vcx vcx skrev:
Jag har full förståelse för att man inte ska grilla ute i skogen, men på en klipphäll vid havet så är brandrisken minimal. Att då förbjuda alla former av eld överallt är ju helt galet. Nästan så jag börjar undra om det är Eliasson och MSB som ligger bakom detta...
Elda inte på klipphällar är du snäll, de exploderar. Varje gång det blir varmt och torrt är det en massa folk som får för sig att de är smarta som ställer grillen på klippan. och så är den förstörd sedan.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
granis70 granis70 skrev:
Här i Dalarna är det torrt och har varit flera skogsbränder varav en är rekordstor och inte släckt.
Det är väl branden i Ljusdal, alltså Hälsingland som är den största i modern tid?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl branden i Ljusdal, alltså Hälsingland som är den största i modern tid?
Tror du har rätt, men osäker på vilken som är störst eller värst och hur man värderar pågående bränder. Skrev bara rekordstor men tyvärr är väl flera rekord slagna i sommar.
 
Det är väl ganska enkelt egentligen. Det finns ju en lag som heter ”Lagen om skydd mot olyckor” (2003:778) som i princip ger MSB, Räddningsverket, m.fl. myndigheter tolkningsföreträde.
Den användes i Visby igår och stoppade ett företag från att tillreda grillat lamm att servera till sina kunder.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I vissa län är det förbjudet med elgrill utomhus, tex Kalmar län.

Kalmar län var mer eller först ut med totalt eldningsförbud, något dygn innan MSB gick ut med rekommendationen.
Elgrill är inte förbjudet, i första informationen länsstyrelsen gick ut med var alla grillar förbjudna, detta reviderades några timmar senare där el-grillar specikt undantogs från förbudet.
 
Här var det diskussioner hetare än en kolgrill! Givetvis är inte min rätt GRILLAD utomhus! Det jag bidrar med blir så klart smarrigare på grillen men i rådande torka valde jag att STEKA i stekpannna INNOMHUS! Frågor på den?
Bor i Härjedalen och här har vi fått vår beskärda del av skogsbränder! Att grilla utomhus just nu är inte aktuellt!
Om nu mitt tävlingsbidrag blir diskvalificerat pga inte grillad så är det fine!
Hoppas alla har en fin sommar trots uteblivet grillande!
 
  • Gilla
Jambalaya och 3 till
  • Laddar…
Branden i Västmanland var på 14.000 hektar och totalt brinner väl det dubbla nu i norra (f’låt, mellersta) Sverige. Så vare sig Ljusdalsbranden är störst eller ej är det nog de största skogsbränder vi sett sammanlagt i alla fall.

Ekonomiskt sett var kostnaden för släckningsinsatsen lika stor som de förlorade skogsvärdena 2014, ungefär en kvarts miljard vardera. Nu är nog släckningskostnaderna vida större. Det känns i alla fall som en längre och intensivare insats.

Och det börjar brinna på flera ställen pga. åskan. Det talades om symbolpolitik tidigare i tråden och det är väl tyvärr det vi utsätts för. När åskan tänder skogar i norr förväntas vi låta bli att grilla på altanerna i söder. Det är som att säga åt barnen att äta upp maten för att det finns de som svälter i Afrika.

För egen del har jag mitt hus ute i skogen och marken är torr som fnöske så jag eldar ändå inte av självbevarelsedrift, men hade jag suttit mitt i ett villaområde mitt i stan hade jag nog förbannat de politiker som hellre efteråt ägnar sig åt symbolpolitik än i tid ser till att vi har centrala samhällsfunktioner som klarar av verklighetens krav.

Men med det sagt är det nog inte orimligt att det får brinna upp en del skog ibland. Det är ju som sagt vansinnigt dyrt både att hålla sig med rätt utrustning och att använda den. Men lite bättre kunde vi kanske vara, så inte kustbevakningen köper helikoptrar utan krokar och liknande dumheter.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har helt självmant hållt nere grillandet på en väldigt låg nivå, senaste var i lördags.
Och under denna torra period har det varit mindre än en gång i veckan.
Och jag grillar på altanen, så jag har alltid haft ett starkt incitament mot att råka starta brand, eller ens att sprätta en liten glöd.

