Tjejen har fått en 780M2 av mig, jag tycker den känns mkt smidigare än min Milwaukee cpd
Så för 2000kr känns den väldigt prisvärd, men den har väl samma eventuella bekymmer med motorbromsen som DCD710 ?
 
K
Jag och pappa har varsin sån här Hitachi . Den känns lite plastig när man får den men när den är insliten är den underbar. Tycker tvärt emot många här att 1,5 Ah räcker långt, jag hade inte velat ha ett större och tyngre batteri. Eftersom du har två så byter du till ett fulladdat på några sekunder.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
G
buspojken buspojken skrev:
Var in o klämde på verktyg idag, och då kröp de fram att makita var de märke de hade absolut mest reklamationer med, därefter Bosch, bäst klarade sig hitachi
Kan ju bero på att de säljer 20x så mycket av Makita, men har man inte känsla för siffror är det ju ett vinnande argument

Brorsan jobbar på en större elfirma och de gick ifrån Hitachi till Makita för något år sedan pga av Hitachis benägenhet för att brinna upp vid utdragen belastning.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
20x låter mycket, var har du sett de ? Ja påstår inte att makita är ett dåligt märke, har själv flera makita verktyg som jag är nöjd med, har flera bekanta, yrkesverksamma hantverkare som ledsnat på makita pga sviktande kvalitet senaste åren, men de är väl en smaksak som allt annat, tror inte de är något större skillnad på kvalitet mellan premium märken
 
F
:lying:
T Polos skrev:
Ta inte denna

Du måste sila och filtrera din information lite. Det blir för mycket fakta för en vanlig människa att ta in och jag tror inte folk orkar läsa till punkt. Men i övrigt ett mycket uttömmande svar som förklarar vad som är dåligt. :lying:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Bosch GSR 18-2 LI Plus (2x2,0Ah) ,
denna maskin har jag kört på i snart 2 år nu. Bland annat brädfodrat om båda gavlarna på huset och byggt en mängd olika projekt och sågat med stora hålsågar och vad allt alla andra skryter om :) Det är en bra maskin. Chucken har dock varit lite slapp ett par gånger. Fått skruva in och skruva ut den igen så har det löst problemet. Men aldrig stött på detta problem någon gång förut på någon annan maskin. Men som sagt, ett par gånger på 2 år känns överkomligt.
Jag köpte lite mindre batterier för att slippa att dra runt på extra vikt hela tiden. Aldrig upplevt batteribytet som något stort bekymmer. Det tar ju 20-30 minuter till fullladdat och man hinner aldrig ta slut på ett nytt batteri på den tiden. Däremot är det en fördel att ha många skruvdragare så du kan ha en med borr på och en med bits på, och kanske en försänkare på den tredje... :)
Jag har en gammal Hitachi som jag lyckats skaka liv i och en CoTech och någon mer extra. Men mina GSR:er gillar jag mest. GDR med 18 V kan du ju hitta i paket med GSR:en så har du en slagskruvdragare om du tycker det är latjo också! Den är skön men högljudd. Använder alltid hörselkåpor om jag ska dra många skruv med den.

Men som sagt, stirra dig inte blind på höga Ah, det är främst om du är utövare av snickeri som du behöver en maskin som kan pumpa på hela dagen non stop. En vanlig hemmapulare klarar sig gott utan extravikten att släpa på. Maskinen blir ju inte starkare eller bättre med ett stort batteri. Bara kan köra på mycket längre tid.
 
  • Gilla
EdvardK och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde en Bosch GRS 18-2 LI Plus. Har ju gillat den gröna Boschen jag kört med nu i många år.
Tack för eran input.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Bosch GSR 18-2 LI Plus (2x2,0Ah) ,
denna maskin har jag kört på i snart 2 år nu. Bland annat brädfodrat om båda gavlarna på huset och byggt en mängd olika projekt och sågat med stora hålsågar och vad allt alla andra skryter om :) Det är en bra maskin. Chucken har dock varit lite slapp ett par gånger. Fått skruva in och skruva ut den igen så har det löst problemet. Men aldrig stött på detta problem någon gång förut på någon annan maskin. Men som sagt, ett par gånger på 2 år känns överkomligt.
Jag köpte lite mindre batterier för att slippa att dra runt på extra vikt hela tiden. Aldrig upplevt batteribytet som något stort bekymmer. Det tar ju 20-30 minuter till fullladdat och man hinner aldrig ta slut på ett nytt batteri på den tiden. Däremot är det en fördel att ha många skruvdragare så du kan ha en med borr på och en med bits på, och kanske en försänkare på den tredje... :)
Jag har en gammal Hitachi som jag lyckats skaka liv i och en CoTech och någon mer extra. Men mina GSR:er gillar jag mest. GDR med 18 V kan du ju hitta i paket med GSR:en så har du en slagskruvdragare om du tycker det är latjo också! Den är skön men högljudd. Använder alltid hörselkåpor om jag ska dra många skruv med den.

