Tjena
Tänkte kolla upp erfarenheter av Biltema Multibond.

Ska foga mellan aluminium ram (för uterum) och målade limträstolar.

Framför allt erfarenheter om den gulnar med tiden eller inte. Detta då jag inte helst vill måla över fogen.

Multibond ska väl motsvara Tec7 och den ska ju inte gulna med tiden nämnvärt.

Så alla erfarenheter av Multibond är uppskattade och då framförallt om den gulnar nämnvärt med tiden.

mvh
Tomas
 
Gulnar. Kör på tec7 om du vet det fungerar. Skiljer så få kr.
 
Hade inte heller chansat.
Använde multibond hos mina svärföräldrar som en fog mellan bänkskiva och diskbänk.
Höll i två år!

Utomhus har jag provat Sikaflex 291, helt värdelös, klarar inte solljus och började krita efter ett år.
Tror också på Tec7, har använt det till det mesta, men tyvärr inte utomhus.
 
  • Gilla
Jonzzo
  • Laddar…
Tackar för feedbacken, tror jag undviker Multibond...

Sprang nu även på Essve Akryl Flex 25% som inte heller ska gulna och ska fungera utomhus. Någon som använt den och vet om det är sant att den ej gulnar med tiden?

mvh
Tomas
 
T towrse72 skrev:
Tackar för feedbacken, tror jag undviker Multibond...

Sprang nu även på Essve Akryl Flex 25% som inte heller ska gulna och ska fungera utomhus. Någon som använt den och vet om det är sant att den ej gulnar med tiden?

mvh
Tomas
Ska användas i torra inomhusmiljöer?
Tror inte du ska snåla när det gäller det här användningsområdet, hitta den bästa möjliga fogen för ändamålet, det blir billigast i längden.
 
A
Peter2400 Peter2400 skrev:
Hade inte heller chansat.
Använde multibond hos mina svärföräldrar som en fog mellan bänkskiva och diskbänk.
Höll i två år!
Vad hände?
 
A
Z zsimpey skrev:
Gulnar. Kör på tec7 om du vet det fungerar. Skiljer så få kr.
Har du testat? Tec7 är minst dubbelt så dyrt som Multibond.
 
Erik_Hansson skrev:
Vad hände?
Den gulnade och smulades sönder.
Fogade med sillikon istället.
 
A
Ok det låter ju inte bra alls. Undrar varför det hände.
 
Tec 7 blir klart bäst i ditt fall. Tycker nog ett bra silicon är bättre men inte mot trä då det inte går att måla på.
 
Jag använde svart och grå multibond som mjukfog mellan klinkersplattor på poolområdet förra sommaren. Ser fortfarande ut som nytt hitintills. Man måste vara observant på tillverkningsdatum. Håller 1 år e tillverkndatum står det på tuberna. Det var svårt att tyda när de tillverkats. De i butikerna kunde inte tyda det som var tryckt. Tillslut så fick jag fram att de var stämplade med år+veckonr. Det fanns tuber i butikerna som var äldre än 1 år...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Har du testat? Tec7 är minst dubbelt så dyrt som Multibond.
Japp. Var lite snål i en källare i förra huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.