Att tända en grill eller göra upp eld i skog mark har inte ens nuddat min tanke en enda gång denna sommar. Först var det torrt fjolårsgräs som gjorde det otänkbart, sen blev det torrt årsgräs ... :whistle:
 
galento
D Dub361 skrev:
Kan inte förstå varför det ör så svårt att respektera grillförbudet en sån här extrem sommar? Ett sånt här förbud är kanske aktuellt en gång på 50 år, om ens det. Jag förstår också att risken är nära obefintlig om man har bra förutsättningar men hur ska utfärda ett förbud som specificerar alla tillåtna/otillåtna kombinationer av grillar/platser? Sedan förtärs det ju i mer regel än sällan alkoholhaltiga drycker i samband med grillning vilket långt i från alla klarar av att hantera och samtidigt komma ihåg att kolla grillen för faran med grillen är ju inte över bara för att köttbiten var klar och man har ätit.

Har man sån abstinens av att inte kunna grilla så får man väl köpa en el-grill?

Brukar ofta pratas om dagens bortskämda och curlade generation men det är inte dom som gnäller över att inte kunna grilla. Finns tydligen campinggäster som är så upprörda över grillförbudet att dom tycker att campingen ska återbetala deras pengar för att dom inte får grilla då campingen följer kommunens tagna beslut enligt Sveriges radio P4 Kalmar....
Verkar som en del campinggäster är rena idioterna rakt ut sagt. va tusan,kan man inte låta bli
grillning som kan orsaka att andra människor kan dö och bli hemlösa och förlora allt de äger :mad:
i denna torkan ? Snacka om egotrippade personer. Man borde skämmas att ens öppna truten
och gnälla att man inte kan grilla.

Det är väl likadant med telefonförbudet och bilkörning, finns också egotrippade personer som
inte bryr sej ett dugg om att detta kan orsaka en olycka. Man ser även chaufförer åt Värmlandstrafik
och sjuktransporter som pratar med telefonen mot örat vid körning fast det finns andra lösningar.
 
A andersda skrev:
Med förbudslogiken så borde det vara fler bränder där det bor mycket folk dvs södra Sverige. Jag tycker inte riktigt att det är den bilden man ser på nyheterna.
Nog brinner det här nere också, tom mitt i städerna:
http://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/storbrand-i-varberg-under-kontroll-1.7285537
http://www.gp.se/nyheter/västsverige/brand-i-lägenhet-bebis-räddades-ur-lågorna-1.4171399

http://www.gp.se/brand-i-hyreshus-i-göteborg-stort-pådrag-1.4407958
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/fullt-utvecklad-brand-folk-flydde-från-balkongerna-1.5592024
 
Tycker det är intressant hur man inför eldning/grillförbud och sen får man se hur gubbarna på parkförvaltningen (i onämnd stad) går runt med gasolbrännare och bränner ogräs, samtidigt som deras vattenspridare går för fullt brevid, medans resten av den aktuella komunen har bevattningsförbud och det ligger nära med vattenrasonering... Reglerna gäller tydligen inte alla.

Något jag har reagerat på är; var går gränsen för vad som är tillåtet med kök. Kokplatta på backen var tydligen okej, men gasspisen i husvagnen var inte okej. Detta enligt campingens ansvarige - logik på högnivå...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib
Ja, det är där symbolpolitiken havererar. Det är helt ologiskt, liksom många andra förbud.

Tyvärr så är jag benägen att hålla med om grillförbudet i nuläget, pga att det finns så många människor som inte tänker efter före. Möjligen skulle man kunna tillåta det på egen tomt men då skulle folk ändå börja slira på reglerna.

Som memet säger: "That's why we can't have nice things"


Det roligaste är att jag är väl medveten om gränsdragningsproblematiken och parallellen till mitt favoritämne här på forumet, nämligen elinstallationer och behörighet.
 