Men som sagt, stirra dig inte blind på höga Ah, det är främst om du är utövare av snickeri som du behöver en maskin som kan pumpa på hela dagen non stop. En vanlig hemmapulare klarar sig gott utan extravikten att släpa på. Maskinen blir ju inte starkare eller bättre med ett stort batteri. Bara kan köra på mycket längre tid.
Köper man med för låg ah så funkar de i stort sett med bara skruvdragare, har man sedan planer på att utvidga sin Arsenal av batterimaskiner med ex tigersåg, cirkelsåg osv så krävs höga ah om man ska få någon drifttid att prata om, och alla? Märken kör väl samma batteri till alla maskiner i sitt segment, bara en tanke att bära med sig.

Dessutom är batteri med låga ah relativt billiga att köpa till, går många nya 1,5-2ah för 3-400kr på Tradera
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
I mitt fall så har jag inte tänkt att köpa massa andra sådana. Jag har det mesta av de maskinerna med sladd och det är inget jag använder ofta, så vid de tillfällena kan jag dra fram skarvsladden. Satsar hellre på en lite smidigare skruvdragare som är det jag använder i särklass mest.
 
Blå Bosch, Metabo, Makita, Hitachi, Hilti,Milwaukee,Dewalt,Festool etc. Spelar ingen roll i praktiken. Kläm och känn på maskinerna och välj den du själv tycker känns bäst att jobba med!

Skillnader i batteritid och moment saknar betydelse i verkligheten. De flesta står inte och borrar 300st 50x100mm hål i solitt trä och tycker det är katastrof om grannen kan borra 310 på en laddning och du bara 280... Står man dessutom och maxkör maskinen hela tiden har man ju valt fel modell.

Får småjobb (dvs allt utom att bygga nytt?!) kör jag med små lätta 10,8v maskiner. En slagskruvdragare och en borr/skruv.

Var inte rädd försmå batterier. Köp två. Låg vikt är bra ergonomi.Metabos LiHD kombinerar iofs både kapacitet och låg vikt samt hög effekt. ;)
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 1 till
  • Laddar…
Bumpar upp denna tråden istället för starta en ny då ämnet är samma.
Kommer snart bli husägare och ska därför köpa en borrskruvdragare inom kort. 18v är väl kravet och helst kolborstfri. Har varit runt och klämt och känt lite på diverse Hitatchi, Dewalt, Bosch makita. Fastnade mest för Dewalt och framförallt en Makita ddf483raj, den kändes otroligt smidig och skön i handen. Det som oroar mig med den är att den ska bli för klen då den är specad med mycket lägre vridmoment än tex en Dewalt dcd791.
Moment hård / mjuk 40 / 23 nm
Är detta något jag behöver bry mig om i praktiken? Kommer jag som "hemmapulare" märka av det?
Vi bygger nytt så det som ska göras är resa garage själv, altanbygge, fixa med övervåning osv...
Nästa steg i makita världen är 484 och då är man uppe i lite mer pengar än jag tänkte, sen har dem 482 men den är inte kolbortsfri om det nu är nåt man behöver bry sig om....

