Hej,

Har precis köpt vårt första hus, jag kan inte så mycket om hus och sådant (ännu) =).

Har två frågor.

Fråga 1.

Vi ska riva ut träpanel i källaren samt trävgolv, när jag började riva panelen så upptäckte jag något vitt material på träreglarna samt även på betongen, är det "vanligt" mögel? Eller saltlagringar?

Behöver man skydda ovanvåningen på något sätt när man river, det är "öppen" trappa upp, ska man ha skyddsmask?

Har även ungar i huset, ska man köra en luftrenare där uppe under tiden?

Det som är på betongen, är väl någon slags puts? Tvätta av det efteråt med mögelmedel? Eller låta en ozongenerator blåsa rent i källaren, när all panel m.m. är borttaget?

Fråga 2.

Betongen, är det blåbetong? Kanske svårt att se på bilden. Vad gör man bäst för vägg där sedan? Bredspackla? Lägga puts och sen måla med silikatfärg?

Tackar för mig och hoppas någon har svar till en orolig ägare av sitt första hus. :)
 
  • Vit substans på träreglar och betongvägg i en källare, möjlig mögel eller saltavlagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synligt vitt material på träreglar och betong i källare som kan vara mögel eller saltavlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel och en betongvägg i en källare med vitt belägg på träreglar och betong som kan vara mögel eller saltavgångar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Noiden Noiden skrev:
Betongen, är det blåbetong?
Ta det lugnt !
Det är vanliga LECABLOCK! Har du tur är det en typ med isolering, se länk.
https://www.weber.se/leca-registred-produkter.html

Det kan vara en perfekt byggd källare.
Börja med att kolla om det luktar illa samt om det känns fuktigt längst ner. På träreglarna ser det ut som vanligt byggdamm / cement spill men är det mögel bör det undersökas mer noggrant.

Många nya husägare stirrar upp sig i onödan, förra ägaren har kanske bott där i 30-40 år med samma förhållande som inte har ändrats över tiden.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ta det lugnt !
Det är vanliga LECABLOCK! Har du tur är det en typ med isolering, se länk.
[länk]

Det kan vara en perfekt byggd källare.
Börja med att kolla om det luktar illa samt om det känns fuktigt längst ner. På träreglarna ser det ut som vanligt byggdamm / cement spill men är det mögel bör det undersökas mer noggrant.

Många nya husägare stirrar upp sig i onödan, förra ägaren har kanske bott där i 30-40 år med samma förhållande som inte har ändrats över tiden.
Tack för info.
Det luktar illa i källaren, varför undersöka mer? Ska ju ändå riva ut det. Det är även fuktigt i reglarna i golvet, det ska dräneras om ganska snart.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.