket smör salta och peppra rikligt innan.
In i ugnen på ca 120-150 grader till köttet fått innertemperatur på ca 55 grader, låt köttet vila minst 15min.

Brödet grekiskt lantbröd 2cm skivor med rikligt med vitlökssmör på stekta i panna tills du får knaprig yta.
Stekt lök i panna med lite socker minst 15 min för fin karamellisering.

Tillbehör
Picklad rödlök
Hemmagjord Bearnaisesås
Sallad
Tomat
Chevré ost
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Min absoluta favorit... Anka med smörstekt rösti... o lingon- & rödlökschutnety..... ankan görs med fördel i stekpannan nu i dessa grillförbudstider... men om ankan ändå tillreds på grillen, se till o samla upp ankfettet för det går att göra ljuvlig gräddsås på det fettet.

Jag är till vardags jobbar som byggprojektledare... o har matlagning o smaker som en skön avkoppling.... o då jag aldrig går efter recept så har jag försökt återskapa tillvägagångssättet...men ett tipps smaka er fram...

Börja med att göra Lingon - o rödlökschutneyn.... ca 2-3 dl lingon...en stor rödlök... 0,75-1 dl farinsocker... 0,5 dl balsamicovinäger.... låt smälta ihop... 8 st vitpepparkorn, krossade i mortel.... 2 kanelstänger... o ev lite extra malen kanel... låt stå några timmar i kylen...

Snitta skinnet på ankan i ett finmaskigt mönster... se till att inte skära helt igenom.... salta o peppra... lägg ankan med skinnsidan ned i kall stekpanna...skinnet smälter sakteligen i stekpannan... skinnet skall bli knaprigt o få lite färg... släng gärna ner en kvist rosmarin... o lite smör.... vänd ankan o bryn på andra sidan... antingen låter ni den gå klart i pannan eller om ni är osäkra skicka in den i ugnen o låt den gå färdigt... men översteg den inte så den blir för torr... 55 grader innertemperatur ta ut vid 53-54... brukar bli bra...

Rör ner grädde i ankfettet i pannan, en liten skvätt japansk soya... smaka av med salt o peppar... prova gärna ha i en liten skvätt cognac o lite grönpeppar.... väldigt gott....

Ankan serveras med rösti, jag brukar blanda råriven potatis o morötter... o något ägg... steker i både smör o rapsolja i het panna...

Det syrliga från chutneyn möter bra upp med det krispiga skinnet från ankan... o det feta från såsen...

Bon apetit...



Ingredienser för lingon- och rödlökschutney: lingon i glasburk, brun farinsocker, stor rödlök, kanelstång och vitpepparkorn på träyta. Lingon och rödlökschutney i glasburk med kanelstång och krossat farinsocker ovanpå, bredvid en mortel och ett rött lökhuvud. Rå anka förberedd för stekning med smör och rosmarinkvistar på skärbräda. Smörstekt rösti i stekpanna med oljeflaska i bakgrunden. Krispigt stekt anka uppskuren på träskärbräda, perfekt brynt med rosa insida.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Couscoussallad med vindruvor, granatäpple o rostade mandlar..... Har inget recept... men ska ännu en gång försöka beskriva tillvägagångssättet....

Tillaga couscous en enligt förpackningen... men i vattnet brukar jag slänga i en buljongtärning, en matsked sambal o en halv matsked spiskummin, en klick smör i vattnet... smakar mer av couscousen då... låt svalna... Blanda i halverade körsbärstomater, sallad o vindruvor, toppa med massa rostade mandelflarn o granatäpple... man kan även ha i lite fetaosträrningar (dock inte med på bilden från anrättningen)... bara fantasin som sätter gränser... blev jättegott ihop... på bilden hade jag små röda kärnfria vindruvor, går knappt att urskilja på bilden då de år så lika granatäpplekärnorna... går lika bra med gröna ...

En härlig god o matig sallad att äta som den är, eller varför inte till köftaspett...

Bon apetit...
Färgrik couscoussallad med granatäpple, vindruvor och rostade mandlar på ett festligt dukat bord. Fat med olika grillspett, inklusive köftaspett och korv, serverade utomhus med en suddig bakgrund. Färgstark couscoussallad med granatäpple, vindruvor, mandelflarn och gröna blad på blå fat.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Lyxig sommarpytt tillagad i muurikka med färgglada grönsaker, kött och isterbandsbiffar.

