Funderar på hur bra en vägg egentligen isolerar mot solen.
Bor i ett typiskt trähus av modern konstruktion, träfasad, isolering osv.
När solen skiner ger den uppåt 1500W/m2.
Hur mycket kommer 1 m2 fönster utan persienn/markis att värma upp huset kontra t.ex. 10 m2 isolerad vägg?

Frågan är inte helt enkel då "direktverkande solstrålning genom fönster" i princip bara innebär att ta fönsterarean * soltimmar/dygn * effekt /m2 * effekt av eventuell vinkel mot sol och så trillar det ut kWh. Men för väggen? Även om väggen är välisolerad och inte blir varm på insidan, värms ju hela strukturen upp och detta måste smitta av sig på insidan också...
 
Luftspalten bakom panel och flödet måste du ta med. Hur mycket effekt ventileras bort innan det når konstruktion. Lycka till.
 
harry73
Om solen värmer en vägg, då blir väggens yta varmast, för att därefter bli kallare (eller mindre varm) igen.
Det betyder att den störste värmeförlusten sker vid ytan. Väggen kommer alltså framförallt värma upp luften rund huset.
Visst värms hela väggen upp så småningom, men på nätterna (eller när väggen ligger i skugga) kyls vägen av igen. Så det bör vara en liten de som bidrar till husets uppvärmning

Om solen skiner på ett fönster, kommer en del speglas bort men en stor del kommer in i huset och värmer då upp ett golv eller en vägg. Den energi finns nu i huset och hålls kvar där eftersom huset är isolerat.

Jag tror att effekten av fönsterna är mycket större än effekten av väggen. men hur det är i ett specifikt fall beror på husets förutsättningar (skugga, isolering, färg, isolering av fönsterna, hur bra glaset reflekterar ljus, mm.
 
Jag har 30 grader inomhus och 26 grader i mitt fönsterlösa förråd.
 
Tror också att fönstren är värst. Garaget är byggt precis som huset men men tunnare isolering och två små fönster där ej solen skiner in. I övrigt skiner solen på portarna och gaveln. I garaget är det alltid svalt och skönt.

Överväger att såga till skiva och täppa för en del fönster utvändigt tillfälligt, börjar bli jobbigt denna värme.
 
Som någon varit inne på tidigare så kommer strålningsenergin från solen att ta sig in genom fönstret och värma upp konstruktionen i rummet tillsammans med rumsluften. Din upplevelse av temperaturen är inte förenad med endast rumsluften utan också all annan strålningsenergi (väggar, tak golv osv), man brukar kalla det för den operativa temperaturen.

Kontinuerlig solinstrålning på en yta, oavsett vilken, kommer att värma den och göra den varm. Värmeenergin kommer alltid att vandra från en varmare yta till en kallare. I fysikens värld finns inget som heter kyla.
Ju bättre isolerad yta desto längre tid för ytan att bli varm och ju längre tid för den att bli kall.

Ett fönster skyddar dåligt mot solinstålning. En vägg skyddar helt och hållet mot solinstålning.
Ett fönster lagrar väldigt lite värme, en vägg lagrar mycket värme.

Att man får en hög temperatur på inomhusluften på kvällar under sommarhalvåret beror på lagrad energi i konstruktionen i första hand.

För att kunna svara på dina beräkningsfrågor behöver man veta mer om väggen och vilka klimatparametrar man ska räkna med. Man behöver alltså veta vad väggen är uppbyggd av, hur mycket energi den blir utsatt för och hur mycket energi den kan göra sig av med.
 
Som sagt tidigare i tråden så värmer den varma väggen framförallt utomhus luften.

Om luften står helt stilla så avger väggen typ 5W/m2K, mångdubbelt mer om luften rör sig.
Säg att din vägg släpper in kanske 0.2 W/m2K (U värde 0.2). så även i fallet med helt stillastående luft så kommer endast 4% av värmen genom väggen.

Notera också att vid en solig dag med säg 1kW/m2 solstrålning så skulle detta innebära att din vägg skulle vara ca 200 grader varmare än omgivningen.

Detta händer i solfångare (där luften är innesluten) men inte på en vägg för där rör sig luften.

Mer rimligt är att din vägg kanske blir 30 grader varmare än luften om det inte blåser så mycket, och då släpper igenom 6 W värme in. dvs 0,6 % av värmen kommer in genom väggen.

Edit: Notera att i detta mycket förenklade räkneexemplet så har jag inte tagit hänsyn till att inomhus luften kan vara varmare än utomhus luften, eller att en luftspalt leder bort det mesta av värmen. Så i verkligheten kommer mycket mindre än 0.6% av värmen in.
 
Redigerat:
Tackar för input.
Ska ta o mäta väggen för skojs skull.
Jag var från början mest ute för argument att ha fönstren fördragna hela tiden men sambon gillar inte det. ;)
Om man kan säga att tex 80%av uppvärningen inne beror på instrålning via fönster är det ett rätt bra argument för att dra för dem.

Vanlig träpanel målad i ljus färg, luftspalt, vindskydd, isolering 170+70, ångspärr, gips. Syftet var inte att räkna exakt utan mer storleksordningen.

Är tex ett fönster 20 ggr värre motsvarar 1m2 ej övertäckt fönster 20m2 fasad osv..
 
Tänk på att det hjälper bättre att dra för på utsidan fönstret, t ex med luckor, än mörkläggningsgardiner e d på insidan.

Luckorna hindrar ljus och därmed värmen att komma in, gardinerna stoppar värmen innanför fönstret så att den sprids i rummet.
 
martin43 martin43 skrev:
Tackar för input.
Ska ta o mäta väggen för skojs skull.
Jag var från början mest ute för argument att ha fönstren fördragna hela tiden men sambon gillar inte det. ;)
Om man kan säga att tex 80%av uppvärningen inne beror på instrålning via fönster är det ett rätt bra argument för att dra för dem.

Vanlig träpanel målad i ljus färg, luftspalt, vindskydd, isolering 170+70, ångspärr, gips. Syftet var inte att räkna exakt utan mer storleksordningen.

Är tex ett fönster 20 ggr värre motsvarar 1m2 ej övertäckt fönster 20m2 fasad osv..
Man behöver inte veta det exakt. Det jag ville få fram är att det är marginellt med värme som kommer in gjeom väggarna.

Så räkna med att 100% kommer från fönstren och inget genom väggarna.
Det är närmre sanningen än 99%.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
BirgitS
martin43 martin43 skrev:
Jag var från början mest ute för argument att ha fönstren fördragna hela tiden men sambon gillar inte det.
Det gör stor skillnad på temperaturen i våra rum med stora fönster i väster beroende på om persiennerna är nere eller uppdragna på eftermiddagarna. I april kan man få 5 graders temperaturhöjning inne under soliga dagar jämfört med mulna dagar, persiennerna uppdragna. Nu skulle jag inte våga låta bli att fälla persiennerna för trots att de är nere får vi mer än 5 grader varmare inne på eftermiddagarna än på morgnarna (alla fönster stängda för att inte släppa in varm luft).

Markiser är bra, eller ha stora träd som ger behaglig skugga på husväggen när det är som varmast under sommarhalvåret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.