Länk:https://www.makita.se/tool/15206/DDF483RAJ.html
 
Fulkemisten
I ILCapitano skrev:
Bumpar upp denna tråden istället för starta en ny då ämnet är samma.
Kommer snart bli husägare och ska därför köpa en borrskruvdragare inom kort. 18v är väl kravet och helst kolborstfri. Har varit runt och klämt och känt lite på diverse Hitatchi, Dewalt, Bosch makita. Fastnade mest för Dewalt och framförallt en Makita ddf483raj, den kändes otroligt smidig och skön i handen. Det som oroar mig med den är att den ska bli för klen då den är specad med mycket lägre vridmoment än tex en Dewalt dcd791.
Moment hård / mjuk 40 / 23 nm
Är detta något jag behöver bry mig om i praktiken? Kommer jag som "hemmapulare" märka av det?
Vi bygger nytt så det som ska göras är resa garage själv, altanbygge, fixa med övervåning osv...
Nästa steg i makita världen är 484 och då är man uppe i lite mer pengar än jag tänkte, sen har dem 482 men den är inte kolbortsfri om det nu är nåt man behöver bry sig om....

Länk:[länk]
Här är två filmer när jag skruvar i fransk med min DHP453. Den har liknande vridmoment som DDF483 - dvs 42/27 Nm. De två filmerna är på hög och låg växel. 27 Nm klarar nästan att få i skruven som du ser. Skruven är Essves Hex 6,5 x 90 mm i 2x45 mm tryckt virke.


Jag är övertygad om att den där räcker. Snabbladdaren får du med också och det är ju bra då 2 Ah är en tveksamt liten batteristorlek. Ska du köpa flera maskiner i Makitas 18V LXT-serie, och då utan batteri, så får du kanske satsa på något extra lite större.
Det viktigaste är ju dock att den känns skön att greppa för dig. Lycka till med köpet!
 
Redigerat:
F
I ILCapitano skrev:
Bumpar upp denna tråden istället för starta en ny då ämnet är samma.
Kommer snart bli husägare och ska därför köpa en borrskruvdragare inom kort. 18v är väl kravet och helst kolborstfri. Har varit runt och klämt och känt lite på diverse Hitatchi, Dewalt, Bosch makita. Fastnade mest för Dewalt och framförallt en Makita ddf483raj, den kändes otroligt smidig och skön i handen. Det som oroar mig med den är att den ska bli för klen då den är specad med mycket lägre vridmoment än tex en Dewalt dcd791.
Moment hård / mjuk 40 / 23 nm
Är detta något jag behöver bry mig om i praktiken? Kommer jag som "hemmapulare" märka av det?
Vi bygger nytt så det som ska göras är resa garage själv, altanbygge, fixa med övervåning osv...
Nästa steg i makita världen är 484 och då är man uppe i lite mer pengar än jag tänkte, sen har dem 482 men den är inte kolbortsfri om det nu är nåt man behöver bry sig om....

Länk:[länk]
Tycker inte du skall vara rädd för borstar. Det går att göra bra deal på dom nu när borstlöst är det som gäller. Har själv två 482 (eller motsvarande). En från 2008 och en från 2017. Funkar ypperligt och väldigt prisvärda. Om jag inte minns fel så är den specad 54Nm på lågväxel, det räckte för 100mm dossåg genom 45mm reglar.
 
Tack för svaren.
Ja börjar man köpa Makita så blir det säkert fler av det märket, eller vilket märke det nu blir, beroende på pris osv... Ja som sagt tror också den räcker till, men man tvekar lite då de flesta andra är specade till 60nm eller mer. Sen finns ett fint paket med en slagskruvdragare också, kan det vara ett vettigt köp?
https://www.bauhaus.se/kombokit-makita-18v-2x2-0ah-dlx2220aj.html?nosto=nosto-related-products

Annars känns 482 väldigt prisvärd just nu, 2195:- med 3.0 A batterier eller 2499:- med 5.0a.
https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-makita-ddf482rfeb-18v-2x3-0ah.html
https://www.bauhaus.se/borrskruvdra...0ah-laddare.html?nosto=nosto-related-products
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
F
I ILCapitano skrev:
Tack för svaren.
Ja börjar man köpa Makita så blir det säkert fler av det märket, eller vilket märke det nu blir, beroende på pris osv... Ja som sagt tror också den räcker till, men man tvekar lite då de flesta andra är specade till 60nm eller mer. Sen finns ett fint paket med en slagskruvdragare också, kan det vara ett vettigt köp?
[länk]

Annars känns 482 väldigt prisvärd just nu, 2195:- med 3.0 A batterier eller 2499:- med 5.0a.
[länk]
[länk]
Lätt värt 300kr för 5Ah enligt mig.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.