LYXIG SOMMARPYTT


Att som tävlingsbidrag ställa upp med pytt i panna, kan kanske vara ett säkert sätt att gå mot en förlust. Men den här vardagsrätten är så lyxigt god med många smaker att jag tycker att den passar. Många av ingredienserna kan förberedas innan (eller vara rester från tidigare måltider), så att själva tillagningen tar så kort tid att den passar som bjudmat en skön sommardag.

Jag skär ingredienserna grovt, jag gillar när det tydligt syns vad jag äter. Därefter steker jag pytt i pannan på muurikan, så att de färgglada ingredienserna kan locka blickarna till sig. En maträtt med många färger innehåller garanterat olika vitaminer och andra nyttigheter.

Jag brukar ha minst tre olika sorters grönsaker, tre olika sorters kött (varav ett rökigt) och tre tillbehör. I och med att löken är rödvinsbräserad och att fläskkotletten är marinerad och grillad så finns kryddning och syra i maträtten, men lite svartpeppar och salt passar ändå att strö på. Den observanta ser att jag denna gång inte har med potatis, potatisen är annars en välbekant ingrediens i sommarpytt.

Jag serverar stekt ägg, rårörda vinbär och hemmagjorda inlagda rödbetor till. Det tillför sälta och sötma och gör att måltiden får en symfoni av smaker. Som dryck passar: vatten, öl eller vitt vin.

Pytt-ingredienser:

1 röd lök, strimlad och rödvinsbräserad
100 g isterbandsbiffar
300 g marinerad och grillad fläskkotlett, i tärningar
100 g kalkonbacon, i strimlor
Små paprikor i olika färger, hela
1 gul snackpaprika, i strimlor
1 zucchini, tärnad
8 champinjoner, i kvarts storlek
Cocktailtomater
Svartpeppar, efter behag
Salt, vid behov

Tillbehör:
Rårörda vinbär
Rödbetor
Stekt ägg

Isterbandsbiffar:

Ingredienser:
:
1 isterband, 1-2 ägg.

Tillagning::
Skrapa ur innehållet från det färdiga isterbandet, blanda med ett ägg, forma till små biffar och stek. Det går absolut lika bra att skiva isterbandet och ha med i pytt i pannan, men personligen vill jag inte ha med skinnet och då passar det här sättet bättre.

En burk med rårörda vinbär, klarröda och mosade, i en glasburk mot en suddig bakgrund.

Rårörda vinbär:

Ingredienser:
1 dl röda vinbär
2 msk strösocker

Tillagning:
Blanda ihop vinbär och socker tills sockret har löst sig. Snabbt, enkelt och gott!

Hemmagjorda inlagda rödbetor i en glasburk med clipslock på ett träbord.

Inlagda rödbetor:

Ingredienser:
Rödbetor
1-2-3-lag (1 del ättika, 2 delar socker, 3 delar vatten)
Ingefära

Tillagning:
Skölj och koka rödbetorna, dra av skalet när de fortfarande är varma. Skiva rödbetorna och lägg i väl rengjorda glasburkar. Koka lagen tillsammans med ingefära (skalad och skivad). Slå lagen över rödbetorna. Låt gärna stå några dagar innan servering.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Falukorv och makaroner :crysmile:

Helt ärligt så behöver vi verkligen inget utekök så räkna ej detta solklara vinstbidrag! :rofl:
 
  • Improviserat utekök under blått tält med grill och kokkärl i en trädgård.
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
T
Pannkakor med falukorv och hemmagjord jordgubbssylt :ok::cool:

Prova och ni kommer bli positivt överaskade av kombinationen ;)
 
Orientexpressen
Gino / Gratinerad frukt

Ingredienser:
Banan, jordgubbar, kiwi, vit choklad och glass.

Skiva frukten i lagom stora bitar, riv/hacka chokladen och täck frukten.
Gratinera i ugnen (225 grader, 5 min.) tills chokladen har smält och fått lite färg.

Bäst är att tillaga Gino i små portionsformar och servera valfri glass bredvid.

Glutenfri, kan bli laktosfri, vegansk....
Tål man inte jordgubbar (eller vilken annan anledning som helst) - byt ut den mot valfri frukt.


Ett gott sluta är ett gott val.
 