  • Gilla
Jambalaya och 4 till
  • Laddar…
Det är ju näst intill att förbjuda camping när man förbjuder alla matlagningsmöjligheter. Jag har full förståelse om folk vill lämna en camping om man inte kan laga mat. Det går absolut att grilla och laga mat säkert även när det är torrt.
 
harry73
Klippt ur Sydsvenskan:
https://www.sydsvenskan.se/2018-07-27/omojligt-att-forbjuda-eldfangda-arbeten

SVERIGE27 juli 2018 11:22
Omöjligt att förbjuda brandfarliga arbeten

Du får inte grilla, men det är helt okej att köra gnistbildande godståg, svetsa och använda maskiner i skogen. Det saknas lagstöd för att förbjuda annat än eldning, enligt MSB.

uP_eIw0JXvCD0rrk5QZVRGJWpEo.png
TT

UkTDYHpg6TW9Dco_DA2aLTfqL_4.jpg
Tåg kan orsaka bränder, men det går inte att förbjuda annat än just eldning, enligt MSB.Bild: Johan Nilsson/TT
Sedan i onsdags rekommenderar MSB länsstyrelserna att införa totalt eldningsförbud i alla län. De flesta har också gjort det - ingen får elda eller grilla, ens på sin egen tomt.
Men kanske kan en och annan undra varför annat som kan orsaka bränder inte förbjuds.

Den stora skogsbranden i Västmanland orsakades av en skogsmaskin som arbetade med markbearbetning. Sedan dess har visserligen skogsbranschen tagit fram strikta regler för både riskbedömning och åtgärder i skogen, men skogsbruk innebär fortfarande risker. Stora, tunga godståg kan också ge gnistor vid bromsning, eller om ett hjul låser sig, och arbeten som svetsning och markarbearbetning kan ge gnistor som kan tända fyr när det är så extremt torrt.
Frågan är om det är möjligt att förbjuda även annat som kan orsaka brand. Nej, svarar MSB:s jurist Torkel Schlegel. Det finns inget lagstöd för ett utvidgat förbud, förklarar han.
– Lagen om skydd mot olyckor innebär att länsstyrelser och kommuner har fått ett bemyndigande att införa förbud mot "eldning och liknande förebyggande åtgärder". Det finns också en straffbestämmelse för den som bryter mot förbudet, berättar han.
Att utvidga detta till att gälla också annat som kan orsaka bränder skulle leda för långt, konstaterar han. Att glida på det skulle innebära allvarliga brott mot det som på juristspråk kallas legalitetsprincipen, det vill säga att straffbestämmelser måste ha ett tydligt lagstöd, förklarar han.
– Vi kan inte bara hitta på olika förbud, det är en viktig rättsprincip. Vi har tyckt att "liknande" är sådant som att till exempel bränna ogräs med gasolbrännare, men inte att exempelvis köra tunga godståg som kan ge gnistor, eller att köra skogsmaskiner som kan orsaka brand.
Fast just nu är läget så allvarligt att MSB egentligen skulle önska sig totalstopp för allt som kan orsaka bränder.
– Vi vill ju egentligen inte att man bedriver någon verksamhet som kan orsaka brand, men vi kan inte förbjuda det, säger Torkel Schlegel.
FAKTA
Eldningsförbud i de flesta län
Följande län har infört, eller kommer inom kort att införa, totalt eldningsförbud även på privat mark:

Västra Götalands län, Stockholms län, Blekinge län, Kalmar län, Gotlands län, Dalarnas län, Hallands län, Gävleborgs län, Värmlands län, Östergötlands län, Uppsala län, Västerbottens län, Västmanlands län, Jönköpings län, Skåne län, Kronobergs län.

Följande län förbjuder all eldning utomhus, men tillåter eldning på privat mark:

Södermanlands län, Jämtlands län, Västernorrlands län, Örebro län.

Norrbottens län tillåter eldning på privat mark, eldning med kol eller briketter – ej ved – vid iordningsställda grillplatser, och användning av campingkök och stormkök på eldsäkra underlag. Engångsgrillar, pyroteknisk utrustning och all eldning med öppen låga är förbjuden.

Källa: länsstyrelserna

SVERIGE
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Elda inte på klipphällar är du snäll, de exploderar. Varje gång det blir varmt och torrt är det en massa folk som får för sig att de är smarta som ställer grillen på klippan. och så är den förstörd sedan.
Nu är väl gruppen som använder engångsgrillar inte några raketforskare (och för deras del så är nog grillförbudet motiverat), men för oss andra som använder riktiga grillar, som står på ben, så finns det ingen risk med att ställa den på berg.
 
  • Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.