Hejsan,

Vi har ett gammalt igenväxt grönsaksland med högt gräs och ogräs (ett och annat träd också). Vi tänkte fixa till med en plantering av hallonbuskar där så småningom. Vi tänker oss en slutlösning med hallonbuskar planterade genom en täckväv och sedan träflis i gångarna över täckduken.

Frågan nu är hur vi bäst förbereder ytan. En idé jag har är helt enkelt att lägga på markduken över landet nu och på så vis kväva allt gräs/ogräs. Till våren kan vi då ta bort duken, fräsa upp landet med en jordfräs och potentiellt förbättra jorden något. Sedan på med duk igen, plantera (genom kryss i duken) och lägga på flis.

Låter detta som ett rimligt förslag eller har ni någon bättre ide?
 
harry73
Låna får eller getter? Gris?
 
Det är en bra idé att täcka ett tilltänkt odlingsland för att bearbeta ogräset, men för att verkligen utarma de mest envisa ogräsen måste duken ligga på i ett par år, helst tre. Det är i vilket fall den ogräsbekämpning som kräver absolut minst insats, men kanske absolut mest tålamod.:p

Sen skulle jag ta bort duken när jag börjar odla, speciellt eftersom hallon skjuter rotskott som inte nödvändigtvis kommer där det är hål i duken. Men det är kanske mest min aversion för att gräva ner plastmaterial och mindre ett faktiskt problem?:rolleyes:

Det kommer nog ändå dyka upp en del ogräs i landet som spritts via frö, men allt ogräs som rensas i ett tidigt stadium i otrampad jord är väldigt lätt att dra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle låna/hyra en jordfräs nu direkt och fräsa upp ytan.
Sedan täcka med svart duk tills det är dags att så eller sätta plantor.
Kanske ösa på ett lass inköpt jord också.

Men en varning från en odlingsamatör: Se till att gödsla också.
Första året växer det kanske bra, men sedan är jorden utarmad och näring behöver tillföras för att hallonbuskar, potatis eller vad det nu blir skall trivas.
 
Vi lägger tidningar runt plantorna och sedan flis på detta, då får ogräset det svårt att komma upp, och lagom till det är dags att gödsla igen så slänger man ut gödslet och på med nya tidningar och nytt flis.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle låna/hyra en jordfräs nu direkt och fräsa upp ytan.
Sedan täcka med svart duk tills det är dags att så eller sätta plantor.
Kanske ösa på ett lass inköpt jord också.

Men en varning från en odlingsamatör: Se till att gödsla också.
Första året växer det kanske bra, men sedan är jorden utarmad och näring behöver tillföras för att hallonbuskar, potatis eller vad det nu blir skall trivas.
Kan man köra med jordfräsar direkt fast det är överväxta med en massa sly och högt gräs?
 
BirgitS
För en del rotogräs räcker det med en liten rotbit för att det ska växa upp en ny ogräsplanta, dvs. om det finns ett litet område med sånt ogräs och man sen kör med jordfräs så finns det ogräset över hela ytan efteråt. För övrigt håller jag med Keexet.
 
David W. David W. skrev:
Kan man köra med jordfräsar direkt fast det är överväxta med en massa sly och högt gräs?
Jag skulle naturligtvis först ta bort sly, skräppor och annat "stort" ogräs.
 
Det bästa är att först ta bort allt som kan fröa och sen gräva bort rötter till perenna ogräs som kirskål. Efter det kan man täcka. Är det mycket rotogräs ska täcket ligga i två eller tre år, är det mest fröogräs är det inte så petigt.
Båst är att odla potatis och andra ettåriga grödor några år innan man sätter perenna saker som hallon, för att få god kontroll på ogräset. Vill man få till en bra odling tar det tid. Det betalar sig bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T TottoGBG skrev:
Det bästa är att först ta bort allt som kan fröa och sen gräva bort rötter till perenna ogräs som kirskål. Efter det kan man täcka. Är det mycket rotogräs ska täcket ligga i två eller tre år, är det mest fröogräs är det inte så petigt.
Båst är att odla potatis och andra ettåriga grödor några år innan man sätter perenna saker som hallon, för att få god kontroll på ogräset. Vill man få till en bra odling tar det tid. Det betalar sig bra.
Som jag skrev ( kanske blev otydligt) kommer duken ligga kvar permanent. Min tanke var att ta bort den snabbt endast för att kunna fräsa upp och luckra jorden innan duken kommer på igen och planteringen sker genom att göra hål/kryss i duken.
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
BirgitS
Har du t.ex. kirskål i marken kommer den ju gladeligen att komma upp genom hålen där du sätter hallonen. Sen undrar jag hur du ska göra med gödslingen av hallon om du har markduk över ytan, den ska ju läggas en bit utanför plantorna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du t.ex. kirskål i marken kommer den ju gladeligen att komma upp
Sådant där vanligt "ogräs" kan man ju rensa bort vartefter det kommer upp.
Ett hallonland brukar ju inte vara så stort, så det är ingen oöverkomlig uppgift att hålla prydligt.
 
ursäkta min franska men går det att köra round-up på hel alltet och sedan täcka med tidningar och duk? Då där ju allt på rotmivå. Eller?
 
Det låter ju så där lagom ekologiskt. Skall ni äta det som kanske kan växa där sedan.
Vilken tidning menar du förresten, Aftonbladet eller Expressen :thinking:
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
David W. David W. skrev:
Som jag skrev ( kanske blev otydligt) kommer duken ligga kvar permanent. Min tanke var att ta bort den snabbt endast för att kunna fräsa upp och luckra jorden innan duken kommer på igen och planteringen sker genom att göra hål/kryss i duken.
Har du odlat hallon tidigare så att du vet hur de beter sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.