Ett sista bidrag... som jag bara måste få dela med mig till ost- & hamburgeälskare....
Baconinlindade, ost- & jalapeñofyllda burgare....

Jag gör en ostsmet på de krämigaste ostarna jag kan hitta... typ cheddar (de där fyrkantiga plastförpackade ostarna som går att hitta i butik.... en krämig gräddost... o kan med fördel även ha lite ädelost med smak... typ Kvibille blåmögelost... häll i lite av spadet från en jalapenoburk... o knåda ihop ostmassan till en formbar deg... jag brukar även krydda upp den lite extra med lite cayenne.... forma ostmassan till en rulle o skär bitar av ostrullen.

Forma ostbiten som en lite skål o fyll med jalapenobitar. Stäng in jalapeñon ini osten...

Ta valfri köttfärs... svensk mald högrev är ialdrig fel...krydda efter smak..... platta ut o lägg den jalapenofyllda ostbiten på köttfärsen o ”klä in” ostmassan med köttfärs... jag brukar g i ägg i köttfärsen för att den skall binda ihop bättre...

Klä in o ”bind ihop” burgaren med bacon... o sen färdig för grillen .... grilla den på indirekt värme så att ostkärnan hinner smälta ordentligt.... servera med valfria tillbehör.... men skippa osten... lovar att osten ini burgaren är tillräcklig... en picklade rödlök är heller aldrig fel... jag skivar upp några rödlökar.. kokar upp en 1-2-3-lag (1 del ättika, 2 delar socker o tre delar vatten).. låter svalna o lägger sen i rödlöken o låter stå kallt några timmar.... gott o ha i lite krossad vitpeppar i lagen....

Vi bjöd på poolparty för ett par veckor sen... då gjorde jag portioner med tillbehör... använde romansallad som skål... pytsade ut tillbehören så blev logistiken bättre...o det såg trevligt ut oxå...

Montera ihop burgaren o skär den rätt igenom... se hur den smälta osten o jalapenon flyter ut... gudomligt gott...
En riktigt mättande bugare.....

Smaklig spis...
Halverad baconinlindad ost- och jalapeñofylld hamburgare med smält ost, serverad på en tallrik. Råa, ost- och jalapeñofyllda burgare med bacon på sidan, redo för grillning. Råa hamburgare med ost- och jalapeñofyllning förberedda för grillning på rött underlag. Ost- och jalapeñofyllda hamburgerbiffar inlindade i bacon, redo för grillning, på ett rött skärbräde. Ost- och jalapeñofyllda hamburgare förberedda för grillning med baconskivor på en skärbräda. Baconinlindade burgare fyllda med en krämig ost- och jalapeñoblandning på ett skärbräde. Romsalladsskålar med burgare, picklad rödlök, halverade cocktailtomater och gurkskivor på en skärbräda. Personer förbereder måltid utomhus med baconinlindade burgare och tillbehör på serveringsbord. Man förbereder ost- och jalapeñofyllda burgare och serverar dem med sallad och tillbehör på ett utomhuskök. Halverad baconinlindad ost- och jalapeñofylld hamburgare med smält ost, serverad på en tallrik. Tre personer har roligt och flottar i en pool på en uppblåsbar flamingo.
 
Redigerat:
Oj, oj, oj så mycket god mat! Tusen tack för alla fina sommarrecept ni har delat med er av. Juryn var hungrig dessutom och hade gärna tagit en av varje, men det går ju inte. En vinnare skulle utses och det blev grillad (inomhus) pluma med sockerkaka till efterrätt. Grattis @PiaoPeder, ni har vunnit uteköket!
 
  • Gilla
mrmicke78
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Oj, oj, oj så mycket god mat! Tusen tack för alla fina sommarrecept ni har delat med er av. Juryn var hungrig dessutom och hade gärna tagit en av varje, men det går ju inte. En vinnare skulle utses och det blev grillad (inomhus) pluma med sockerkaka till efterrätt. Grattis @PiaoPeder, ni har vunnit uteköket!
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Oj, oj, oj så mycket god mat! Tusen tack för alla fina sommarrecept ni har delat med er av. Juryn var hungrig dessutom och hade gärna tagit en av varje, men det går ju inte. En vinnare skulle utses och det blev grillad (inomhus) pluma med sockerkaka till efterrätt. Grattis @PiaoPeder, ni har vunnit uteköket!
Grattis:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.